Autor Wątek: ZX Spectrum kontra AMIGA  (Przeczytany 3162 razy)

rzookol

  • ***
  • Wiadomości: 115
  • Miejsce pobytu:
    Lublin/Stasin
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #15 dnia: 2019.05.13, 21:45:16 »
Brak filtracji tekstur, niska rozdzielczość. Gry na PSXa powodują ból oczu obecnie. Każda platforma zestarzała się godnie, gry 3D na oryginalnym PSXie nie zestarzały się godnie. Wipeout ma Amidze (mam oryginał) wygląda dużo lepiej niż wersja na PSXa (mam oryginał).
+2, +3, CPC128Plus, kilka Amigi, kilkadziesiąt Maków, walające się Commodore

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2651
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #16 dnia: 2019.05.13, 23:37:57 »
A wiesz co jest fajnego w tym że na tej samej platformie pojawiają się kontynuacje?
To że następne są lepsze. :)

Ale słyszałem o tym starzeniu się gier z PSX. Im więcej lat mija tym więcej pikseli znika z płyt.
I robią się coraz brzydsze. Wszyscy o tym wiedzą. Dlatego trzeba je trzymać w lodówce. :D
TREK is better than WARS.. ;)

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #17 dnia: 2019.05.15, 02:39:53 »
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #18 dnia: 2019.05.15, 12:23:13 »
lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi.

Też się skłaniam ku tej tezie - na ppa.pl zapytałem o rozwiązanie konkretnego problemu związanego z kodowaniem: zero odpowiedzi, większość to gdybanie albo wręcz nieprawdziwe informacje.
Wystarczy nawet spojrzeć na współczesne produkcje na ami: albo to ja-pierdolę-co-za-kosmos albo takie które nawet nie mogą konkurować z przeciętnymi (jak nie słabymi) produkcjami na 8-bit.

Większość pośredniej jakości gier jakie wychodziły w latach 90 pisane w Amosie, to poziom nie-do-osiągnięcia przez współczesne "dzieła" :(

Inna sprawa że poświęcając x czasu produkcji na 8 bitów da się stworzyć naprawdę dzieło na wysokim poziomie (zakładając że ma się wiedzę i umiejętności:P), a dłubiąc na Ami przez x czasu - uda nam się co najwyżej wskrzesić potworka :/

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 646
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #19 dnia: 2019.05.15, 12:39:36 »
Nie zapominajmy o jeszcze jednej grupie amigowych autorów gier. Są to artyści - geniusze, którzy wiedzą wszystko o grach i tworzą dzieła (w ich mniemaniu) wspaniałe, ale gracze jakoś nie potrafią ich docenić. Przykłady: Reshoot (strzelający sześcian w kosmosie, jedna kolizja z pociskiem wroga = koniec gry), AlarCity (strzelający plemnik w parku). W tym drugim przypadku autor chyba poszedł po rozum do głowy, bo zamierza zmienić bohatera gry w człowieka (to wszystko w momencie, gdy gra jest już prawie w sprzedaży).
A, jest jeszcze SkillGrid z grafiką powodującą zawroty głowy.

Osobna sprawa to postawa odbiorców/klientów. Największa chała zawsze ma grono klakierów, a co gorsza kupców. I jaka z tego nauka dla autora chały? Sprzedało się, więc robię kolejną chałę.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #20 dnia: 2019.05.17, 19:19:30 »
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #21 dnia: 2019.05.19, 23:26:43 »
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
dużo sprzętu mało czasu.

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #22 dnia: 2019.05.20, 01:50:42 »
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
Grafika, animacja, muzyka, kod - to wszystko zajmuje duzo wiecej miejsca i wymaga duzo wiecej czasu na wykonanie. I tak samo musisz sie gimnastykowac aby to wszystko pomiescic w pamieci, na dysku itp.
Dam ci prosty przyklad - gra przygodowa na cpc Orion Prime zajmuje 2 dyski po 360kb, Teenagent na amige zajmuje 6 dyskow po 880kb. Orion Prime jest uwazana za jedna z najlepszych przygodowek na cpc (wyprodukowana w 2009), Teenagent tez jest calkiem niezla gra z 1996. Teenagent ma z setke grafik i tysiace klatek animacji, ktorych w OP nie ma - ktos te grafike i animacje musial narysowac i nie zajelo to paru tygodni.
Orion Prime jest tu w gruncie rzeczy kiepskim przykladem - gry dyskowe na cpc z epoki rzadko zajmowaly wiecej niz 1 dyskietke, a czesto miescily sie na jednej stronie 170kb.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #23 dnia: 2019.05.20, 08:46:59 »
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.

W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.

Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.

Na ZX nikt nie robił takich produkcji, bo nie było nośników by to dystrybuować na ZXa.

Wykonanie tych samych prac (animacja, grafika, muzyka) jest porównywalne czasochłonnością, wszelkie ograniczenia sprzętowe (nośnik, pamięć wymogi graficzne) to dodatkowa graca (zakładając, że pracujemy na czymś uniwersalnym jako narzędziach i skalujemy to na dwie platformy (Amiga i ZX).
dużo sprzętu mało czasu.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2651
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #24 dnia: 2019.05.20, 13:31:13 »
Myślę tooloud że nie masz racji, bo mylisz ze sobą dwie sytuacje. Spróbuję to wyjaśnić obrazowo, jeśli masz do przewiezienia tonę piłeczek, to łatwiej będzie w ciężarówce. Wsypujesz na pakę i ledwo pokryją podłogę. Jeden kurs i sprawa załatwiona. A osobówką wszystkich na raz nie zmieścisz, choć upychasz ile się da we wszystkie zakamarki, to i tak musisz parę razy wracać. Czyli osobówką trudniej i dłużej.

Ale jeśli zadanie brzmi: wykonaj jeden kurs z piłeczkami które wypełniają przestrzeń ładunkową, to w osobówce zapełnisz bagażnik i dojedziesz na miejsce, zanim ciężarówkę załadujesz pod sufit tymi rozsypującymi się skubańcami. :D  Tym razem to w ciężarówce jest trudniej.

W latach 80ych gry z topu list przebojów tworzyły 2-3 osobowe zespoły w parę tygodni. A dziś takie zespoły liczą dziesiątki ludzi, pracujących po parę lat nad jednym tytułem. Bo na współczesnych znacznie mocniejszych platformach byle czym ludzi nie zachwycisz.

Jasne że gdyby zadanie brzmiało zróbcie grę Amigowo-dobrą na A500 i na współczesnym PC. To ci drudzy uwinęliby się znacznie szybciej niż pierwsi, bo nie muszą się męczyć z upychaniem tego w kilku MHz, i w tylko jednym megasie. Żadnej kompresji, żadnej optymalizacji, żadnych kompromisów, mogliby to w Basicu napisać a i tak byłoby dość płynne. Dopiero gdyby musieli się zmieścić w PC 8 MHz i 1 MB bez HDD, to musieliby się męczyć tak samo jak na A500.

I powtórzę to co pisałem na poprzedniej stronie w tym wątku. Żeby gra była zachwycająca na miarę sprzętu na jakim powstaje, to trzeba popracować NAD KAŻDYM BITEM W KAŻDYM BAJCIE.
A w mocniejszym kompie jest tych bajtów z kilkanaście albo i kilkadziesiąt razy więcej. A przecież mówimy tu o grach które mają zachwycać, a nie o paździerzach które mają być tylko ciut lepsze od tego co potrafią komputery z wcześniejszej generacji.

Nikt kto się orientuje w możliwościach ZX-a i A500 nie będzie oczekiwał by ten pierwszy zaprezentował grafę dorównującą Amidze. Bo osiągnięcie tego jest nie tyle trudniejsze niż na Amie, tylko zwyczajnie niemożliwe. Ale taki sam ktoś orientujący się co te maszyny potrafią, nie otworzy szczeny ze zdumienia gdy zobaczy topową grafę ze ZX-a na Amie. Kilka KB pikseli w Amidze to za mało aby wygrać konkurs albo sprzedać tytuł. Po prostu poprzeczka jest wyżej.

Sorry że psuję komuś poczucie że robi coś bardziej godnego uznania skoro używa starszego sprzętu. Choć w rzeczywistości wybrał niższą poprzeczkę. A jeśli ktoś uważa że nie mam racji i że to na Amie jest łatwiej, to aplauz Amigowców czeka na mistrzów. Powinno pójść jak z płatka. ;)

« Ostatnia zmiana: 2019.05.20, 13:47:08 wysłana przez ZbyniuR »
TREK is better than WARS.. ;)

galaxian

  • **
  • Wiadomości: 98
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #25 dnia: 2019.05.20, 14:02:08 »
A ja uważam, że komputer Spectrum był o wiele bardziej kształcący niż Amiga.
ZXa się programowało, przepisywało listingi z bajtka, po jakimś czasie tworzyło własne programy, aby zadziwić kumpli i samemu mieć wielką frajdę.
Amigę kupowało się tylko po to, aby grać w gry i słuchać muzyczek. Przeciętny dzieciak czy nastolatek z osiedla nie programował, nie tworzył.
Jak ktoś chciał robić coś bardziej profesjonalnego, zawodowego to kupował PC. Amiga stała się komputerem do grania w gotowe gry, konsolą.

Nie twierdzę że nie było grup i nikt nie pisał programów, bo to też nie prawda. Ale nie było to zjawisko tak masowe.
Natomiast w przypadku Spectrum niemal każdy przepisywał jakieś programy, bo wtedy to było coś niesamowitego!
Z tej masy wklepywaczy wyrosło całkiem sporo dobrych koderów, programistów.

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 646
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #26 dnia: 2019.05.20, 14:55:17 »
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)

Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum? ;) Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2651
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #27 dnia: 2019.05.20, 15:18:52 »
To prawda że wśród posiadaczy 8bitów wklepywanie i poprawianie Basiców z gazet było niemalże masowe, a wśród posiadaczy Amig nie. Ale czy to znaczy że z tych co zaczynali od tych pierwszych wyrosło więcej programistów niż z tych co zaczynali od Amig?  Takiego twierdzenia bym nie zaryzykował.

Nie dysponuję takimi danymi, ale założyłbym się że odkąd pojawiły się kierunki informatyczne, to co roku było więcej chętnych i więcej absolwentów, i to pomimo że ci z późniejszych lat nie liznęli nawet wklepywania Basiców z gazet.

Motywacją do wklepywania było raczej zdobycie darmowego programu, w czasach gdy ich dystrybucja, giełdy i sieci znajomych jeszcze nie były tak rozwinięte i powszechne, a nie chęć zostania programistą. 

Ci co mieli większe ambicje niż wciskanie Fire, na 8bit dopisywali nieśmiertelności do loaderów, a na Amie tak modyfikowali startup-sequence aby z jednej dyskietki po kilka programów chodziło zamiast jednego. Kombinowało się aby ułatwić sobie życie, bo coś trzeba było z wolnym czasem robić. A po przekroczeniu 20ki gdy trzeba było podjąć jakieś decyzje o przyszłości, większość i jednych i drugich wybrała inne zawody niż komputery. Ot życie. W piłkę też wielu grało, a tylko nieliczni naprawdę próbowali zostać piłkarzami. :D
TREK is better than WARS.. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2651
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #28 dnia: 2019.05.20, 15:26:15 »
Czy ma ktoś jakieś dane z jakich krajów pochodzą współczesne produkcje na Speca?
Zwłaszcza mnie interesuje jak duży procent z nich jest zza Buga. Albo z Ameryki Pd. gdzie też ich klony były popularne, a Amigi nie. Może motywacja zależy od mentalności tych biedniejszych narodów, a nie od środowiska fanów danej maszyny?
TREK is better than WARS.. ;)

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 582
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #29 dnia: 2019.05.21, 12:03:20 »
Aby na takie porównanie spojrzeć i odpowiedzieć obiektywnie ,trzeba zrobić dwa założenia:

Pierwsze gra natywna dla ZX przerzucona na Amigę

Drugie jest odwrotnością powyższego.

Dobrym przykładem dla pierwszego założenia jest gra Myth ,na specu jest perfekcyjna na Ami żałosna.

Dla drugiego zaś Shadow of the beast ,odwrotność pierwszego.

Każda platforma ma gry dobre jak i kiepskie i porównywanie dwóch zgoła odmiennych systemów jest nietrafione.

To podobnie jak porównanie beeper kontra AY ,w obu przypadkach mamy tę samą odpowiedź i beeper i AY mają blaski i cienie.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.