Autor Wątek: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków  (Przeczytany 6175 razy)

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« dnia: 2015.01.11, 23:29:04 »
Postanowiłem wrócić do starych lat (czasów technikum) i zrobić jakiś projekt bez użycia żadnych wspomagaczy, tak jak to wtedy bywało. ;)
Wszystkie schematy, płytka, itd zostaną wykonane z zastosowaniem dawnych technik. :)

Padło na interfejs joysticków do ZX-a.

Założenia interfejsu:
- pierwszy port: tryb Kempston, Sinclair 1, Fuller.
- drugi port: tryb Cursor, Sinclair 2.
- przełączanie trybów przyciskami chwilowymi dla każdego portu osobno (odpowiednio: K→S1→F→K... C→S2→C...).

Pierwsza część zawiera schemat joysticków "portowych": Kempston i Fuller. Schemat nie zawiera podłączonych linii Vcc i GND w porcie joysticka (połączenia te zostaną dodane). K_SEL i F_SEL to linie biegnące do przełącznika trybu, który zostanie opublikowany w trzeciej części.
Druga część będzie zawierała schemat joysticków "klawiszowych": Cursor, i Sinclairy.
Trzecia część będzie zawierała schemat przełącznika trybów.

Wszelkie sugestie i uwagi mile widziane.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

steev

  • *****
  • Wiadomości: 998
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.01.12, 00:11:37 »
Będzie fajny interfejs :)
Vintage ;)

A korzystając z okazji dorzucę schemat interfejsu który służył mi bezawaryjnie przez lata (MT6/86)...
Machines should work. People should think.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.01.12, 00:28:00 »
W tym interfejsie projektant poszedł na dwa skróty (o ile nie pomyliłem się w analizie):
- niepełne dekodowanie Kempstona, w zasadzie klasyka;
- niepełne dekodowanie Cursora - linie A11 i A12 połączone są razem, przez co joystick "raportuje"
więcej klawiszy niż powinien: normalnie przy A12 = 0 powinien zwracać 6, 7, 8 i 0 (odpowiednio: D, U, R, F),
przy A11 = 0 - 5 (L). Połacznenie tych linii do jednego sygnału enable będzie zwracać cały górny wiersz klawiszy 1-0.
Czyli będzie się gryzło w kombinacji Cursor + Sinclair 1/2.
Tak czy inaczej dosyć ciekawa konstrukcja.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

andy

  • *****
  • Wiadomości: 730
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #3 dnia: 2015.01.12, 16:32:14 »
A korzystając z okazji dorzucę schemat interfejsu który służył mi bezawaryjnie przez lata (MT6/86)...

Już pisałem, tu też ten sam nonsens co w Kempston PRO - "zrównoleglony" kursor/kempston... Jakby nie można dać dodatkowego gniazda... Z resztą w moim IF/II dorabiałem drugi fire w josticku (naduszał 5 - do rzucania granatów w Commando np.) i kiedyś też zrobiłem przejściówkę 2 wtyki i gniazdo na Cursor ;) To się uda też w +2/+3 ;) Trzeba było jakoś grać w Jet Set Willy ;)

Wracając do tematu - jedno co bym dodał - to stabilizator 5V. Nawet przy LS czy HCT to zawsze trochę mA mniej...

Cytat: Amun-Ra
Czyli będzie się gryzło w kombinacji Cursor + Sinclair 1/2.

To zawsze się będzie gryzło.
« Ostatnia zmiana: 2015.01.12, 16:45:52 wysłana przez andy »
pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, ZX Spectrum Harlequin , ZX Spectrum +2, ZX Max 48 & 128, Chrome 128 (w lutowaniu), TC 2048, divIDE, CPC 464

steev

  • *****
  • Wiadomości: 998
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #4 dnia: 2015.01.12, 18:32:24 »
A korzystając z okazji dorzucę schemat interfejsu który służył mi bezawaryjnie przez lata (MT6/86)...
Już pisałem, tu też ten sam nonsens co w Kempston PRO - "zrównoleglony" kursor/kempston... Jakby nie można dać dodatkowego gniazda...
Tak też zrobiłem w moim wykonaniu.
Przy obudowie pół na pół, nie musiałem oszczędzać na miejscu pod gniazda :)
Machines should work. People should think.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #5 dnia: 2015.01.12, 18:50:53 »
Część druga - joysticki "klawiszowe". Z góry przepraszam za dosyć małą jasność zdjęcia.

Układ po lewej zajmuje się włączaniem buforów joystickowych w chwili gdy ULA czyta górny wiersz klawiszy - prawą lub lewą połówkę (A11/A12).
Bufory to kolejno: SInclair 1, Sinclair 2 i Cursor (wymagający z powodów o których pisałem wyżej dwóch oddzielnie wyzwalanych połówek).
Wejścia .*_SEL to, podobnie jak w schemacie #1 wejścia włączające odpowiedni tryb odczytu joysticka (cd. w części trzeciej, ostatniej).

Interfejs został tak zaprojektowany, że umożliwia dowolne łączenie trybów odczytu do jednego gniazda DE-9.

W kolejnej części zaprezentuję układ przełączania trybów w wersji softswitch.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

steev

  • *****
  • Wiadomości: 998
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #6 dnia: 2015.01.12, 22:12:21 »
Bity są dobrze, ale rozpiska klawiszy źle.
Sinclair 2 miał przypisane pod klawiszami 1-5 i 6-0 odpowiednio LRDUF (fire na 5 i 0)
Machines should work. People should think.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #7 dnia: 2015.01.12, 22:26:08 »
Dzięki, już wiem nawet w którym momencie przy przepisywaniu zrobiłem błąd.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #8 dnia: 2015.01.13, 20:17:41 »
Ostatnia część - przełącznik trybu portów.

Od lewej: debouncery przycisków, liczniki i demultipleksery.
W założeniu - przy przełączaniu na Sinclair 1 w porcie 1 port 2 powinien się przełączyć na Sinclair 2 (by uniknąć kolicji Sinclair-Cursor).
Poza schematem - do dodania analogiczne przełączenie na Kempston przy wybraniu Cursora.
Poza schematem - wyświetlenie aktualnego trybu diodami.

Kolejny etap budowy - dokupienie brakujących elementów i wrzucenie wszystkiego na płytkę stykową.
Po zakończeniu zabawy z prototypem zrobię jednak schemat w KiCADzie.

Całość będzie dostępna na licencji CC. ;>
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #9 dnia: 2015.01.13, 20:23:23 »
Przy okazji - znacie jakieś obudowy w stylu klasycznego pionowego interfejsu Kempstona, które możnaby potem stackować jedna za drugą?
W ostateczności zrobię poziomą płytę coś w rodzaju multicartu dla C64 i dopinanych złącz pinowych zamiast krawędziowych, ale wolałbym tego
uniknąć.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5378
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
« Ostatnia zmiana: 2015.01.13, 21:03:34 wysłana przez trojacek »

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4132
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #11 dnia: 2015.01.13, 22:13:46 »
W Z-19 miesci sie divide plus tak swoja droga  :D No to tym bardziej  fejs do joysticka tez powinien...
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5378
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #12 dnia: 2015.01.13, 22:23:12 »
Ale Z-19 bardziej pasuje jako obudowa leżąca, a nie pionowa. W pionie musiałaby sterczeć jak blok na Gocławiu, bo dłuższy bok nie zmieściłby się raczej między gniazda zasilania i magnetofonu ;)

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 101
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #13 dnia: 2015.01.13, 22:28:03 »
Z-23 wygląda całkiem całkiem. Dzięki za propozycję.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

andy

  • *****
  • Wiadomości: 730
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: Oldschoolowy projekt multinterfejsu joysticków
« Odpowiedź #14 dnia: 2015.01.14, 22:56:00 »
A korzystając z okazji dorzucę schemat interfejsu który służył mi bezawaryjnie przez lata (MT6/86)...
Ponieważ nie mogłem się na to patrzeć ;) :

pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, ZX Spectrum Harlequin , ZX Spectrum +2, ZX Max 48 & 128, Chrome 128 (w lutowaniu), TC 2048, divIDE, CPC 464