Autor Wątek: Różnice w BASIC 48k a 128k  (Przeczytany 9190 razy)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2365
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #15 dnia: 2013.09.10, 23:03:20 »
To DOS zajmuje aż 32KB? Pierwsze słyszę. Myślałem że nawet wersja z +3e mieści się w zmodyfikowanym 16KB a ma w sobie nawet obsługę gęstych dyskietek w tym TOSowych oraz twardzieli. Podobnie Parados w CPC z obsługą gęstych stacji mieści się w 16KB AMSDOSa bo ten nie zajmował w pełni tych 16KB.

http://www.fruitcake.plus.com/Sinclair/Spectrum128/ROMDisassembly/Spectrum128ROMDisassembly3.htm
Tu znalazłem ciekawą informację że hiszpańska wersja 128k ma dodatkowe komendy EDIT, RENUMBER, DELETE i WIDTH.

Gdzieś kiedyś czytałem o komendach dyskowych w +3 takich jak FORMAT czy COPY np do ramdysku. Pamiętam że zazdrościłem tego Spectrumowcom bo w CPC trzeba sobie takie komendy dograć. Wiem że te komendy istnieją też w Basicu 48k ale robią w nim co innego. A może ich działanie w 128k zostało zmodyfikowane mimo że używa się tego samego tokenu. Zakręciłem się. :-|
TREK is better than WARS.. ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4407
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #16 dnia: 2013.09.10, 23:06:26 »
+3DOS zajmuje 16 KB :)
A FORMAT i COPY są używane przez wiele DOS-ów, m.in. timexowy TOS. I są to dokładnie te same tokeny, bo przecież funkcjonują w Basicu 48. Tylko się do nich gwiazdkę dopisuje.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1054
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #17 dnia: 2013.09.10, 23:46:34 »
FORMAT, ERASE, MOVE, CAT w Spectrum 48K były zaprojektowane do firmowej pamięci Sinclaira - microdrive. Oczywiście nie działają na gołym komputerze, dopiero po podłączeniu Interface 1.
A skoro już są takie komendy, to wszyscy ich używają: OPUS Discovery, TIMEX FDD3000, MUEL, DISCiPLE, +D, +3, itd.
Dopisuje się w zależności od inwencji projektanta systemu dyskowego gwiazdkę (Timex), numer napędu (+D), jedno i drugie (OPUS), literę napędu (+3) lub jeszcze inną kombinację.

A COPY to wydruk ekranu na drukarce ZX Printer ;D

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 509
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #18 dnia: 2013.09.11, 09:23:18 »
Tak jak zostało powiedziane - ramdysk i obsługa AY, zresztą nie pozwalająca na zbyt wiele, trochę jak obsługa głośniczka komendą BEEP.
kiedyś do YS, chyba w 1991 roku była dołączona kaseta z programem w basic 128, używającym komend PLAY. Grało na trzech kanałach i muszę przyznać że ładnie to brzmiało. Jak się nie mylę to napisał tę muzę niejaki Richard Braithwaite. Gdzieś powinienem mieć na dysku....
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 509
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #19 dnia: 2013.09.11, 09:33:00 »
znalazłem na WOS :D:
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0007877
przyjemnego słuchania.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4407
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #20 dnia: 2013.09.11, 09:35:45 »
Bo, wbrew pozorom, komenda PLAY potrafi całkiem sporo - nie tylko definiuje wysokość i długość dźwięku, ale również pozwala wybierać obwiednie i używać szumu.

http://www.worldofspectrum.org/ZXSpectrum128+3Manual/chapter8pt19.html


Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1613
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #21 dnia: 2013.09.11, 13:13:25 »
+3DOS zajmuje 16K, ale to sa same operacje dyskowe. Zeby dodac obsluge w BASICu doszlo kolejne 16KB.
Warto tu wspomniec o ROMach +3E - z obsluga interfejsu IDE. Instalujac te ROMY razem z np. divIDE (bez firmware).
Mamy ZX Spectrum +3 z HDD (w szczegolnosci z karta CF).

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 939
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #22 dnia: 2013.09.19, 05:18:16 »
ROM dla 128k zajmuje aż tyle dlatego, że oprócz zmienionego edytora, menu przy starcie, co najmniej 2 nowych instrukcji, jest prawie w całości skopiowany ROM z 48. Instrukcje które znam to SPECTRUM - przełączenie w tryb edytora 48k bez utraty danych, PLAY - nie mam pojęcia jak jej używać do wydobycia dźwięku z AY, a także możliwość użycia USR bez poprzedzającej go instrukcji. Ten ROM wygląda na robiony na szybkiego, nie poprawiono w nim błędów z 48, nawet tak karygodnego jak niemożliwość użycia przerwań NMI

Interesują mnie najbardziej dodatkowe zmienne systemowe umieszczone pod 23296, czy ma ktoś ich wykaz z opisem?

Jakie są podstawowe parametry instrukcji PLAY? Gdy zobaczyłem poniższy listing, to nie wiem czy warto o to pytać.
Pochodzi on z demo Bach i gra muzykę klasyczną na najbardziej prymitywnych brzmieniach.
AY Music, ULA plus.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1054
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #23 dnia: 2013.09.19, 08:31:52 »
Zmienne systemowe +3: http://www.worldofspectrum.org/ZXSpectrum128+3Manual/chapter8pt25.html
A na tej stronie jest 128 (zwykły) ROM Disassembly. Na początku są różne szczegóły, oraz zmienne systemowe:
http://www.fruitcake.plus.com/Sinclair/Spectrum128/ROMDisassembly/Spectrum128ROMDisassembly.htm

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2365
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #24 dnia: 2014.08.25, 23:01:12 »
TREK is better than WARS.. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2365
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #25 dnia: 2018.12.06, 18:12:14 »
Kiedyś już o to pytałem ale dyskusja poszła w innym kierunku.

Chodzi mi o hiszpańskiego 128K i jego ekstra komendy EDIT, RENUMBER, DELETE i WIDTH.
Czy ktoś się orientuje pod jakimi kodami i pod jakimi kombinacjami klawiszy są te komendy?

Bo znajduję wspominki że one istnieją, a nawet jak działają, ale nie to gdzie są.
TREK is better than WARS.. ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4407
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #26 dnia: 2018.12.13, 00:09:07 »
Hmm, nie wiem, czy dobrze rozumiem Twoje pytanie - o jakie kody komend Ci chodzi? Takie, jak dla komend Basic 48?
EDIT, RENUMBER, DELETE i WIDTH nie są poleceniami Basica, tylko edytora, więc nie są tzw. tokenami (nie mają swoich kodów ASCII  przedziale 128-255). Wpisuje się je po literce, więc nie masz ich co szukać na klawiaturze.
W toastracku UK przeorganizowano edytor trybu 128, więc tych poleceń tam już nie ma, pojawiło się za to podręczne menu, wywoływane klawiszem [EDIT].
Jeśli bardzo Ci na tym zależy, to w najbliższych dniach mogę zweryfikować to, co napisałem powyżej. O ile mój hiszpański toastrack nadal działa.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2365
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #27 dnia: 2018.12.13, 00:56:09 »
Polecenia SPECTRUM i PLAY też są dostępne tylko w trybie 128 wklepywane po literce, a jednak mają swoje tokeny, jako 2 ostatnie UDG. Musiałbym sobie hiszpańskiego ROMa poszukać i sprawdzić pod emulcem.
TREK is better than WARS.. ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4407
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Różnice w BASIC 48k a 128k
« Odpowiedź #28 dnia: 2018.12.13, 01:06:07 »
PLAY na pewno ma swój kod, bo stanowi element języka, a nie edytora. Co do SPECTRUM to nie mam pewności, ale możliwe, że masz rację.