https://www.worldofspectrum.org/pub/sinclair/technical-docs/ZXSpectrum128+2_RGBToVGA.pdf
jest zatytułowany "Subject: Obtaining video feed from a Sinclair Spectrum + 2 on a US TV with PC-In Capability" (z zastrzeżeniem "The procedures below were successfully tested on a Spectrum +2 gray, so whether or not the same procedures would meet with success for other Sinclair systems is unknown").
Jak dla mnie, kupy się to nie trzyma. Na zdjęciach faktycznie jest szarak, opis złącza DIN jest od +2A/+3, i tak naprawdę zaproponowane połączenie z użyciem 5 drutów jest poprawne tylko dla +2A/+3 (i chyba też +2B), a nie dla szaraka.
Podstawową różnicą jest linia BRIGHT, która występuje na złączu w szaraku, a w nowszych wersjach już nie - bo jest "wliczona" do sygnałów RGB. Tak więc szarakowi trzeba dorobić układ na diodach i opornikach, który dodaje BRIGHT do R, G i B. Schemat znajdziesz na tronie 9 pliku PDF, który dołączyłem.
Instrukcja https://www.benophetinternet.nl/hobby/vanmezelf/ZX%20Spectrum%20128K%20video%20fixes%20and%20video%20cables.pdf wskazuje na sposób odpięcia sygnału audio - czy to jest faktycznie konieczne / bardzo potrzebne? Im więcej gmerania tym większe ryzyko.
To jest wykastrowana wersja pliku, który załączyłem. Ale schemat dla szaraka jest taki sam.
I wreszcie "Creating composite video-out on a +2A / +2B / +3": czy ten rozdział w ogóle mnie dotyczy jeśli chcę skorzystać z GBS-8220?
Jeśli masz GBS z wejściem RGB, to Cię to faktycznie nie dotyczy.
No i ewentualnie widzę tu sprzeczność: skoro wystarczy podłączenie pięciu żył z pominięciem pierwszej (jak na jednym z obrazków), to po co mi szczegółowa instrukcja zaczynająca się od "First remove the 12V from pin 1 by removing resistor R44..."
Bo ten fragment dotyczy uzyskania sygnału Composite?
W dokumencie stoi "Only five wires will be used to connect to the DIN connector from the graphics board", tymczasem standard VGA ma sześć, i to o innych kolorach
Pięć łączy komputer z GBS, a VGA masz po drugiej stronie GBS-do TV/monitora.
Pięć, bo:
- R,
- G,
- B,
- synchronizacja zespolona,
- masa.
VGA musi mieć minimum 6, bo zamiast synchronizacji zespolonej jest oddzielnie Hsync i Vsync. Oraz oddzielne masy plus garść kompletnie Ci niepotrzebnych rzeczy, jak np. piny do komunikacji DDC.