forum speccy.pl

ZX Spectrum => DEMOSCENA => Wątek zaczęty przez: jack_świdnik w 2014.09.26, 21:54:12

Tytuł: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.09.26, 21:54:12
Heja Wszystkim, mam pytanie do Autorów demek z "Archiwum ZX" za tydzień jadę do Rzeszowa na imprezę demoacenę ale z Amigami 1200 itp, zabieram swojego Timexa 2028 + zabawki od "Zaxona" jak mam nadzieje dotrą pocztą przed planowaną imprezą. Jak nie to mam Divide z KempAYiem.
Pytania mam dwa do Was jakie demka mam puścić?  Zakładałem że te najnowsze z 2014 i 2013r ? pochwalić się co na Timexie można odpalić z demek. I drugie czy w ogóle mogę????. Nie ja je tworzę. nie jestem ich przecież autorem. Co innego oglądać w domu samemu , a co innego na imprezie gdzie będzie dużo ludzi i z tego co już wiem ma być też TV regionalna z Rzeszowa. Czy grono Szanownych Autorów Demek z Archiwum ZX z może zabrać w tym temacie głos i się wypowiedzieć?
nie chciałbym się narazić komuś i tym bardziej złamać istniejące prawo.
Impreza ma być bezpłatna
więcej w temacie imprezy jest tutaj
http://www.ppa.pl/forum/integracja/30970/druga-impreza-w-rzeszowie-demoscena/2
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2014.09.26, 22:01:45
No generalnie to moje urzadzenia sa chronione prawami autorskimi i patentami, wiec pokazywanie ich publicznie nie jest dozwolone.  No chyba ze zaplacisz tantiemy do ZTRDSK,  (Zwiazek Tworcow Rozszerzen Do Starych Komputerow), hehehehhee

A powaznie to  jedz i pokazuj, przeciez wlasnie o to w tym wszystkim chodzi. Glownie na tym chyba polega idea robienia DEMO?
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.09.26, 22:08:46
ok, ale dotąd nie byłem jeszcze na takiej oficjalnej imprezie, podobno dotowana przez miasto, nie wiadomo kto wparuje
po tej imprezie ma być część nieoficjalna a na ten części to "sami swoi" będą więc spoko
chyba że nie rozłożę się ze sprzętem na części pierwszej ale szkoda by było
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2014.09.26, 22:23:21
 Upolitycznienie siegnelo nawet takich imprez ze trzeba dupochrony robic na kazda okazje? Tu widze raczej sytuacje ze jakis lokalny kacyk z urzedu wymyslil ze zrobi impreze i na niej sie wybije, imprezy retro sie zrobily modne. Ale poki co ludzie sobie je sami organizuja i dobrze sie bawia wiec jakis urzedas pomyslal ze to trzeba przeciez zorganizowac bo jak to tak bez wladzy,
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: CaT (-Man) w 2014.09.26, 22:24:16
Pokazywac!!!
Gdzie sie da i komu sie da, im wiecej ludzi bedzie wiedzialo, ze ciagle cos sie w temacie dzieje i Speccy jeszcze nie zginelo tym lepiej. A moze odnajda sie dzieki tej akcji jacys zablakani userzy :)
To oczywiscie moje zdanie, ale mysle ze podobne beda mieli i autorzy owych produkcji.  8)

Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2014.09.26, 22:48:01
Generalnie twórczość demoscenowa jest freeware. Oglądacze są wdzięczni twórcom za to że coś tworzą, a twórcy oglądaczom za to że oglądają. Demka itp tworzy się dla sławy i płynącej z tego satysfakcji, więc idźcie i rozm... tzn kopiujcie się. A także z miłości do platformy (sprzętowej), więc nie pytajcie co platforma może zrobić dla was, tylko co wy możecie zrobić dla platformy. ;)

A co do ZTRDSK, to czy tam nie trzeba wpłacić wpisowego a potem składek by móc się z nimi utożsamiać? ;)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.09.26, 22:58:26
no to super, skoro demo to freeware, nie potrzebnie ruszyłem temat.
coś mnie korciło żeby zapytać
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2014.09.26, 23:03:49
Troche to w sumie przerazajace i smutne. Ale widac takie czasy nastaly ze patenty na wszystko trzeba miec i lepiej sie pytac.
Zbyniu ZTRDSK jest bezskladkowe ;)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2014.09.26, 23:19:48
Aha, wolałem spytać bo jak dotąd należałem tylko do ZZR i miałem licencje naaa... no właśnie to czym się zajmowali. ;)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.09.26, 23:33:56
Lepiej, żeby żadne odgórne uwarunkowania nie powstały. Dopóki demoscena jest freeware, to trzeba puszczać.
Co jednak, gdy użyję w swoim demie sampla, fontu, procedury pochodzącej z innej produkcji freeware? Warto pozdrowić autora.
Czy screen, muzyka, font to fragment utworu, czy całość...
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2014.09.27, 01:07:04

Ponoć naśladownictwo jest najwyższą formą pochlebstwa. Stąd w środowisku w którym chodzi o sławę i uznanie dość powszechnie uważa się je za dopuszczalne, a nawet za mile widziane, (o ile nie zapomina się kto to zrobił pierwszy) ;)
A ludzie będący w temacie w mig rozpoznają w efektach z jakiego demka jest ta wstawka czy parodia. :)

Choć są i takie elementy które są na tyle optymalnymi rozwiązaniami, że przychodzą do głowy twórcom od dawna i to nawet tym co nie mieli intencji nikogo naśladować. Nieraz są już tak rozpowszechnione że nikt się już nie doszukuje kto pierwszy wymyślił to "koło".

Spotkałem się parę razy że muzyka z demek była nagrana na płycie, ale najwyraźniej przez samych twórców, bo nie kojarzę by ktoś kogoś po sądach za to ciągał. Nie raz też stosowano muzykę z hiciorów, filmów czy innych demek co zwykle było rozpoznawane przez ogół, przez co od razu uznawane za konwersję/remake, i jakoś nikt nie robił z tego problemu.

Trochę mniej sympatycznie jest z grafiką. Tu ilość przykładów na to że ktoś zwłaszcza za młodu w czasach przed-internetowych kopiował/konwertował/przerysowywał fragmenty prac plastyków czy komiksiarzy które sławę zyskały dopiero później lub wcale (a przynajmniej nie w tym środowisku), a tym samym niejako przypisując SOBIE - pomysły innych, co jest w najlepszym przypadku trochę "nieładne", w sensie moralnym. Jak poczytać wywiady czy magi z epoki to takich aferek wykrytych w miesiące czy lata po tym jak wygrały jakieś konkursy było sporo. W tym nie raz po burzliwych dyskusjach i ustaleniach, "że teraz już tak nie będziemy robić" i deklarujemy autorstwo dopiskiem "no copy" lub "no scan".

Nie sądzę by to w jakikolwiek sposób uszczupliło konta naśladowanych artystów, utrzymujących się ze sprzedaży obrazów, komiksów czy też projektowania okładek, zresztą  prawdopodobnie nieświadomych całego procederu. I spory były nie o ich prawa tylko o to że "ja się starałem sam, a ty skopiowałeś i wygrałeś nagrodę, a bez tego by ci się to nie udało, bo widziałem jak rysujesz". To jednak mały niesmak pozostał. Choć z drugiej strony, jesteśmy z Polski tak? - A u nas znalezione to niekradzione. ;)

Od pewnego czasu by zapobiec takim incydentom wymaga się (choć nie zawsze i wszędzie), by do zgłaszanej pracy dołączać serię obrazków na różnych etapach jej tworzenia, jako dowód, jeśli nie na brak inspiracji czyimś dziełem, to przynajmniej na to, że się nie użyło skana czy konwertera.

W praktyce wydaje mi się że rzadko kiedy demka robią wrażenie na ludziach z poza środowiska komputerowców. Ludzie wolą oglądać głupoty na YT lub przynajmniej zabawne animowane gify, niż nudne latające kropki, płachty czy "kartofelki" w demkach. :)

Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.09.27, 01:13:15
nudne latające kropki, płachty czy "kartofelki" w demkach. :)

Dobre  ;D
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.09.27, 09:59:34
pościągałem już trochę demek wszytkie z okresu 2012-2014 z Archiwum ZX ze speccy i parę tych najwięcej ocenianych z tej strony pouet
pliki .TAP i teraz pytanie czy jest jakiś player co by odtwarzał je w kółko przez pare godzin, parę demek się na Timexie wiesza albo resetuje
czy pozostaje tylko reset i Load "" ???
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.09.27, 10:47:07
Te co się wieszają i restartują (z pouet'a), całkiem możliwe, że są na 128k. Sprawdź w emulatorze, polecam ZX Spin 0.666
Polskie demka w latach 2012-2014 były raczej napewno na 48k+AY
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Ziutek w 2014.09.27, 11:49:10
Tak w ramach ciekawostki to w zeszłym roku na revision musiałem dać oświadczenie, że nie jestem członkiem niemieckiej wersji ZAiKSu ;)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2014.09.27, 11:49:46
Pamiętaj że ponad 90% dem w dzisiejszych czasach jest pisane przez Rosjan na ich Pentagon, czyli mniej więcej Zx Spectrum 128kB. Te dema nie pójdą na Timexie.

Z takich co pójdą możesz próbować stare polskie (z lat 90-tych) a ze współczesnych produkcje Tygrysa lub Hooy Program.

A co do praw autorskich to z pewnością wśród członków demosceny panuje przekonanie że to jest freeware. Demoscena jako wywodząca się z cracksceny nigdy zresztą za bardzo się prawami autorskimi nie przejmowała stąd będzie tam wiele cudzych kawałków muzycznych czy też zainspirowanych bądź przekonwertowanych (mniej lub bardziej) grafik.

Co ciekawe ludzie którzy nie mieli żadnych oporów by piracić soft i brać do swoich dem wszystko co im podpasowało zwykle byli święcie oburzeni i podnosili wielki krzyk gdy ktoś scrackował po raz kolejny ich cracka albo użył ich modułu muzycznego w swoim demo ;)

Natomiast obawiam się że gdyby do demosceny dobrał się jakiś prawnik to mógłby się nie zgodzić z tym domniemanym freeware. Nigdzie w przepisach takie domniemanie nie jest zapisane. Żeby program był freeware to musi zawierać odpowiednią dołączoną licencję w której to jest wprost stwierdzone przez autora. Ponieważ nikt ze scenerów się takimi "głupotami" nie zajmuje to i status prawny  takich programów jest tak naprawdę domyślny czyli chroniony prawem autorskim.

Inna sprawa że żyjemy w świecie w którym mamy z jednej strony bardzo restrykcyjne prawo autorskie, a z drugiej strony wszyscy je i tak olewają ;) Dlatego też nie martwił bym się za bardzo o pokaz dem na stary komputer.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.09.27, 13:57:19
Zbyniu - tutaj masz opisane troche efektów. To do tego postu - nudne latające kropki, płachty czy "kartofelki" w demkach.
http://madteam.atari8.info/index.php?prod=fx
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ellvis w 2014.09.27, 15:28:26
Ja tak sobie mysle, ze demoscena chyba nie jest freeware, ale radszej Public Domain. Bo jest zwykle, ze dema nie maja zadna licencja i sa zadarmo. Wiec, kopiowanie i prezentacja na roznych party (i nie tylko demoparty) jest 128% wytana, dla tego te dema powstaly.

I co do pentagona, w ostatnych kilka latach grupy rosyjskie jak thesuper albo triebkraft, starali sie ze by ich produkcja dzialala na 128 Spectrumie. Ale jest jeszce wiele nowych dem, ktore sa pentagon only.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.09.27, 23:21:23
pościągałem już trochę demek wszytkie z okresu 2012-2014 z Archiwum ZX ze speccy i parę tych najwięcej ocenianych z tej strony pouet
pliki .TAP i teraz pytanie czy jest jakiś player co by odtwarzał je w kółko przez pare godzin, parę demek się na Timexie wiesza albo resetuje
czy pozostaje tylko reset i Load "" ???

Jeśli to puścisz z emulatorów na PC, to napisz plik .bat tego typu.
Gdy zamkniesz emulator (zwykle Alt+F4), po naciśnięciu klawisza startuje następny. Może być beż pause, wtedy polecą bez oczekiwania na klawisz. Nie wiem tylko czy jest możliwość zapętlenia w command line.

path\ZXSpin.exe file1.tap
pause
path\ZXSpin.exe path\file2.tzx
pause
path\Unreal.exe path\file3.trd
pause
path\WinUAE.exe path\file4.adf
pause
close


Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.10.02, 20:44:34
zapodajcie skąs pościągać demka na Masakrator fm" od  zaxona
działa świetnie, jetem pod wrażeniem dziwięku z mojego timexa
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.10.02, 20:56:28
Prawdopodobnie jeszcze nie powstały.
Może dlatego, że większość użytkowników z realnym hardware nadal siedzi na 1x AY, a pozostali nadal podniecają się Beeperem :D
Ale to się niedługo zmieni...  8)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.10.02, 21:03:51
tz. już sobie pościągałem demka i utwory
znalazłem tu na forum tylko trochę mało :)

brakuje mi tylko 128k w timexie bo playera wildplayer nie mogę odpalić
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.10.02, 21:08:47
Gdzieś ty znalazł dema wykorzystujące FM ?
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.10.02, 21:41:51
a Black & White naprzykład
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.10.03, 05:16:15
...
Może dlatego, że większość użytkowników z realnym hardware nadal siedzi na 1x AY, a pozostali nadal podniecają się Beeperem :D
Ale to się niedługo zmieni...  8)
Bo jest czym, muzyki napisanej i opublikowanej na pojedynczy AY czy beeper jest kilkaset MB. Spectrumowcy podniecają się, że Amstrad czy C64 mają 2 i więcej trybów graficznych plus mixed mode. Spectrum ma dwa i więcej trybów muzycznych, plus mixed mode. Podejrzewam, że z Turbo FM, będzie podobnie jak z ULA plus. Chwila zachwytu i powrót do klasyki.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2014.10.03, 06:51:49
Podejrzewam, że z Turbo FM, będzie podobnie jak z ULA plus. Chwila zachwytu i powrót do klasyki.
Niestety obawiam się, ze masz cholerną rację, wiec nawet nie zacząłem się podniecać...
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.10.03, 07:06:26
A czy ULA+ jest dostępna w formie interfejsu? Wogóle czy jest łatwo dostępna do każdego modelu ZXa ? To chyba zupełnie inna bajka - TurbosoundFM może mieć każdy. Przepraszam jeśli kogoś uraziłem podniecaniem się beeperem.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2014.10.03, 09:18:14
Dema i każda praca jest 'public domain', ale nadal ma autora. W przypadku obrazków i muzyki można wykorzystać owe dzieła, ale dobry obyczaj nakazuje wspomnieć ich w liście autorów.

Sprawa TSFM jest dokładnie taka sama jak z każdym nowym sprzętem. Temat praktycznie umarł w Rosji kilka lat temu.
Teraz dzięki zaxonowi (bo zapewne wiedział że nie można, a inni na tym polegli), mamy interface podpinany do ZX Spectrum (48,128) (według Rosjan się nie da).

Testuje player TSFM, odpalając go na gumiaku oraz timexie, dokonując  jeszcze pewnych poprawek. Jak będzie gotowy do użycia, udostępnie .tap (tak z 700kb)  i każdy będzie mógł sobie posłychać. Do tego będzie kod źródłowy replayera z poprawkami, który kompiluje się pod pasmo, a co za tym idzie, na każdym innym kompilatorze.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2014.10.03, 09:47:24
ULA+ jest już osiągalna dla ZX Spectrum48K. Jest w postaci zamiennika oryginalnej ULA. Ktoś kiedyś pokazywał jej działanie. Póki co, od 2-3 lat nic się z tym nie dzieje.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2014.10.03, 10:36:27
Przepraszam jeśli kogoś uraziłem podniecaniem się beeperem.
Myślę, ze ktoś by musiał być niezwykle wrażliwy, żeby czuć się urażony takim określeniem.
Bardzo duża grupa osób jest po prostu konserwatywna i konfiguracja 1xbeeper czy też 1xAY to naprawdę
wystarczy żeby się... ekscytować :-)
Natomiast tworzenie interfejsu na który jest bardzo bardzo niewiele softu - wg. mnie nie ma to sensu.
Zwłaszcza że autor co jakiś czas narzeka, że tylko wkłada, a problem ma z wyciąganiem (o pieniądze mi chodzi oczywiście).
Uważam, że bardzo trafny projekt (w kategorii ZX Spectrum) to była produkcja +D,  namawiałbym też autora
na stworzenie klona Beta 128 disk interface, ale w sumie to chyba własnie wyszedłem poza temat...
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2014.10.03, 10:55:28
Cytuj
Natomiast tworzenie interfejsu na który jest bardzo bardzo niewiele softu - wg. mnie nie ma to sensu.

Jak się robi nowe urządzenie to zwykle na początku jest na nie niewiele softu  ;D

Natomiast podniecanie się czy ekscytowanie to jest złe słowo. Wielu ludzi (w tym przyznam się ja również) ceni sobie po prostu klasyczną konfigurację Spectruma taką jaka była w latach 80-tych i nie pragnie zmian w grafice czy dźwięku bo wówczas przestał by to być Spectrum taki jaki pamiętają i lubią. Nie ma nic złego w takim podejściu, równie dobrze można krzywo patrzeć na "grzebaczy" którzy tworzą "mutanty" ;)

W takich kwestiach trzeba mieć sporo takiego ludzkiego wyczucia i taktu. Zrobi człowiek jakiś interfejs,  znajdzie kilku fanbojów, podniecą się tym (skoro jesteśmy przy takim słownictwie ;) ), oznajmią że tradycyjne tryby graficzne albo "pierdzący beeper" są przy ich wynalazku żałosne i ... w tym momencie mają ponad 50% społeczności zniechęconych do siebie.

Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2014.10.03, 11:11:10
Ludzie, a gdzie wolnosc wyboru ? Jedni tworza na oryginaly i bardzo dobrze, inni robia 
rozszerzenia i tez dobrze. Nawet jak powstanie jeden soft, to zawsze mozna uznac to za ciekawostke :-) Po co komu np. takie divIDE skoro ZX ma standardowo tasme ?
ULAPlus - to bardzo ciekawy pomysl, pokazujacy jak niewielkim kosztem, mozna bylo rozszerzyc kolory w ZX. Niestety produkacja nowej ULI do starych ZXow, to nie takie hop-siup. Sam standard TTL powoli staje sie historia.
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2014.10.03, 16:23:09
A czy w tym prawdziwym ULA+ są też tryby z Timexa?
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.10.03, 17:39:59
Z tego co pamiętam, w scalaku ledwie się zmieściła zwykła ULA, i to chyba też bez jakiegoś ficzera (obsługi klawiatury?). Z kalkulacji bramek wyszło, że ULA+ zmieściłaby się dopiero w dość potężnym CPLD ;)
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.10.06, 20:07:06
no Panowie i Panie
miałem swoją pierwszą prezentacje na demoscenie w Rzeszowie
zaprezentowałem na tapecie trzy demka między innymi "Timmy"
dzięki, zdjęcia mogę powrzucać tylko powiedzcie gdzie
są na facebooku
Tytuł: Odp: demka i prawa autorskie
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.10.08, 22:17:44
Podaj link na fbook jeśli możesz.