forum speccy.pl

Komputery z Z80 => AMSTRAD => Wątek zaczęty przez: MarekS w 2017.08.14, 18:33:46

Tytuł: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: MarekS w 2017.08.14, 18:33:46
News, co prawda z innego świata, i choć jedynego Amstrada jakiego mam to Just CPC to ciekawe to:

https://www.generationamiga.com/2017/08/14/v9990-cpc-powergraph-amazing-graphics-card-for-amstrad-cpc/

i jeszcze tu:

http://www.tecnobytes.com.br/p/v9990-powergraph_10.html

Na ile to byłoby kompatybilne z Just CPC?
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: hsimpson w 2017.08.14, 19:23:51
Na CPC Wiki też jest wątek o tej karcie -> http://www.cpcwiki.eu/forum/amstrad-cpc-hardware/using-symbos-with-the-gfx9000-(msx-grapics-card)/ (http://www.cpcwiki.eu/forum/amstrad-cpc-hardware/using-symbos-with-the-gfx9000-(msx-grapics-card)/)
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2017.08.14, 19:44:04
To ma być karta na scalaku z MSX2, podłączana przez złącze rozszerzeń.
Tak dla przypomnienia 512x212 w16 kolorach z palety 512, lub 256x212 w 256.
I kolorowe sprzętowe sprajty, ech lepsze niż CPC+. :)

Kombinują też kartę z kolorem do PCW. Obrazki przypominają możliwości CGA.
http://www.cpcwiki.eu/forum/nc100-nc200-pcw-pda600/amstrad-pcw-to-color/
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: MarekS w 2017.08.14, 22:13:52
Ona juz była dla MSXów, a teraz robią wersję dla CPC. Aha kolory to nie tylko 16, bo to zależy od trybu pracy, w niższych rozdzielczościach to nawet 16bitów na piksel. Prawie TrueColor ;-), brakuje ośmiu bitów ;-).
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: gotham w 2017.08.14, 22:42:30
Pytanie czy będą gry na tę zabawkę. Można by się pokusić o odświeżone wersje gier.  Prehistorik 2 , titus the fox albo całkowicie cos innego czego nie było przedtem na amstradzie. Poza tym nie wiem czy ograniczeniem poza układem graficznym nie będzie pamięć samego komputera.
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: MarekS w 2017.08.14, 23:41:21
Pamięć nie jest problemem, bo V9990 to można po dziesiejszemu powiedzić prawie akcelerator ma swoją własną pamięć, i nie używa pamięci CPU:

http://www.msxarchive.nl/pub/msx/mirrors/msx2.com/kiwi/hardware/pdf/Sunrise/v9manual.pdf

Skoro, można to podłączyć do MSX, Amstrada, to czy można do Spectrum?
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2017.08.15, 01:01:12
Przypuszczam że powodem dlaczego zabrali się za takie połączenie jest to, że komuś żal tyłek ściskał że na MSX2 SymbOS wygląda o niebo lepiej niż na CPC. I pewnie to będzie pierwszy soft jaki powstanie na to ustrojstwo.
A potem się zabiorą za konwersje gier z MSX2, albo i MSX1 czy ze Spectruma. Bo przecież ten scalak jest kompatybilny wstecz z MSX1 a ten ma tryb taki jak w ZX. Więc porty będą idealne a nie stratne.  8)

Faktycznie w MSX-ach pamięć graficzna jest niezależna od tej podstawowej. Te dwa tryby jakie wymieniłem zajmują dokładnie po 53KB, aby w tej mniejszej uzyskać 65 tys kolorów trzeba to podwoić. Taki tryb jest dopiero w MSX2+. Standardem było w nich 192K VRAM. Tyle że taka grafa zajmuje sporo miejsca i przydałby się pojemniejszy nośnik niż 2x180K.

Nie wiem czy pamiętacie ale już mi się na forum kiedyś wyrwało, że moim zdaniem MSX2 to najfajniejsza 8-bitówka i szkoda tylko że Basic ma taki jaki ma, a nie taki jak w CPC. No i proszę. Póki co czeka ich sporo roboty głównie do sterowników itp bo lutowanie już pewnie skończone. Zresztą nie pierwszy raz powstaje takie połączenie. Kojarzycie Ruskiego klona CPC? - Aleste 520EX z ekstra trybami takimi jak w MSX2.

Łatwo mi sobie wyobrazić efekt, bo przecież gier na tym trochę już było. Bardziej mnie zastanawia co się wykluje z kolorowej wersji PCW. A czy da się do Spectruma? - Jasne że tak. A wtedy witaj SymbOSie.  :D
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: hsimpson w 2017.08.15, 13:43:48
Jest już preorder na tą kartę -> http://www.tecnobytes.com.br/p/v9990-powergraph_10.html (http://www.tecnobytes.com.br/p/v9990-powergraph_10.html).
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: gotham w 2017.08.15, 15:43:44
Miałem tutaj na myśli pamięć komputera , bo co z tego jak grafika daje ładne obrazki jeśli trzeba będzie mieć więcej ramu bo cały program nie zmieści się w standardowej pamięci. załóżmy że grafika była by w 64 kolorach albo 256 przynajmniej same tła. Bo 90$ to trochę za dużo jak dla mnie żeby zagrać sobie w gry z trochę większą ilością kolorów.
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: MarekS w 2017.08.15, 18:13:34
Ilość kodu nie jest problem, bo V9990 steruje się pojedynczymi poleceniami, niektóre z przykładów gier na MSX mają tego kodu około na 8kb, więc to naprawdę nie wiele jak na 8-bitów. Cała grafika,tj. tła, sprite, kafelki (żeby nie pisać "tilesy" ;-)) znajduje się pamięci V9990, i CPU ma do niej dostęp poprzez porty.

Na stronie msx.org i na github'ie od emulatora openMSX, jest sporo informacji o V9990, sterowanie tym układem jest względnie proste.

A 90USD to sporo, i nie sporo, mi się wydaje że to i tak rozsądna cena, przy tak małej serii i pewnie prawie ręcznej robocie.
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2017.08.15, 21:18:31
A czy nie taniej całego MSX2 kupić?
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: nietoperz w 2017.08.15, 21:59:39
MSX2 to tylko V9938
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: gotham w 2017.08.16, 16:10:37
Gdyby tylko pojawiły sie gry wykorzystujące ten układ. Prawdziwe perełki z grafika lepsza niż atari st bo to oczywiście możliwe.
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: hsimpson w 2017.10.27, 14:06:03
A first impression on how SymbOS CPC is running with it's V9990 screen driver and a Graphic9000 graphic (MSX) card connected to the Amstrad CPC via the "AMSDAP" MSX2CPC adapter by TMT Logic. (https://www.youtube.com/watch?v=plQf9_7zPSA)
Tytuł: Odp: Graphics card for CPC
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2017.10.27, 18:25:08
A nie mówiłem że najpierw na to ustrojstwo powstanie SymbOS ?

W pewnym momencie widać że suwak do ustawiania ilości kolorów ma jeszcze daleko do maksa, ale tego nie ruszał, bo pewnie ikonki i wyświetlanie obrazków/ animek póki co w maks 16, i nie ma po co przesuwać.  :-\

Filmik wyraźnie mniej płynnie chodzi niż na MSX2. Przypuszczam że najpierw przerzuca dane z partycji na CF do CPC, a potem przez to samo złącze rozszerzeń do tej zewnętrznej karty. Więc transfer na tym złączu spada o połowę. Musieliby zintegrować obie rzeczy w jednym żeby kopiowało dane bez pośrednictwa CPC. Ale co wtedy z CPC zostanie?  Klawiatura i dźwięk. Oczywiście monitor też osobny więc idzie to w kierunku podobnego rozwiązania jak Cameleon64. Tyle że póki co procek po staremu wolny. ::)

Pozostaję sceptykiem co do sensowności takiego rozszerzenia, bo więcej sensu ma kupno MSX2. Rozwój SymbOSa też będzie wolniejszy skoro powstała kolejna platforma której Prodatron będzie poświęcał czas.