Autor Wątek: MasterFace  (Przeczytany 9307 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: MasterFace
« Odpowiedź #15 dnia: 2014.06.14, 12:37:43 »
Wygląda na konstrukcję Jarka Sobczaka. Było to rozwinięcie konstrukcji interfejsu Turbo - dodany został mikroswitch oraz pewne zmiany w kodzie. Kolejności mogę nie pamiętać dobrze
(może uda się gdzieś znaleźć kod źródłowy), ale klawisze robiły (to co pamiętam)
- powrót do programu (w sumie to była funkcja pauzy)
- wydruk ekranu na ZXPrinter - wywołanie gotowej funkcji z ROM
- zgranie całości RAM w 3 czy 4 blokach - wszystkie rejestry na stos, potem 2 bajty pamieci spod 16384 (poczatek ekranu) na stos, wskaznik stosu zapisany pod 16384 i zapis.

Czerwony przełącznik sterował podmianią ROMU a mikroswitch generował NMI. Bez podmiany ROM NMI działał jako reset (taki błąd w ZXRomie), po włączeniu zapis/odczyt był w turbo (dokładnie 2 razy szybciej -
niektórzy mieli magnetofony szpulowe, a one umożliwiały użycie 2 razy większej prędkości przesuwu taśmy), słowa kluczowe Basica były zastąpione skrótami oraz NMI dawał "tęcze".

Szczerze polecam zaaplikować sobie tę funkcjonalność, gdy ktoś zmienia oryginalny ROM na EPROM. Kostki 27128 szalenie trudno jest dostać, natomiast 27256 jeszcze bywają. Pierwszą połówkę EPROM programujemy oryginalną zawartością ROM, drugą połówkę - zawartością Masterface'a. Plus przełączniczek {masa | 5V przez rezystor} na nóżkę A14 EPROM-u oraz przycisk NMI (koniecznie  z układem eliminacji drgań styków, np. scalony przerzutnik, lub też integrator na parze RC) - i mamy wypas :)
« Ostatnia zmiana: 2014.06.14, 13:17:28 wysłana przez trojacek »

krru

  • *
  • Wiadomości: 21
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: MasterFace
« Odpowiedź #16 dnia: 2014.06.14, 16:03:16 »
Coś mi się wydaje, że jedną z funkcji pod klawiszami 1-5 było wgranie zrzutu wykonanego Masterface. Oczywiście istniały loadery na kasetach - ale jeśli ktoś już miał Masterface, to mógł wgrać wykonany nim zrzut pamięci bez żadnego dadatkowego programu. Programy na kasecie musiały mocno kombinować a i tak traciło się część danych (zwykle część obrazu), loader wbudowany odtwarzał wszytko jak trzeba.

PS. Coś znalazłem ale jeszcze muszę zweryfikować, czy to to.

PS2. W Masterface był przerzutnik na dwóch bramkach - w interfejsie Turbo był użyty scalkak 74LS02 i miał wykorzystane tylko dwie bramki. W Masterface wolne dwie bramki robią za przerzutnik RS, a microswitch jest połączony jako 3 pinowy przełacznik i dzięki temu są wyeliminowane drgania styków.

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: MasterFace
« Odpowiedź #17 dnia: 2014.07.25, 21:45:38 »
Nie wiem, o który MasterFace chodzi, ale napisałem lata temu taki króciutki opis co i jak, tylko do MasterFace 2B

 --------------------

MASTERFACE 2B

Co my tu mamy! Na obudowie u góry znajduje się przycisk (switch), który wywołuje przerwanie NMI. Jest to zamrożenie aktualnie wy konywanego programu - sygnalizować to będą paski na ramce. Masterface 2 jest gotowy do pracy.
Znaczenie klawiszy:
1 - powrót do programu. Można‚ używać tego jako PAUSE w grach
2 - przejście do BASIC'a nie kasując pamięci RAM. Zostanie wyczyszczony tylko BASIC
3 - zrzucenie aktualnego ekranu na drukarkę
4 - SAVER, czyli "nagrywacz" pamięci na taśmę. Gdy np. zaszliśmy‚ daleko w jakiejś grze, to możemy sobie nagrać aktualny stan gry i kontynuować go w dowolnym momencie od tego miejsca
5 - opcja własnego wykorzystania przerwania NMI. Tylko dla zaawansowanych
8 - POKERAMA - program wyszukujący komórkę, w której znajduje się np. liczba żyć, naboi itp.
  U - szukaj ciągu
  S - szukanie adresu
  N - następny znaleziony adres
  X - powrót
Postępujemy tak: w grze mamy trzy życia. Przerywamy grę, klawisz "8", "U", wpisujemy ciąg 03,‚02,01, ENTER, klawisz "X"‚ i tracimy jedno życie, ponownie przerywamy i naciskamy klawisz "S", spisujemy adres i "N", jeżeli pokaże się jakiś adres to także spisujemy‚ po czym naciskamy "X". Aby uzyskać więcej żyć, wpisujemy za pomocą monitora odpowiedni POKE.
9 - TURBO CAC - kopier taśma-taśma pozwalający kopiować w trzech trybach prędkości: Low (normalna)‚ High (do archiwizowania danych) i Turbo (dwukrotnie szybsza)
0 - monitor pamięci MAD. Służy do przeglądania i modyfikowania pamięci, a nawet pisania w kodzie maszynowym. Wszystkie liczby zapisane są szesnastkowo (hexadecymalnie). Klawisze sterujące:
1- rejestry, po wciśnięciu teraz "9" zobaczymy ich aktualny stan. W przypadku gdy chcielibyśmy zmienić wartość jakiegoś rejestru należy ustawić się za pomocą‚ kursorów i nacisnąć "I". Teraz wpisać wartość szesnastkową. Klawiszem "X" wychodzimy z rejestrów.
Q - powrót do wykonywanego programu
W - wstawienie tzw. pułapki. Podczas wykonywania gdy program natrafi na pułapkę automatycznie wywoła się przerwanie NMI.
R - reset systemu
P - POKE adres,wartość
S - SAVE bloku pamięci bez nagłówka. Należy podać adres i długość zgrywanego bloku
D - zamiana liczby dziesiętnej na szesnastkową
G - wyszukiwanie ciągu wartości ("N" następny znaleziony ciąg)
H - zamiana liczby HEX na DEC
J - LOAD bloku bez nagłówka z taśmy. Należy podać adres i długość
L - listowanie pamięci w kodach ASCII.
M - ustawienie listowania od wskazanego adresu.

Jak widać, możliwości tej przystawki są dość spore. Wadą jest tylko brak współpracy ze stacją dysków.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...