Autor Wątek: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux  (Przeczytany 2215 razy)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2282
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • Pomógł: 36
  • CPC AGA PSX
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #15 dnia: 2018.10.11, 16:11:05 »
Też mnie nieco zdziwiło to słabe zdjęcie Timexa.
O Amidze napisano że ma procek taktowany 7.8 MHz, zamiast 7.0. W oryginalnym tekście też tak jest.
I moim zdaniem takie kwiatki powinno się poprawiać. Bo tu nie chodzi o opinię jaką ktoś wtedy miał, a o wprowadzającą w błąd literówkę.

A i jednak nie jest to pierwsza wzmianka o Amie w Bajtku, było już o niej i ST w 3/4-86 s19.

Zastanawia mnie czemu Komisowe ceny Amstradów były wtedy o 100% wyższe od giełdowych. Skoro w innych kompach nie różnią się więcej niż naście, nooo może w porywach do 20%.

I zauważyłem sporo miejsc w których w takich słowach jak firma lub grafika po fi jest spacja.
W tekstach prosto z OCR też jest to nagminne.
W całym numerze nie ma ani jednego słowa "grafik" za to "grafi k" jest pełno. Jest kilka "firm" ale znacznie więcej jest "fi rm". :)
« Ostatnia zmiana: 2018.10.11, 16:22:48 wysłana przez ZbyniuR »
TREK is better than WARS.. ;)

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 3491
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • Pomógł: 79
  • Mordimer Madderdin
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #16 dnia: 2018.10.11, 17:28:26 »
Fajnie, ze pojawil sie ten redux.

A co do zdjecia Timexa, to srednio spawny operator PSa (PhotoShopa) wybieli te klawisze w 10 sekund. Ta sama metoda, jaką wybiela sie zęby, czy gałki oczne w post-procesie zdjęć cyfrowych.

Ale ten Timex musial przezyz 3 wojny w tym 2 swiatowe. Te ktore sciagalem z Portugalii byly w lepszym stanie. :D I do tego zasyfialy … nie dalo sie go umyc do zdjecia?  >:( A fuj, co za niechlujstwo.
« Ostatnia zmiana: 2018.10.11, 18:27:30 wysłana przez Klaud »
KL
-----
Poszukuję TS1500, TK95 oraz C=116.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4202
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • Pomógł: 88
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #17 dnia: 2018.10.11, 17:57:15 »
A wystarczyło zapytać na forum "chłopaki, kto ma ładnego timexa 2048 lub jego dobre zdjęcie, bo potrzeba do reduksa".
Nawet mój timex do codziennego klepania wygląda lepiej, a daleko mu do ideału (foto).

Swoją drogą, timexy z Portugalii mam też w dość słabym stanie. Widać, że były mocno używane, a pudełka (jeśli są) były traktowane brutalnie.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2282
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • Pomógł: 36
  • CPC AGA PSX
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #18 dnia: 2018.10.11, 18:01:18 »
TREK is better than WARS.. ;)

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 162
  • Pomógł: 10
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #19 dnia: 2018.10.11, 19:02:14 »
Też mnie nieco zdziwiło to słabe zdjęcie Timexa.
O Amidze napisano że ma procek taktowany 7.8 MHz, zamiast 7.0. W oryginalnym tekście też tak jest.
I moim zdaniem takie kwiatki powinno się poprawiać. Bo tu nie chodzi o opinię jaką ktoś wtedy miał, a o wprowadzającą w błąd literówkę.

Nie zebym sie czepial, ale Amiga nie ma 7.0 tylko 7.09 MHz w PAL i 7.16 MHz w NTSC :)

Zastanawia mnie czemu Komisowe ceny Amstradów były wtedy o 100% wyższe od giełdowych. Skoro w innych kompach nie różnią się więcej niż naście, nooo może w porywach do 20%.

Bo amstrady (szczegolnie 6128) byly kupowane takze przez firmy (C/PM!), a komisy dawaly rachunki.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 4202
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • Pomógł: 88
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #20 dnia: 2018.10.11, 19:35:31 »
We wikipedii też jest ładna fota. :)

Fakt, całkiem niezła.
Dla porządku spojrzałem w skan Bajtka i tam fotka była koszmarna (technicznie), choć sam komputer w lepszym stanie :)
Ale takie były czasy, pismo było ręcznie montowane w zakładach graficznych - bez ani kawałka komputera. Teksty były przestukiwane na linotypach, a ilustracje (w tym zdjęcia) fotografowane z odpowiednimi filtrami, by uzyskać separację barw.
« Ostatnia zmiana: 2018.10.11, 19:46:51 wysłana przez trojacek »

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 292
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
  • Pomógł: 11
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #21 dnia: 2018.10.12, 14:37:51 »
Spróbowałem uruchomić program "Kardioidy" ze strony 9. Dzięki mojemu programowi SCADM mogłem po prostu skopiować przez schowek program do pliku BASICa SAMa (takie programy działają identycznie na ZX Spectrum i SAMie). No i wyszły następujące błędy:
1. w liniach 75 i 80 zamiast znaków + powinno być * , co zresztą widać we wzorach w tekście artykułu,
2. w linii 90 zamiast -Xsr+X powinno być Xsr-X
i wtedy program działa jak trzeba.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2282
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • Pomógł: 36
  • CPC AGA PSX
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #22 dnia: 2018.10.12, 17:09:07 »
DZIĘKI :)  klikam w pomógł.
Wstawiłem to wczoraj w emulca CPC i nie miałem natchnienia by rozkminiać czemu to nie działa.

A tu nieco przyspieszona wersja dla CPC, w emulatorze na 800% wykonuje się w kilka sekund.
10 MODE 2:ORIGIN 320,200:d=2*PI:o=1:w=140:v=20::FOR r=1 TO w STEP v:k=PI/(o*r):FOR l=0 TO d STEP k:S=SIN(l):C=COS(l):x=r*(1-C)*C:y=r*(1-C)*S:PLOT x,-y:PLOT-x,y:NEXT:NEXT

Przy plotach usunąłem pierwszą zmienną jako zbędną, bo wcześniej przestawiłem środek układu współrzędnych z rogu na środek ekranu rozkazem ORIGIN. Skoro ten sam COSinus się liczy 3 razy w każdej pętli, to szybciej jest obliczyć go raz a potem 3 razy użyć wyniku tego obliczenia (zmienna C). 

Teraz we fragmencie   x=r*(1-C)*C:y=r*(1-C)*S   mamy z dużych liter   CCCS   jest to pierwszy obrazek z artykułu. Zmieniając  na  CCSC  mamy to co na obrazku 4ym (prawie bo trzeba by jeszcze minusy przy plotach zmienić a można nimi lustrzane odbicia robić). CCSS wychodzi ukośna klepsydra, SCCS to inna klepsydra na tle owali, pozostałe kombinacje albo dają pojedynczą kreskę, albo te powyższe ale obrócone o 90 stopni.

Nie mam pomysłu jak obrazki 2 i 3 uzyskać. Chyba coś z krokami w środkowej pętli albo z PI.
TREK is better than WARS.. ;)

Barts

  • ****
  • Wiadomości: 457
  • Miejsce pobytu:
    Łódź
  • Pomógł: 15
Odp: Bajtek 9/1986 v0.8 - redux
« Odpowiedź #23 dnia: Wczoraj o 18:57:00 »
Hej, świetnie, miałem te numery "Komputera" i to z myszą na okładce ("44 Gry"). Super.

Super, oby tak dalej :) Ech, a mialem wszystkie Bajtki na papierze. Czytalem je od pierszego numeru od deski do deski, czekajac na nowy numer co miesiac. Przeprowadzki, zakrety zycia i wyladowaly na makulaturze jakies 10 lat temu.

Jak byłem na Socratesie we Francji w okolicach przełomu mileniów, to rodzice wywalili moje pudło z Bajtkami, Top Secretami i innymi growymi z epoki. Do tej pory im to wypominam.
ZX Spectrum 48k+ (DivIDE 2k14), Amstrad-Schneider 6128 (GT65+, HxC Floppy)