forum speccy.pl

ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: tdu w 2014.05.09, 00:06:35

Tytuł: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2014.05.09, 00:06:35
Pamięta ktoś klawiszologie do tego urządzenia ?
Po naciśnięciu przerwania pojawia się na ramce tęcza.
I co dalej ?

Podobno były wersje które zrzucały od razu na dysk fdd3000.
To chyba tylko kwestia przeprogramowania epromu.

Ma ktoś coś takiego ?
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2014.05.09, 01:42:28
To MACface ma save na dysk lub taśmę.
MACface ma głównie RAM, do którego można załadować co się chce. Programu pewnie nie da się po prostu przenieść, żeby działał z epromem. Trzeba by przerobić.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.05.09, 08:25:50
Jak się wyświetla tęcza, to bodajże klawisze od 1 do 5. nie pamiętam kolejności, ale był save całej pamięci, odpalenie mad monitora, powrót do gry i coś jeszcze.
Nie widziałem wersji działającej ze stacją, ale sam coś podobnego zrobiłem, tzn. po NMI odpalał się programik siedzący w RAM interfejsu.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2014.05.09, 08:43:18
Będę musiał z klawiszami eksperymentować.
Kiedyś go używałem, a teraz instrukcji nie mogę znaleźć.

@trojacek
to w masterface jest ram ?
jak tam można wgrać program ?
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.05.09, 08:43:56
W interfejsie stacji FDD3000 jest RAM :)
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2014.05.09, 09:21:31
To zdradź tajemnice, jak to mogło działać.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.05.09, 10:51:54
Żebym to jeszcze pamiętał :)
Mam gdzieś do tego kod, tylko muszę odkopać.
Podejrzewam jednak, że działało to tylko z poprawionym błędem NMI w ROM-ie ZX Spectrum.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: krru w 2014.06.01, 09:33:21
Pamięta ktoś klawiszologie do tego urządzenia ?
Po naciśnięciu przerwania pojawia się na ramce tęcza.
I co dalej ?

Podobno były wersje które zrzucały od razu na dysk fdd3000.
To chyba tylko kwestia przeprogramowania epromu.

Ma ktoś coś takiego ?

Sorry za zwłokę, ale rzadko tu zaglądam. Czy mogłbyś wrzucić fotkę tego urządzenia?
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2014.06.02, 19:23:12
To jest zdjęcie tego ustrojstwa
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.06.02, 19:47:16
Czy ten fejs ma coś wspólnego z wczytywaniem w Turbo ? Bo zdjęcie przywołało moje wspomnienie przystawki Turbo którą ojciec miał do gumiaka. Z tym że nie kojarze tego czerwonego przełącznika...
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.06.02, 22:31:37
Ma. Wczytywanie i zapis taśmy jest w trybie turbo (prędkość x2). Czerwony przełącznik pozwala włączać/wyłączać interfejs, by np. wczytać grę bez turbo.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2014.06.02, 23:58:14
Zgadza się, zaskoczyło mnie to że komputer wczytał program z normalną prędkością
a na magnetofon poszło dwa razy szybciej.

Ale magnetofon dał sobie radę i program TurboCopy  zgrał z już normalną szybkością.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: krru w 2014.06.14, 10:28:30
Wygląda na konstrukcję Jarka Sobczaka. Było to rozwinięcie konstrukcji interfejsu Turbo - dodany został mikroswitch oraz pewne zmiany w kodzie. Kolejności mogę nie pamiętać dobrze
(może uda się gdzieś znaleźć kod źródłowy), ale klawisze robiły (to co pamiętam)
- powrót do programu (w sumie to była funkcja pauzy)
- wydruk ekranu na ZXPrinter - wywołanie gotowej funkcji z ROM
- zgranie całości RAM w 3 czy 4 blokach - wszystkie rejestry na stos, potem 2 bajty pamieci spod 16384 (poczatek ekranu) na stos, wskaznik stosu zapisany pod 16384 i zapis.

Czerwony przełącznik sterował podmianią ROMU a mikroswitch generował NMI. Bez podmiany ROM NMI działał jako reset (taki błąd w ZXRomie), po włączeniu zapis/odczyt był w turbo (dokładnie 2 razy szybciej -
niektórzy mieli magnetofony szpulowe, a one umożliwiały użycie 2 razy większej prędkości przesuwu taśmy), słowa kluczowe Basica były zastąpione skrótami oraz NMI dawał "tęcze".
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2014.06.14, 11:09:36
Tak, to interfejs Jarka.

... po włączeniu zapis/odczyt był w turbo (dokładnie 2 razy szybciej -
niektórzy mieli magnetofony szpulowe, a one umożliwiały użycie 2 razy większej prędkości przesuwu taśmy)

Nie tylko szpulowe. Przeróbki kaseciaków na turbo były dość popularne wśród odwiedzających giełdę na Grzybowskiej. :D
http://www.speccy.pl/articles.php?article_id=26 (http://www.speccy.pl/articles.php?article_id=26)
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.06.14, 12:19:27
Mój kaseciak potrafił to bez przerabiania :D. Dawne dwukasetowce miały opcję kopiowania kaset w trybie turbo (x2), wystarczyło nie włożyć kasety do nagrywania, a sygnał audio był na złączach :)
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.06.14, 12:37:43
Wygląda na konstrukcję Jarka Sobczaka. Było to rozwinięcie konstrukcji interfejsu Turbo - dodany został mikroswitch oraz pewne zmiany w kodzie. Kolejności mogę nie pamiętać dobrze
(może uda się gdzieś znaleźć kod źródłowy), ale klawisze robiły (to co pamiętam)
- powrót do programu (w sumie to była funkcja pauzy)
- wydruk ekranu na ZXPrinter - wywołanie gotowej funkcji z ROM
- zgranie całości RAM w 3 czy 4 blokach - wszystkie rejestry na stos, potem 2 bajty pamieci spod 16384 (poczatek ekranu) na stos, wskaznik stosu zapisany pod 16384 i zapis.

Czerwony przełącznik sterował podmianią ROMU a mikroswitch generował NMI. Bez podmiany ROM NMI działał jako reset (taki błąd w ZXRomie), po włączeniu zapis/odczyt był w turbo (dokładnie 2 razy szybciej -
niektórzy mieli magnetofony szpulowe, a one umożliwiały użycie 2 razy większej prędkości przesuwu taśmy), słowa kluczowe Basica były zastąpione skrótami oraz NMI dawał "tęcze".

Szczerze polecam zaaplikować sobie tę funkcjonalność, gdy ktoś zmienia oryginalny ROM na EPROM. Kostki 27128 szalenie trudno jest dostać, natomiast 27256 jeszcze bywają. Pierwszą połówkę EPROM programujemy oryginalną zawartością ROM, drugą połówkę - zawartością Masterface'a. Plus przełączniczek {masa | 5V przez rezystor} na nóżkę A14 EPROM-u oraz przycisk NMI (koniecznie  z układem eliminacji drgań styków, np. scalony przerzutnik, lub też integrator na parze RC) - i mamy wypas :)
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: krru w 2014.06.14, 16:03:16
Coś mi się wydaje, że jedną z funkcji pod klawiszami 1-5 było wgranie zrzutu wykonanego Masterface. Oczywiście istniały loadery na kasetach - ale jeśli ktoś już miał Masterface, to mógł wgrać wykonany nim zrzut pamięci bez żadnego dadatkowego programu. Programy na kasecie musiały mocno kombinować a i tak traciło się część danych (zwykle część obrazu), loader wbudowany odtwarzał wszytko jak trzeba.

PS. Coś znalazłem ale jeszcze muszę zweryfikować, czy to to.

PS2. W Masterface był przerzutnik na dwóch bramkach - w interfejsie Turbo był użyty scalkak 74LS02 i miał wykorzystane tylko dwie bramki. W Masterface wolne dwie bramki robią za przerzutnik RS, a microswitch jest połączony jako 3 pinowy przełacznik i dzięki temu są wyeliminowane drgania styków.
Tytuł: Odp: MasterFace
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2014.07.25, 21:45:38
Nie wiem, o który MasterFace chodzi, ale napisałem lata temu taki króciutki opis co i jak, tylko do MasterFace 2B

 --------------------

MASTERFACE 2B

Co my tu mamy! Na obudowie u góry znajduje się przycisk (switch), który wywołuje przerwanie NMI. Jest to zamrożenie aktualnie wy konywanego programu - sygnalizować to będą paski na ramce. Masterface 2 jest gotowy do pracy.
Znaczenie klawiszy:
1 - powrót do programu. Można‚ używać tego jako PAUSE w grach
2 - przejście do BASIC'a nie kasując pamięci RAM. Zostanie wyczyszczony tylko BASIC
3 - zrzucenie aktualnego ekranu na drukarkę
4 - SAVER, czyli "nagrywacz" pamięci na taśmę. Gdy np. zaszliśmy‚ daleko w jakiejś grze, to możemy sobie nagrać aktualny stan gry i kontynuować go w dowolnym momencie od tego miejsca
5 - opcja własnego wykorzystania przerwania NMI. Tylko dla zaawansowanych
8 - POKERAMA - program wyszukujący komórkę, w której znajduje się np. liczba żyć, naboi itp.
  U - szukaj ciągu
  S - szukanie adresu
  N - następny znaleziony adres
  X - powrót
Postępujemy tak: w grze mamy trzy życia. Przerywamy grę, klawisz "8", "U", wpisujemy ciąg 03,‚02,01, ENTER, klawisz "X"‚ i tracimy jedno życie, ponownie przerywamy i naciskamy klawisz "S", spisujemy adres i "N", jeżeli pokaże się jakiś adres to także spisujemy‚ po czym naciskamy "X". Aby uzyskać więcej żyć, wpisujemy za pomocą monitora odpowiedni POKE.
9 - TURBO CAC - kopier taśma-taśma pozwalający kopiować w trzech trybach prędkości: Low (normalna)‚ High (do archiwizowania danych) i Turbo (dwukrotnie szybsza)
0 - monitor pamięci MAD. Służy do przeglądania i modyfikowania pamięci, a nawet pisania w kodzie maszynowym. Wszystkie liczby zapisane są szesnastkowo (hexadecymalnie). Klawisze sterujące:
1- rejestry, po wciśnięciu teraz "9" zobaczymy ich aktualny stan. W przypadku gdy chcielibyśmy zmienić wartość jakiegoś rejestru należy ustawić się za pomocą‚ kursorów i nacisnąć "I". Teraz wpisać wartość szesnastkową. Klawiszem "X" wychodzimy z rejestrów.
Q - powrót do wykonywanego programu
W - wstawienie tzw. pułapki. Podczas wykonywania gdy program natrafi na pułapkę automatycznie wywoła się przerwanie NMI.
R - reset systemu
P - POKE adres,wartość
S - SAVE bloku pamięci bez nagłówka. Należy podać adres i długość zgrywanego bloku
D - zamiana liczby dziesiętnej na szesnastkową
G - wyszukiwanie ciągu wartości ("N" następny znaleziony ciąg)
H - zamiana liczby HEX na DEC
J - LOAD bloku bez nagłówka z taśmy. Należy podać adres i długość
L - listowanie pamięci w kodach ASCII.
M - ustawienie listowania od wskazanego adresu.

Jak widać, możliwości tej przystawki są dość spore. Wadą jest tylko brak współpracy ze stacją dysków.