forum speccy.pl
ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: pear w 2014.04.02, 19:51:19
-
Na szybko zrobiłem zestawienie portów joystick'a z popularnych 8-bitowców.
Oczywiście wybór komputerów jest całkowicie subiektywny ;)
DB9 | Atari | C64, C128 | Timex TC 2048 | SJS ZX +2/+2A/+2B/+3 | CPC | Sam Coupe | DB9 |
1 | Up | Up | Up | NC | Up | Up | 1 |
2 | Down | Down | Down | GND | Down | Down | 2 |
3 | Left | Left | Left | NC | Left | Left | 3 |
4 | Right | Right | Right | Fire | Right | Right | 4 |
5 | AY | AY | NC | Up | Fire 3 | GND | 5 |
6 | Fire | Fire | Fire | Right | Fire 2 | Fire | 6 |
7 | +5V | +5V | +5V | Left | Fire 1 | +5V | 7 |
8 | GND | GND | COM+ | GND | COM 1 | COM 1 | 8 |
9 | AX | AX | NC | Down | COM 2 | COM 2 | 9 |
-
Uwielbiam takie zestawienia porównujące jakieś parametry w różnych kompach. :) Mam dwa pytania:
1. Jeśli dobrze kojarzę to Timex ma Kempstona, czy to znaczy że wszystkie Kempstony mają +5V na 8-ym pinie?
2. Skoro Sam ma Com1 i Com2 podobnie jak w CPC, to czy to znaczy że można do niego podobnie podłączyć 2 joye do jednego portu?
-
1. W Timex'ie zrobili kempstona po swojemu przez co nie działa autofire. Normalnie wszystkie linie są podciągnięte przez rezystory do +5V i zwierane przez styki w joystick'u do masy (lub COM). Czyli stan załączenia to logiczne 0. W Timex'ie jest dokładnie odwrotnie. Żeby było tak jak w Atari/C64 wymagana jest przeróbka Timex'a (był opis w Bajtku nr 3/91 str. 19).
2. Tak, do Sam'a można podłączyć 2 joysticki, a nawet 3 (http://www.oldcomp.cz/viewtopic.php?f=65&t=696#p7135) (ale już nie jednocześnie).
-
Nie kumam tego. 3 ale nie jednocześnie?
Google mi to dziwnie przetłumaczył i nie brzmi to dla mnie jasno. :?
Czy to jest coś takiego jak w Amigach elektroniczny przełącznik mysz/joystick, gdy oba są podłączone jednocześnie do jednego z portów? - Tam gdy w jednym z tych urządzeń wciśniemy LKM/Fire to drugie z nich się zdezaktywuje aż do czasu gdy to nim nie wciśniemy klawisza.
-
Można podłączyć 2 joysticki w standardzie Sinclair albo jeden w standardzie Cursor.
Zależy, z którego standardu korzysta program.
-
Pamiętam że na Timexie miałem problem bo gdy dźojem szło się na ukos to przy naciśnięciu fire reakcja była taka że bohater stawał w miejscu. Czy to wada wszystkich Timexów czy tylko mój był jakiś zepsuty ?
-
Raczej problem z tym konkretnym Timex'em.
Każda linia joystick'a podłączona jest tylko przez bufory wprost do oddzielnej linii danych, więc nie było możliwości zakłóceń.
Chyba, że bufory były uszkodzone (kostka U5 74LS244).
A skoro już wymieniać, to przy okazji można port poprawić jak należy :)
-
wnoszę o jedną poprawkę do rozpiski Atari - tam na 5 i 9 pinie jest to samo co w Commodore, a w zasadzie nawet odwrotnie - w Commodore jest to co było od początku w Atari czyli analogowe potencjometry do sterowania Y(5) X(9).
-
O które Atari chodzi ? Małe chyba tego nie miały ?
Można zrobić nową kolumnę.
-
pear, to jest w Atari odkąd wyszło 2600 czyli w drugiej połowie lat 70tych, to jeszcze pozostałości z manipularowów do Ponga i innych. Nazywały się paddle. Potencjometr + przycisk (aka fire).
Dwa kontrolery były podłączone do jednej wtyczki. Wtyczka normalna, joystickowa, standard Atari. Tak więc - jeżeli w ogóle mówimy o paddle i wykorzystywaniu tych dwóch analogowych linii to jest to przede wszystkim analogowe Atari.
-
Atari to nie moja działka.
Nigdzie tego wcześniej nie znalazłem. Dlatego pytam.