forum speccy.pl
Komputery z Z80 => AMSTRAD => Wątek zaczęty przez: stRing (michomis) w 2015.03.08, 11:16:14
-
Podłączyłem wg tego (post 11) http://www.cpcwiki.eu/forum/amstrad-cpc-hardware/use-an-amiga-modulator-on-your-cpc/ i mam czarno biały obraz zarówno na wyjściu RF jak i composite. Modulator A520 jest w wersji PAL (kwarc 4,43), komputery i TV też. Modulator na 100% sprawny - działa z Amigą 600 i generuje kolorowy obraz. Brak koloru jest na zarówno na CPC 464 jak i 6128, normalnie po RGB-SCART mają kolor. Zasilanie 12V i 5V podaję z zasilacza ATX.
Z kolei tu napisane jest że trzeba przerobić modulator aby pominąć sygnał _CCK: https://sites.google.com/site/krzkomar/krzkomar_el_pl/modulator-amiga-a520 no ale skoro tym kolegom z pierwszego wątku działa bez przeróbki to coś jest nie tak.
Czy ktoś już przerabiał temat?
-
Przerobiłem modulator wg tego schematu https://sites.google.com/site/krzkomar/_/rsrc/1261690553104/krzkomar_el_pl/modulator-amiga-a520/a520.png?height=140&width=400 i działa.
Obraz lekko drży (coś jak przez composite z Timexa 2048 - chyba że nie każdy tak ma :o) ale kolory są w porządku. Nie wylutowałem wszystkich elementów, które zaznaczono na schemacie i może przez to te zakłócenia.
Edit;
Jeszcze zobrazuję :) Niestety A520 wymaga osobnego zasilania 12V więc zestaw się powiększa.
-
Słyszałem o takim sposobie konwertowania RGB do composite. Jak widać - efekt jest fajny. Dzięki za pochwalenie się nim.
-
CPC przez composite? Eeeee to jest takie nieamstradowe. :|
A tak serio, to miałem przed laty taki problem. Tato kolegi pytał czy mógłbym zrobić na komputerze emblemat jego firmy i przesuwające się napisy z tym co oferuje i zgrać to na VHS. Przesuwane napisy nie były. A zgrać na taśmę bez modulatora mogłem tylko czarno-biało. Pożyczyłem amstradowy modulator. I to był najbardziej rozmyty obraz jaki w życiu widziałem. Szkoda że wtedy nie miałem czegoś takiego. :)
-
Niestety sygnał RGB nie jest przyjmowany przez większość projektorów. Osobiście nigdy bym nie pomyślał żeby podłączać CPC przez composite, ale w tym przypadku nie mamy wyboru :)
-
Kiedyś Timexa podłączałem do projektora. A w zeszłym roku kombinowałem jak podłączyć kino domowe pod projektor (nie miał hdmi) a wg papierów kino dawało tylko rgb. Ale na szczęście sygnał CV też był na euro i zabanglało. Przynajmniej przećwiczyłem, że podłączenie baniastego tv via cv do pojedyńczych barw czy componenta daje obraz cz-biały ;)
-
Jakby ktoś chciał composite w CPC zrobić od zera:
http://www.cpcwiki.eu/index.php/LCD_And_Plasma_TV_Solution#Building_Your_Own_RGB_To_Composite_Converter
-
Niesmiertelne 1377 ;) W atari STE tez on robi w za konwerter rgb to composite .
-
Zwracam uwagę, że układ kodera PAL na MC1377 zawiera parę elementów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Jest to kondensator 1nF podłączony do nogi #1. Musi to być kondensator bardzo dobrej jakości, motorola zaleca nawet mikowy, oraz rezystor z nogi 1 do 16 - motorola zaleca 56k, różne schematy pokazują nieco inne wartości... Na schemacie z cpcwiki brakuje też kondensatora blokującego 0,1uF z nogi 16 do masy. Może nie jest on najważniejszy, ale na pewno wskazany. Należy też możliwie najdokładniej ustawić częstotliwość kwarcu na 4.433.619Hz z możliwie najwyższą dokładnością. Norma zakłada +-5Hz. Przy większych odchyłkach niektóre dekodery mogą się niesynchronizować, co może właśnie "wywalić" kolor. Częstotliwość oscylatora należy mierzyć na nodze 18 sondą wysokoomową, aby uniknąć zafałszowania pomiaru.
-
No nie ma jak to fachowiec. :)
-
Szukam i szukam... Czy jest gdzieś dostępny program (może być do wklepania w basicu jeśli nie za długi :) ) testujący kolory w CPC? Coś na wzór obrazu kontrolnego. Chcę wyświetlić jednocześnie możliwie najwięcej kolorów na ekranie.
-
Mam nadzieję że masz obcykane przenoszenie DSK na dyski. Posiedzę wieczorem i przygotuję wszystkie kolory na raz i duże koło z kratką to testowania proporcji obrazu. ;)
-
DSK -> HFE :)
-
Sorry że to tyle trwało, nie będę zanudzał wymówkami. Ale prooooszę bardzo, programik testujący wyświetlacz.
run"27 potem spacja przełącza między trzema ekranami. Wszystkie 27 kolory na raz, potem niedopracowana konwersja obrazu z telewizji (ech pamiętacie te czasy?), oraz rameczka na krańcach Overscanu i wąziutkie paseczki co 1, 2 i 3 piksele we wysokiej rozdziałce by ustawić fokus. Teraz się można bawić w ustawianie ile pokręteł fabryka dała. ;)
Programik potrzebuje pliku ECM.PAL z procedurką do multikolorów od niejakiego Ast z cpcwiki-forum, oraz obrazek TEST.CSI
Choć nigdy wcześniej nie potrzebowałem do tego programików. Skoro obraz po resecie ma w sobie wszystkie 3 składowe to widać że jak tło jest czarne zamiast granatowe to znak że niebieski kabelek nie kontaktuje. Jeśli napis jest czerwony zamiast żółty to zielony padł, a jak jest zielony to brak czerwonego. Jak obraz "lata" to brak synchro, a jak jest czarno-biały lub nie ma wcale to brak sygnału który włącza tryb RGB w odbiorniku. Ot tylko kolor bordera zmienić by wielkość i/lub przesunięcie ekranu wyregulować i już. :) Ot taki urok Amstrada że nie potrzebuje specjalnych programów do ustawiania czy testowania magnetofonu, joystików czy też ekranu. :D
-
DZIĘKUJĘ. Obadam to wieczorem. Warto gdzieś dodać te programy do bazy żeby było dla potomnych.
U mnie z kolei jest przypadek że żółty jest biały i że ogólnie wszystkie jaskrawe kolory od około 18 są białe.
Nie mam jak teraz wejść obrazu dysku, rozumiem że te pliki ECM.PAL i TEST.CSI są już na tym *.dsk?
-
Oczywiście że są. :)
I jeszcze jakieś niekończone pierdołki na brudno, bo zacząłem a nie skończyłem robić z tego Extra Coloured Maker (ECM.BAS) jakąś użyteczną rzecz z wygodniejszym ustawianiem kolorów, do takich kolorowszych obrazków w MODE 1.
A jeśli nawet te średnie kolory masz białe to kabel dobry, tylko masz ustawione za dużo jasności i/lub jaskrawości.
-
Żółty wrócił :) Olałem fabryczne wyjście composite z przerobionego modulatora A520, bo nawet na złączu antenowym był dużo lepszy obraz (pod względem kolorystycznym). W zamian za to podpiąłem się pod jedno z wejść wchodzących do faktycznego modulatora (zdjęcie modulatora). Efekty w załączniku. Mimo że parę kolorów jaskrawych zlewa się, to jest dużo lepiej niż było. Dla porównania sygnał RGB.
-
Na innym TV, po redukcji kolorów wygląda to tak. Jak widać niektóre TV są kapryśne. W rzeczywistości te kolory jaskrawe są rozróżnialne, czego może nie widać na zdjęciu.
Dla porównania RGB na tym samym odbiorniku.
-
Bardzo proszę, jeżeli możesz podaj typy (LCD, CRT) i modele telewizorów.
To się może przydać w przyszłości także komuś z nas.
-
Post 16: LCD Toshiba 15v300pg 15"
Post 17: LCD Samsung LE37B651 37"
-
Czemu tak wszystko ustawiasz na maksa? Ten 1szy RGB wygląda jeszcze znośnie, ale pozostałe wyglądają fatalnie. Nie widzę tam żadnej redukcji kolorów ani kaprysów TV.
W starszych odbiornikach w obrazie przez RGB (w przeciwieństwie do Composite) ustawienie nasycenia/jaskrawość (różnie zwą) koloru jest ignorowane, więc zmniejszenie go nawet do zera nie zrobi nam obrazu czarno-białego tak jak na Compos.
W lewej kolumnie są kolory które nie mają w sobie nic niebieskiego, w środkowej mają go ok 40%, a w prawej mają 100%. Skoro oba Compos mają niemal identycznie wyglądającą kolumnę środkową i prawą, to ewidentnie masz ustawione za dużo nasycenia, a w RGB jest ono ignorowane stąd lepsze rozróżnienie kolorów. Ale nawet tam masz za dużo ustawionego kontrastu, stąd rozmyte kontury cyferek. A przecież przez RGB na LCD powinna być jak żyleta. To samo co z niebieskim widać na zielonym i czerwonym.
(zielony 0% to 1sze 3 linijki, kolejne 3 to blisko 50%, a ostatnie 3 to maks zieleni),
(linijki z kolorami 0,9,18 - zero czerwieni, linie z 3,12,21 to 40%, a 6,15,24 maks).
A wystarczy pościemniać jasność i kontrast by rozróżniać te średnie od jasnych. :)
Bo jak ustawimy ekstremalnie za mało jasności, nasycenia i/lub kontrastu to zmniejsza się różnica między kolorami ciemnymi i średnimi, natomiast jak za dużo to zmniejsza się różnica między średnimi i jasnymi.
Nie wiem czy specjalnie tak ustawiłeś bo inaczej aparat którym to cykałeś by nic nie widział czy jak? - No przecież takie ustawienie wypala oczy w parę minut. ;)
Jasność chyba też ustawiłeś na maksa. Bo czarne tło jest szare, a szara 13ka zamiast 40% jasności białego jest w niektórych z tych obrazków biała.
-
Może i przesadziłem z nasyceniem na Samsungu, ale chodziło mi o to żeby podkreślić, że wyświetla on kolory 13,14,16,17,22,23,25,26 w miarę poprawnie po kompozycie. W Toshibie wszystkie one przechodzą w biel i żadne ustawienia koloru/nasycenia/kontrastu tego nie zmieniają. W Samsungu są one wyraźne i rozróżnialne, czego jak napisałem nie widać tak dokładnie na zdjęciu.
Dodatkowo kolor 5 odstaje od normy i tylko na Toshibie po RGB wygląda ok. Wszędzie indziej przechodzi w jakąś magentę.
-
Jeszcze na CRT u kolegi, model JVC C-F14EE. Tu jaskrawe kolory są najbardziej wyraźne i rozróżnialne. Podpięte oczywiście po composite.
-
W najnowszym Retrokompie ukazał się mój artykuł o konwersji sygnału RGB w Amstradzie CPC http://amiga.net.pl/index.php?kwt=10010&tms=114
Dziękuję ekipie speccy.pl (szczególnie Zbyniowi) za wsparcie.
-
Miałem okazję czytać ten artykuł - bardzo mi się podobała jednakoż treść jak i forma ;-)