Autor Wątek: Border break  (Przeczytany 4458 razy)

m0b

  • *****
  • Wiadomości: 805
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Border break
« Odpowiedź #15 dnia: 2024.01.16, 00:23:03 »
U mnie działa  XD jak wgrywasz plik .tap?
Normalnie  :) Już nawet odpiąłem ZX-BT audio Klaudiusza, żeby wykluczyć wpływ interfejsu. Czyli klasycznie wpięty kabelek mono-stereo i komórka.

m0b

  • *****
  • Wiadomości: 805
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Border break
« Odpowiedź #16 dnia: 2024.01.16, 00:30:48 »
m0b: jeżeli masz taki egzemplarz ZX48 którego szybkość jest inna od wzorcowej to zgłoś to intospecowi, myślę że przyda mu się taka informacja.
Nieomieszkam :) Nie chce mi się wyciągać innych ZXów, bo zaraz się okaże że wszystkie mam niewzorcowe. Oba testowane były oczywiście grzebane i o ile issue 2 mogę zrozumieć, to w 3 co mogło wpłynąć na szybkość? Z80 Sharp? Pamięci?

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Border break
« Odpowiedź #17 dnia: 2024.01.16, 08:38:39 »
Taka koncepcja obrazka. Da sie zrobić kolorowe, ale trzeba patrzeć na dość mocne ograniczenia jeżeli chodzi o umieszczanie elementów graficznych na ramce.

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Border break
« Odpowiedź #18 dnia: 2024.01.16, 15:02:03 »
m0b: jeżeli masz taki egzemplarz ZX48 którego szybkość jest inna od wzorcowej to zgłoś to intospecowi, myślę że przyda mu się taka informacja.
Nieomieszkam :) Nie chce mi się wyciągać innych ZXów, bo zaraz się okaże że wszystkie mam niewzorcowe. Oba testowane były oczywiście grzebane i o ile issue 2 mogę zrozumieć, to w 3 co mogło wpłynąć na szybkość? Z80 Sharp? Pamięci?

Niekoniecznie szybkość, ale ULA i jej warianty oraz ustawienia liczników do generowania obrazu (generacja 6 ULA'i ma przesunięty obraz w lewo o jeden znak w stosunku do ULA'i generacji 5). Ponad to ULA potrafi grzać się i "contention" rozjeżdża się o jeden T-state.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

m0b

  • *****
  • Wiadomości: 805
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Border break
« Odpowiedź #19 dnia: 2024.01.16, 15:15:41 »
Oba testowane mają ULA -7. Staram się nie używać starszych, bo grzeją się niemiłosiernie. ULA w plusie dodatkowo z radiatorem.

azesmbog

  • *
  • Wiadomości: 38
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: Border break
« Odpowiedź #20 dnia: 2024.01.17, 09:45:10 »
Z tego co się dowiedziałem to jest to plik danych dla dla procedury wyświetlającej grafikę na borderze. Póki co, sama procedura nie została udostępniona więc sam plik jest póki co bezużyteczny.
https://zxart.ee/rus/soft/tool/universalnye-prosmotrschiki/the-viewer/
Jest to przeglądarka do przeglądania plików z tym rozszerzeniem.
Nie ma zbyt wielu takich plików.
I tak, źródła tego formatu nie są swobodnie dostępne, więc nie lubię tego formatu.

tomi

  • GTS
  • ****
  • Wiadomości: 297
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Border break
« Odpowiedź #21 dnia: 2024.01.26, 00:25:43 »
Fajna ta grafika:

ZX Spectrum 48 Issue 2 (ULA5) działa
ZX Spectrum 48 Issue 6a (ULA6 -7) działa
ZX Spectrum 128+2 ISS3 działa
Superfo Harlequin 48 Rev G działa

Superfo Harlequin 128 Issue 2D - nie działa
« Ostatnia zmiana: 2024.01.26, 00:58:36 wysłana przez tomi »

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 428
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: Border break
« Odpowiedź #22 dnia: 2024.03.24, 13:07:48 »
Ale czy nie dało sie tego mniej monochromatycznie zrobić? Taka koncepcja czy są jakieś fizyczne przeszkody?
Dałoby się bez przeszkód kolorowe zrobić ale już by tak dobrze nie wyglądało bo 'pixel' na borderze ma pixel wysokości a szerokości bodajże 10 (nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem - scroll na borderze oczywiście ;)
ZX Spectrum +2 Grey | Just Speccy 128 | ZX Spectrum Next | ZX-Uno 2MB |  Murmulator | Amstrad 6128 | MSX2 Philips VG-8235 | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Border break
« Odpowiedź #23 dnia: 2024.03.25, 10:52:02 »
...a szerokości bodajże 10...

Ale jak 10? Przecież zegary ULA nie pozwalają na zmiany z inną "granulacją" niż 8 pikseli :)

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 428
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: Border break
« Odpowiedź #24 dnia: 2024.03.25, 15:00:28 »
Stąd "nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem" ;)

8 czy 10 nie zmienia faktu że "pixel" iście atarowski :D
ZX Spectrum +2 Grey | Just Speccy 128 | ZX Spectrum Next | ZX-Uno 2MB |  Murmulator | Amstrad 6128 | MSX2 Philips VG-8235 | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Border break
« Odpowiedź #25 dnia: 2024.03.25, 15:58:14 »
Stąd "nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem" ;)

Ale spectrumwy programista i "10"? ;)

Cytuj
8 czy 10 nie zmienia faktu że "pixel" iście atarowski :D

A to zupełnie inna sprawa - żeby to miało sens dobrze wyglądać potrzebny jest odpowiedni artysta, który zapanuje nad ograniczeniami a dopiero potem programista, który to przełoży na efekt końcowy :)



Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 428
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: Border break
« Odpowiedź #26 dnia: 2024.03.25, 18:10:50 »
Ale spectrumwy programista i "10"? ;)

Jak widać taki to programista :P

A to zupełnie inna sprawa - żeby to miało sens dobrze wyglądać potrzebny jest odpowiedni artysta, który zapanuje nad ograniczeniami a dopiero potem programista, który to przełoży na efekt końcowy :)

To zawsze zależy od artysty (no chyba że koder też jest artystą).

Oto przykład jak można to wykorzystać "ładnie":

ZX Spectrum +2 Grey | Just Speccy 128 | ZX Spectrum Next | ZX-Uno 2MB |  Murmulator | Amstrad 6128 | MSX2 Philips VG-8235 | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200