forum speccy.pl
ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: rafamiga w 2016.05.11, 19:19:50
-
Na facebookowej grupie "Z80 Assembly Programming On The ZX Spectrum" pojawiło się nowe zadanie -- napisać gierkę w całości mieszczącą się w 256 bajtach. Oto zasady:
1) No ROM routines (else their size will be added on)
2) No using the ROM as data.
3) Its whatever you can do in 256 bytes of code / data
4) uninitialised variables dont count (i.e. you can use ram but you cannot rely on it being 0 or any other value at the start - you would have to set it to 0).
No nie powiem, wyzwanie. Kiedyś napisałem Tetrisa w 1 KB i było ciężko, ale 256 bajtów?... Ale może ponga dało by się wydziergać.
-
DEADLINE: 12:00 GMT 17th June 2016
-
Mam pomysł, myślę... aa spróbuję, myślę dalej. No i..... poszły już 93 bajty na samo przygotowanie "zmiennych", pamięci i ekranu. Super. Jeszcze tylko obsługa klawiatury, animacja, obliczenia.... Eh, to chyba nie na mój poziom wtajemniczenia. :D
-
Najpierw zrób to co chcesz, a dopiero potem się ograniczaj, bo inaczej popadniesz we frustrację ;)
-
To tak jak z dzisiejszymi autami ,studyjny jest wywalony w kosmos ,a do produkcji leci jakaś kupa zazwyczaj.
-
Ktoś próbuje coś zrobić w tym konkursie, na razie ponad 300 bajtów ale pewnie jest miejsce na optymalizacje.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/456083/256v1.gif)
-
Życzę powodzenia Tygrysie.
Ja chyba nie jestem zainteresowany "grami" typu kropka goni kropkę :)
-
Dzięki... ale to nie moje, ktoś na FB wrzucił swoje demo-gifa.
-
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny, bawia sie w jakies gow....e zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.
Gra w 256 bajtach? szkoda, ze nie w 20 bajtach np.
10 Print "Game Start"
20 Print "Game over"
To jest moda na taki komputerowy JACKASS czy to tzw. postep w gamdevie? :P
-
Może żeby była zabawa i pokazanie innym co ma się w głowie bo gra w 256 bajtach wymaga wiedzy i sprytu programisty niż w grach 10000000000gb gdzie nic nie ma oprócz wspomnianej kupy
-
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny, bawia sie w jakies gow....e zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.
A dlaczego na pieca są konkursy 'demo do 256B' ?
Bo można :)
-
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny, bawia sie w jakies gow....e zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.
Myślę że mogę to trochę wyjaśnić. Zresztą swego czasu napisałem parę minigier w 1 kB i 512 kB, np.:
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026111
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026264
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027874
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027979
Chociaż jak widać w tych linkach starałem się tam wrzucić jakąś grafikę żeby nie wyglądało tak surowo. Ale 256 bajtów to już i dla mnie za mało by zrobić cokolwiek sensownego.
A dlaczego ludzie piszą minigry?
Po pierwsze napisanie czegoś takiego jest sporym wyzwaniem dla programisty - optymalizacja kodu, użycie odpowiednich struktur, różne sztuczki, walka o każdy bajt. Są ludzie którzy to lubią. A czy gracz będzie miał z tego przyjemność jest już kwestią wtórną ;)
Po drugie za takie projekty można się brać nawet jak nie umiemy rysować, tworzyć muzyki itp. Zawsze można zrobić grafikę z kropek i kresek a potem zwalić na to że pamięci na nic więcej nie starczyło ;)
No i najważniejsze - skala projektu. Taką minigrę można zrobić w 1, 2 wieczory a coś wielkiego wymaga też wielkiej pracy na którą ludzie w ogromnej większości nie mają po prostu siły, czasu i motywacji.
-
Wiadomo, kazdy bedzie mial swoje zdanie ale dla mnie popisem programisty jest gra typu "Lords of Midnight" a nie jakies popierdziawki, ze literka A goni literke B a ostatnio coraz czesciej popularne ;)
-
Bez tych, Twoim zdaniem, gównianych popierdziawek, nie powstałaby raczej żadna większa gra. Poza tym, czym jest "większa" gra? Popierdziawką z rozbudowaną grafiką i dźwiękiem.
-
Zresztą swego czasu napisałem parę minigier w 1 kB i 512 kB, np.:
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026111
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026264
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027874
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027979
Chociaż jak widać w tych linkach starałem się tam wrzucić jakąś grafikę żeby nie wyglądało tak surowo. Ale 256 bajtów to już i dla mnie za
Głosowałbym. Szczególnie na Twoje gry z 2011. Podoba się.
-
"Poza tym, czym jest "większa" gra? Popierdziawką z rozbudowaną grafiką i dźwiękiem"
pffff....
-
Kolejne prace się pojawiają na FB:
https://www.facebook.com/polomint77/videos/10208564759808828/
https://www.facebook.com/Baggers69/videos/10153458505710703/
Małe gry mają jeszcze jedną zaletę, łatwość ogarnięcia kodu podczas debuggowania, na przykład w celach edukacyjnych.
-
I jeszcze:
https://www.facebook.com/MetcalfJohn/videos/10208203927112691/ (https://www.facebook.com/MetcalfJohn/videos/10208203927112691/)
https://www.facebook.com/adrian.brown.9822/videos/10153658616582404/ (https://www.facebook.com/adrian.brown.9822/videos/10153658616582404/)
-
Wytwór od MetcalfJohn to rewelacja, spokojnie można z tego zrobić gierkę na 16K. Rewelacyjnie się rusza!
-
Kolejna propozycja, tym razem od Mike Daley - póki do 189 bajtów
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/456083/TrapIt%20[2016-05-16%2020:12:09].gif)
-
Tetris w 254 bajtach :o
https://www.facebook.com/adrian.brown.9822/videos/10153663252192404/
Ja miałem (i nadal mam) zamiar napisać coś ala Space Invaders, ciekawe czy mi się uda. Poprzeczkę ustawiono wysoko. Ale został jeszcze miesiąc.
-
RafałM jakiego kompilatora używałeś przy swoich gierkach?
-
> RafałM jakiego kompilatora używałeś przy swoich gierkach?
Sjasm
http://xl2s.eu.pn/sjasm.html
Jakbyś sam chciał coś skompilować to u mnie podstawowym plikiem jest zwykle start.asm czyli używasz polecenia typu "sjasm.exe start.asm". W tym pliku są odwołania do wszystkich pozostałych plików z kodem.
Gdybyś potrzebował to mógłbym tutaj ten kompilator wrzucić do załącznika - dokładną wersję której używam.
-
ok dzięki już znalazłem SjASMPlus :)
-
Co raz ciekawiej, 213 bajtów i wstęp do Pac-Mana (autor Mike Daley)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/456083/Maze.gif (https://dl.dropboxusercontent.com/u/456083/Maze.gif)
-
Odkopuje martwy wątek od 120 dni ale nie ma sensu tworzyć nowego jak nazwa jest jak najbardziej pasująca ;)
Na ostatnim LoveByte wystawiłem w kategorii 256b intro gierkę która jest klonem Bombera:
(https://content.pouet.net/files/screenshots/00103/00103629.png)
https://www.pouet.net/prod.php?which=103629
Gierka posiada grafikę (he, he) odgłosy dźwiękowe oraz nawet 'efekt' jak się uda wylądować. Niestety.nie udało się zrobić licznika lądowań, chociaż kod jest pod to przygotowany. Niemniej 256 bajtów nie jest z gumy ;)
-
@Dalthon: super. W Twoim przypadku 256 bajtów jest z gumy ;)
-
To chyba nie będzie moja ostatnia gierka w 256b bo koncept mi się bardzo spodobał. Kto wie, może 128b? :D