Autor Wątek: Spójrzcie na YouTube...  (Przeczytany 72080 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5320
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #240 dnia: 2019.01.01, 14:35:33 »
Chyba tylko metodą prób i błędów, mapując dźwięki wydawane przez SAVE do kolejnych półtonów.

Dla każdego półtonu robisz odpowiadający mu BEEP, a potem dobierasz "próbkę" zrobioną najlepiej w kodzie maszynowym, wypełniając kawałek pamięci określoną wartością [0..255] i robiąc SAVE (najlepiej z pominięciem nagłówka i pilota).

Całość można "ubrać" w jakiś używalny program w basicu, by np. dwa dolne rzędy klawiatury udawały klawiaturę instrumentu, a klawisze wyżej służyły do wyboru 0..255.

Jak ktoś ma jakiś instrument muzyczny, można to zrobić jeszcze prościej, bo porównywać produkowane przez SAVE dźwięki bezpośrednio do dźwięków instrumentu.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2687
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #241 dnia: 2019.01.01, 14:50:14 »
Takie dźwięki są nagrywane 1-bitowo więc nie da się modyfikować głośności, bo ta jest stała.
Wysokość pisku też musi być stała, bo inaczej nie będzie rozpoznawana przez loader.
Pozostaje regulowanie wysokości dźwięku częstotliwością pojawiania się 1-ek w zerach.
Im częściej tym wyższy dźwięk, (max co 2gi bit 1ka),  a im rzadziej tym niższy.
Ale tylko tak gdybam.
TREK is better than WARS.. ;)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 551
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #242 dnia: 2019.01.01, 14:58:18 »
Czy dobrze rozumiem iż któreś z dwunastu liczb z zakresu 0-255 dadzą pełną oktawę 12 nut przy użyciu SAVE?
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5320
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #243 dnia: 2019.01.01, 15:00:47 »
Nie byłbym takim optymistą. Myślę, że sukcesem będzie uzyskanie 5-8 zgrzytów przypominających coś z puli 12 półtonów.
« Ostatnia zmiana: 2019.01.01, 15:12:02 wysłana przez trojacek »

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1151
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #244 dnia: 2019.01.01, 15:51:03 »
Tu jeszcze dwa, już od lat w sieci:
Imperial March: https://youtu.be/ScKKkVtB2lc
Happy Birthday: https://youtu.be/P7Bo6t2WpjI

Pozostaje regulowanie wysokości dźwięku częstotliwością pojawiania się 1-ek w zerach.
Im częściej tym wyższy dźwięk, (max co 2gi bit 1ka),  a im rzadziej tym niższy.
Ale tylko tak gdybam.
Też tak pomyślałem.

Chyba tylko metodą prób i błędów, mapując dźwięki wydawane przez SAVE do kolejnych półtonów.
Tak chyba najprościej. Wyjście podłączyć do wzmacniacza, albo przepisać SAVE, żeby wysyłało nie na bit magnetofonu, ale na bit głośniczka.
Można próbować to policzyć. Trzeba by sprawdzić czy dźwięk bardziej zależy od szerokości impulsu, czy częstotliwości ich powtarzania. Np. najbardziej wkurzający dźwięk w czasie ładowania gry to seria bajtów 72 czyli 01001000.
Najlepiej wczytać te pliki z youtuba i obejrzeć! 

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5320
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #245 dnia: 2019.01.01, 15:59:56 »
Wyjście podłączyć do wzmacniacza, albo przepisać SAVE, żeby wysyłało nie na bit magnetofonu, ale na bit głośniczka.

Można, ale nie trzeba. W 48K słychać SAVE dzięki sprzężeniu RC między EAR i MIC. A finalnie i tak to jeden pin ULA obsługuje, łącznie ze speakerem.

Cytuj
Można próbować to policzyć. Trzeba by sprawdzić czy dźwięk bardziej zależy od szerokości impulsu, czy częstotliwości ich powtarzania.

To trochę jak modulacja sigma-delta, czy jak to się nazywało. Tylko szerokości impulsu masz do wyboru aż dwie, szaleństwo. Za to możesz dobierać szerokość sekwencji tych szerokości. Moim zdaniem metoda "na ucho" będzie najskuteczniejsza.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1151
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #246 dnia: 2019.01.01, 16:32:47 »
Wyjście podłączyć do wzmacniacza, albo przepisać SAVE, żeby wysyłało nie na bit magnetofonu, ale na bit głośniczka.

Można, ale nie trzeba. W 48K słychać SAVE dzięki sprzężeniu RC między EAR i MIC. A finalnie i tak to jeden pin ULA obsługuje, łącznie ze speakerem.


Tylko w emulatorze słychać SAVE. W realu nie.

To trochę jak modulacja sigma-delta, czy jak to się nazywało. Tylko szerokości impulsu masz do wyboru aż dwie, szaleństwo. Za to możesz dobierać szerokość sekwencji tych szerokości. Moim zdaniem metoda "na ucho" będzie najskuteczniejsza.
Najskuteczniejsze będzie użycie muzyka :)
Kiedyś jeden wpisał mi z pamięci muzyczkę z Janosika jako dzwonek w starym telefonie "CDEECGEF....." w pięć minut!

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5320
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #247 dnia: 2019.01.01, 16:45:04 »
Tylko w emulatorze słychać SAVE. W realu nie.

OK, faktycznie na schemacie jest dioda i tranzystor (lub dwie diody) w obwodzie głośniczka. Czyli tylko wyższe amplitudy idą na speaker.
Czyli emulator będzie lepszy do tych testów :)

Kiedyś jeden wpisał mi z pamięci muzyczkę z Janosika jako dzwonek w starym telefonie "CDEECGEF....." w pięć minut!

Czyżby Ericsson? ;)
Też kiedyś wpisywałem. W internecie były gotowce dla różnych popularnych muzyczek, m.in. bajki i filmy. Jak ktoś miał dobrą pamięć wzrokową, to mógł nieźle zaszpanować, wpisując melodyjkę z pamięci :)

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1151
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #248 dnia: 2019.01.01, 17:11:30 »
Nie Ericsson.
Panasonic GD-93. Miał fantastyczne niejazgotliwe dzwonki, chyba nawet polifoniczne. Ale można było też wpisać własne: miałem Janosika, a potem Wakacje z duchami :)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 551
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #249 dnia: 2019.01.01, 18:22:19 »
Podoba mi się jeszcze jeden filmik od tego samego usera z YT:
ZX Spectrum with a game and an intro and BASIC embedded into PC's BIOS
Kiedyś próbowałem wstawić IBM Basic z biosu IBM PC AT do biosu AWARD w nowszej generacji PC jako ISA lub PCI Option ROM ale mi się nie udało a gościu wstawił BASIC ale wraz z DOS'owym emulatorem ZX Spectrum  :D :D w mini systemie DOS.
ROMOS znam od dawna i umiem wstawić do biosu ale nawet przez myśl mi nie przeszło, że może się tam zmieścić emulator ZX Spectrum - dobre.

Doczytałem - on wstawił emulator ZX Spectrum BACTERIA napisany w asemblerze, który zajmuje - UWAGA - tylko 4kB - tylko że program wymaga jeszcze pliku 48.ROM 16kB ale to i tak do zrobienia :-)
Bacteria, the smallest emulator in the world
« Ostatnia zmiana: 2019.01.01, 18:42:51 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2687
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #250 dnia: 2019.01.07, 18:26:05 »
PRO100 zmoSTU - Polscy informatycy są najlepsi na świecie.
https://www.youtube.com/watch?v=9x8SI_bRADA
TREK is better than WARS.. ;)

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1687
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #251 dnia: 2019.01.07, 21:34:25 »
Zwlaszcza jako niewolnicy...

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2687
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #252 dnia: 2019.01.14, 23:40:56 »
O boziu ale mam polewkę, już któryś film oglądam z tym kolesiem.
Jak się nazywa program do takiego zniekształcania głosu?
https://www.youtube.com/watch?v=1XnyLVk2Iz0
TREK is better than WARS.. ;)

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 4433
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #253 dnia: 2019.01.15, 20:56:59 »
KL
-----
R Tape loading error 0:1

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2687
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Spójrzcie na YouTube...
« Odpowiedź #254 dnia: 2019.01.24, 17:50:53 »
Historia maszyn liczących na kanale Historia Bez Cenzury.
https://www.youtube.com/watch?v=Hx-zOAuD6HA  16min.
TREK is better than WARS.. ;)