forum speccy.pl

Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: ikci w 2014.09.29, 16:59:22

Tytuł: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2014.09.29, 16:59:22
Wielu z Was miało w tamtych pięknych latach właśnie Timex'a.
Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi kompatybilności z oryginalnym Sinclairem.
Jak wiadomo nie było 100% kompatybilności, ale nigdzie nie znalazłem konkretów - tzn np. listy programów (chodzi mi głównie o gry) które nie działały.

Możecie spróbować sobie przypomnieć co chodziło świetnie u kumpla na "gumiaku" natomiast u Was nie chciało ruszyć na Timex'ie ?
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.09.29, 17:53:50
U nas w domu najpierw był gumiak, potem fdd3000, a następnie po wielu bojach z klawiaturą "apgrejd" na timexa.
Z tego co pamiętam, to mieliśmy tylko problemy z kempstonem, ale ojciec dobrze sobie radził z przerabianiem gier, chyba nawet w Bajtku były wskazówki jak przerabiać kolejne tytuły.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2014.09.29, 18:34:43
Ja przerobiłem Kempstona :)
Nie miałem dostępu do oryginalnego ZX-a, a nie udało mi się trafić na program, który by na moim Timex'ie nie działał. Nie licząc oczywiście programów dla ZX 128.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.09.29, 18:49:22
Sory za OT. A jak w dawnych czasach wyglądał dostęp do softu 128k ? Bo u nas w 3mieście wogóle nie nagrywali tego bloku z muzyczką co wchodził do banku 128k.  O wersjach 128k only to nawet nie wspomne...
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: jack_świdnik w 2014.09.29, 19:22:42
ja dostępu do softu nie miałem, w lublinie była giełda w staszicu, więc myślę że w lubelskim tego problemu nie było, jeżdziłem też do wawy na giełdę na grzybowską
gry były na 128k, i różnie to działało na moim timexie przerobionym na 128k ale działały
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2014.09.29, 20:48:52
A czy ktoś kto się zna na tych bebechach przyjrzał się kiedyś tym różnicom i ma pomysł czemu te zmiany mogły służyć?
Czy ja dobrze kojarzę że wpierw powstał model 2068 a dopiero potem 2048 ?
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2014.09.29, 20:50:53
Na pewno ULA jest inna. Może trochę lepsza, bo ma RGB zamiast YUV.
Najpierw był model TS 2068, potem TC 2048 i TC 2068.
Unipolbrit 2086 to kopia tego ostatniego.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.09.29, 20:58:57
Na pewno ULA jest inna. Może trochę lepsza, bo ma RGB zamiast YUV.

Jeśli chodzi o różnice między ULA (ZX Spectrum) a PAL (Timexy i Unipolbrity), to różnic jest więcej - dodatkowe tryby graficzne oraz bankowanie pamięci ROM i RAM we własnym, niestandardowym systemie ;)
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2014.09.29, 21:14:25
A poza tym brak "pływającego I/O", który powoduje, że kilka programów (w tym - o ile pamiętam - któryś z Arkanoidów) nie działa na TC.

OT: Pływające I/O to taki efekt, który powoduje, że przy odczycie na zwykłym Spectrum (ale też części klonów) portu 255 (i w ogólności nieparzystego) procesor dostaje aktualnie wyświetlany atrybut (o ile aktualnie wyświetlany jest główny ekran - nie pamiętam co przychodzi na borderze). Kilka (może kilkanaście) programów wykorzystywało ten efekt do synchronizowania się w innym punkcie niż początek ramki. TC o ile pamiętam przy odczycie z 255 zwraca jakieś istotne dla jego przełączania ekranów itp. dane a nie atrybut i próba synchronizacji zawiesza program.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2014.09.29, 21:23:19
O tym pływającym I/O nie wiedziałem.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2014.09.29, 21:38:28
Sprawdziłem - oryginalny Arkanoid startuje na TC, gra muzyczkę na beeperze, wyświetla historyjkę wstępną potem pojawia się plansza i gra się zawiesza - od tego momentu potrzebuje pływającego I/O.

Sprawdziłem też - IN z portu 255 zwraca stan rejestru przełączającego ekrany czyli de-facto aktualny tryb pracy grafiki TC.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2014.09.29, 23:06:37
Ciekawe jak się zachowa na Harlequinie.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.09.29, 23:52:12
Prawdopodobnie tak, jak na timeksie - nie widzę, by Harlequin miał coś wystawiać na port 255 oprócz klawiatury.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.09.30, 06:14:53
Jest też pewna niezgodność z odczytem klawiatury przez IN 254. Wartość całego bajtu jest inna niż w Spectrum i te programy, które sprawdzają klawiaturę przez CP, a nie przez BIT, nie działają na Timex'ie.

Pamiętam, że z Uridium też był problem i w Bajtku opublikowany był listing, który umożliwiał uruchomienie tej gry na TC 2048.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2014.09.30, 07:09:18
Ciekawe jak się zachowa na Harlequinie.

A Harlequin nie jest odtworzeniem oryginalnej ULA z 48? Bo jeśli tak to na 99.9% będzie miał też pływająca I/O.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.09.30, 08:08:29
Ze schematu nie wynika, by był intencjonalnie zaimplementowany odczyt portu 255.
A nie mam sprawnej klawiatury, by podłączyć do Harlequina :/
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2014.09.30, 09:33:09
Pływające I/O to efekt uboczny uproszczenia konstrukcji ULA i dotyczy on nie tylko portu 255 ale dowolnego nieparzystego portu w Spectrum bez dodatkowego hardware'u, który dekodowałby stosowne adresy i podawał swoje dane. Jeśli więc na schemacie nie widać nic takiego to można spokojnie założyć, że Harlequin będzie działał jak Spectrum zwłaszcza, że eliminacja tego efektu ubocznego powodowałaby straty na zgodności z oryginałem.


Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.09.30, 09:37:22
OK, rozumiem, ale nie widzę, w jaki sposób na szynę danych przy aktywnym sygnale IORQ miałyby być wystawione atrybuty. Może i konstruktorzy ULA coś sobie uprościli, ale logikę Harlequina trzeba by do tego nieco "zepsuć".
Jak pisałem, nie mam klawiatury, którą mógłbym podłączyć, aby sprawdzić na Harlequinie.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2014.09.30, 09:41:36
Timex ma bufor LS245 (albo 244, nie pamietam) na szynie, zgodnie ze sztuka.
Przez to nie ma efektu floating bus. Przez to tez chyba nie dziala IF2.
Ma tez oddzielne tory EAR i MIC - SCLD mial troche wiecej koncowek :-) Dlatego nie ma dzwieku podczas ladowania.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2014.09.30, 09:51:26
@trojacek Tu jest wyjaśnione (w pierwszym zdaniu pierwszego punktu) skąd się bierze pływające I/O: http://ramsoft.bbk.org.omegahg.com/floatingbus.html
Nie znam się na elektronice na tyle, żeby ocenić czy Harlequin ma (albo nie ma) te rezystory tam gdzie oryginalne Spectrum ;)
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2014.09.30, 10:09:40
Tak, Harlequin ma te rezystory. Faktycznie to może tak zadziałać, a nawet jeśli nie, to można zmniejszyć wartości w drabince U47, by działało :D
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: andy w 2014.10.01, 20:21:33
Pamiętam ze 3-4 gry z przerobionymi loaderami. Po załadowaniu była opcja "Spectrum czy Timex" i jakieś POKE'i.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: djslam w 2015.03.20, 22:04:15
Pamiętam, że z Uridium też był problem i w Bajtku opublikowany był listing, który umożliwiał uruchomienie tej gry na TC 2048.

A masz możliwość odtworzenia tego listingu? Pamiętasz, który to był nr Bajtka? Szukam spor czasu wersji działającej na TC2048 i nie ma... na portugalskich stronach tylko dead link :(
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2015.03.21, 03:09:37
Znalazłem to!! :D

Tyle że nie w Bajtku a w Komputerze 1-88s24.
Zakładam że nawet jak go nie masz to wiesz skąd wziąć djvu.
Miłej zabawy. ;)
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: djslam w 2015.03.21, 09:03:23
No i elegancko :) Wielkie dzięki... jak uda mi się przerobić Uridium to opublikuje wersję działającą dla wszystkich zainteresowanych. A jak już idziemy tym torem to Arkanoid też nie działa poprawnie na TC, jest też jakaś możliwość naprawy tego problemu?
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2015.03.21, 11:10:52
Tu na początku wątku wymieniają kilka tytułów, a kto wie może dalej są na nie sposoby, nie chciało mi się czytać. ;)
http://www.programd.com/57_d2f2b0ef71e8a637_1.htm

A jeśli chcesz zagrać w Arkanoida to wejdź na Google grafika i wpisz "atari breakout" to wyświetli ci rozwiązanie. ;)

Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2015.03.23, 08:30:28
A jak już idziemy tym torem to Arkanoid też nie działa poprawnie na TC, jest też jakaś możliwość naprawy tego problemu?

Niestety raczej nie. Arkanoid jest jedną z kilku gier na Spectrum, które do synchronizacji grafiki używa czegoś co się nazywa "floating bus" - przy odczycie z portu, który nie jest dekodowany przez żadne podłączone urządzenie ULA wystawia na szynie danych ostatnio bajt zapisany do pamięci atrybutów. Dzięki temu można na przykład synchronizować wyświetlanie do dołu ekranu zamiast do początku ramki. W wypadku Spectrum programy używające tego efektu czytają dane z portu 255 - w wypadku TC jest on używany do przełączania trybów graficznych i odczyt z niego zwraca (o ile pamiętam) aktualnie ustawiony tryb graficzny. Na ile rozumiem konstrukcję TC nie ma on w ogóle odpowiednika floating bus'a (który w ZX jest efektem ubocznym niepełnego dekodowania ULA) i te kilka gier (w tym najbardziej znana - Arkanoid) po prostu nie da się na tym sprzęcie odpalić.

edit : Wciągnąłem Arkanoida do emulatora i podejrzałem co się tam dzieje - jeśli wywalić całkiem synchronizację do portu 255 to gra rusza, ale jest niegrywalnie szybka. Jeśli zamiast tego wstawić synchronizację do ramki (EI/HALT, bo normalnie gra chodzi z wyłączonymi przerwaniami) to gra też rusza, ale jest dla odmiany niegrywalnie wolna. Trzeba by pokombinować z przerobieniem pętli synchronizującej na jakieś proste opóźnienie, ale wtedy prawie na pewno gra będzie chodzić nierówno - jak będzie robić coś więcej niż tylko wyświetlać paletkę i piłeczkę to będzie zwalniać. Obawiam się, że cała walka chyba jest niewarta świeczki.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2015.03.23, 21:17:00
Tym bardziej, że jest Batty - klon Arkanoida, który śmiga na TC2048  8)
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: djslam w 2015.03.23, 21:48:01
Tylko, że pamiętam Arkanoida, który działał na TC2048 bez problemów. Grałem w niego namiętnie, niestety kopia kasety z grą przepadła... W necie jakiś koleś z Chile opublikował TZX gier Uridium, Arkanoid i paru innych na TC2048, ale linki nie działają :/ Aktualnie staram się z nim skontaktować... Kto wie może się uda.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2015.03.24, 08:17:55
Tylko, że pamiętam Arkanoida, który działał na TC2048 bez problemów.

Ja nie mówię, że nie da się tego zrobić. Mówię tylko, że trzeba by bardzo dokładnie "rozmontować" pętlę synchronizującą do ekranu i zamienić na pętle opóźniające. A i tak nie będzie to działało dokładnie tak jak na ZX, bo jeśli przed pętlą opóźniającą będzie się działo mniej to następne operacje nastąpią za wcześnie i całość będzie chodzić za szybko. Może to powodować zmiany prędkości ale również "ścinanie" sprite'ów jeśli kod rozejdzie się z rastrem. Trochę lepiej mogłoby być gdyby połączyć pętle opóźniające z synchronizacją do przerwania (co kilka-kilkanaście pętli opóźniających dodać EI/HALT/DI) - wtedy być może dałoby się uzyskać większą stabilność.
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: djslam w 2015.03.24, 13:07:09
No to panowie i panie... nie wierzyłem, że się uda się zdobyć zmodyfikowane gry dla Timex 2048, ale udało się... otrzymałem przed chwilą maila, a razem z nim paczkę z tzx'ami od pana z Chile :) W domu sprawdzę czy faktycznie prawidłowo działają na prawdziwym TC2048 i oczywiście jeżeli uzyskam zgodę od autora modyfikacji udostępnię wszystkim zainteresowanym.

Otrzymałem następujące zmodyfikowane gry w formacie tzx:
- Abu Simbel Profanation
- Airwolf
- Arkanoid
- Bubble Bobble
- Camelot Warriors
- Jack The Nipper 2: In Coconut Capers
- Uridium
Tytuł: Odp: Timex TC2048 vs Sinclair ZX Spectrum
Wiadomość wysłana przez: djslam w 2015.03.25, 09:10:02
Gry, które otrzymałem są dostosowane do wymagań Timexa, dlatego na ZX mogą nie działać prawidłowo. Dodatkowo niektóre mają patcha, który umożliwia używanie w grze joysticka kempston. Ciekawostką jest to, że autor przeróbek (JFRoco) użył jakiegoś mega szybkiego loadera, który umożliwia załadunek gry w ciągu max 1,5 minuty :)

W załączniku paczka gier dedykowanych dla Timex 2048 (format *.tzx):

- Abu Simbel Profanation - 1985 - Dinamic Software (na prawdziwym TC nie chce się załadować, ale jestem w kontakcie z autorem, więc może się uda naprawić ten problem. Podejrzewam, że przyczyną jest zbyt krótki sygnał pilota loadera)
- Airwolf - 1984 - Elite Systems Ltd.
- Arkanoid - 1987 - Imagine Software Ltd. (dwie wersje)
- Bubble Bobble - 1987 - Firebird Software Ltd.
- Camelot Warriors - 1986 - Dinamic Software (dwie wersje, jedna obsługuje kawiaturę, druga Kempston)
- Jack The Nipper 2: In Coconut Capers - 1987 - Gremlin Graphics Software Ltd. (wersja umożliwia korzystanie z joysticka Kempston)
- Uridium - 1986 - Hewson Consultants Ltd (obsługuje Kempston i klawiaturę w TC)

Pliki dzięki uprzejmości JFRoco.