Autor Wątek: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań  (Przeczytany 5635 razy)

stRing (michomis)

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Gdańsk
DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« dnia: 2015.01.10, 16:49:02 »
1. Zgłupiałem. Podpinam joy'a w standardzie Atari/Amiga do DivIDE 2k14. Gdy ustawię przełącznik na Kempston i w grze wybiorę Kempston to wszystko działa. Gdy ustawię przełącznik i grę na Sinclair to nie działa żadna gra. Wszystko wskazuje na to że należałoby do portu podpiąć joystick Sinclair (takiego nie mam żeby sprawdzić) ale do tej pory myślałem że działa to tak, że joy od Atari można podpiąć jako standard i symulować Kempston LUB Sinclair :o

2. Wiem z paru wątków że DivIDE nie współpracuje ze stacją dysków w +3, ale czy jest jakiś sposób żeby zadziałał tylko port joysticka w divide 2k14 i dało się coś wczytać ze stacji dysków?

3. Gdy używam Fatware 0.12a to nie mogę uzyskać dostępu do Poke Managera. Co może tego przyczyną? Mam stock'owego +3 i default'owego DivIDE 2k14.
Atari: 400,800,1200XL,600XL,800XL,65XE,130XE,800XE,XEGS,VCS,2600,5200,7800,Jaguar,STE
CPC/ZX: 6128+,6128,464,GX4000,2048,ZX+,ZX+2,ZX+3,
Other: C64,Amiga 500,600,1200,PS1-4,Wii

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.01.10, 17:44:41 »
Odnoszę wrażenie, że chyba coś pokićkałeś.

Odnośnie pytania 1)
W ZX Spectrum 128 +2/+3 mamy port joysticka - jest tam wbudowany interfejs standardu Sinclair II  ale port mimo że jest 9-pin wymaga joysticka dedykowanego typu SJS1 lub SJS2. Oczywiście można to obejść stosując odpowiedni adapter http://www.ebay.ie/itm/SPECTRUM-128-2-3-JOYSTICK-PORT-ADAPTER-CABLE-LEAD-1-PORT-/321078285022  lub też przelutować piny w gnieździe joysticka naszego Spectrusia.

Podłączając DivIDE 2k14 do ZX Spectrum 128 +2/+3 i ustawiając interfejs joysticka w tym urządzeniu na SINCLAIR  powodujesz konflikt z wbudowanym w komputerze  interfejsem SINCLAIR. Dlatego to nie chce działać.
Do DivIDE 2k14 nie podłączamy innych joysticków nić te pracujące w standardzie ATARI/COMMODORE.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

stRing (michomis)

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Gdańsk
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.01.10, 18:10:04 »
Mogłem pokićkać, niestety nie znalazłem nigdzie konkretnych informacji jak divIDE może działać na różnych konfiguracjach. Przelutowanie kabelków już kiedyś ćwiczyłem na innym modelu i wiem jak to wszystko działa. Czyli rozumiem że ustawienia Sinclair mogę zastosować w tej sytuacji:

ZX Spectrum 48k + Divide 2k14 ustawiony na Sinclair + Joy w standardzie Atari + Ustawienie w grze na Sinclair i będzie działać?

Trochę szkoda że jest konflikt w +3, bo z tego co wiem są gry które wymagają wyłącznie standardu Sinclair. Czyli bez joy'a typu Sinclair na +3 ani rusz. No chyba że przez przejściówkę o której pisałeś.

Parę gier w ogóle nie chce działać nawet w standardzie Kempston (Ninja Twins, Dreamwalker, R-Type...)
Atari: 400,800,1200XL,600XL,800XL,65XE,130XE,800XE,XEGS,VCS,2600,5200,7800,Jaguar,STE
CPC/ZX: 6128+,6128,464,GX4000,2048,ZX+,ZX+2,ZX+3,
Other: C64,Amiga 500,600,1200,PS1-4,Wii

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1735
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #3 dnia: 2015.01.10, 18:22:41 »
Na czarnych ZXach nie wszystkie gry 48/128 beda dzialac - sprawdz najpierw w emulatorze.
Na WoS jest watek na ten temat. Niektore beda wymagac trybu USR 0.
Gier ktore nie wspieraja Kempstona jest malo, na pewno mniej niz nie bez obslugi IF2.
IF 2 dziala tylko na 48K. Nie pamietam teraz jak na zwyklym 128K, ale tez chyba powinien zadzialac.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #4 dnia: 2015.01.10, 21:21:55 »
Nie mam +3 i nie zaglądałem do schematu, ale joysticki "klawiaturowe" nie powinny się wzajemnie zakłócać gdy joystickiem machamy tylko w jednym slocie.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5435
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #5 dnia: 2015.01.10, 21:28:19 »
Chodziło raczej o kolizję samych interfejsów Sinclair Joystick: wbudowanego z zewnętrznym. Porty klawiatury przynależą do ULA i gdy procesor je adresuje, z tych dwóch urządzeń to wewnętrzne ma wyższy priorytet.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #6 dnia: 2015.01.10, 21:44:18 »
W klasycznych Spektrumach przy odczycie klawiatury ULI na złączu krawędziowym wystawiane są sygnały /IORQ = 0, /RD = 0 i A0 = 0. Robiąc odpowiednie pull-downy na linii danych można zasymulować klawiaturę. W +3 działa to inaczej?
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5435
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #7 dnia: 2015.01.10, 21:55:40 »
Nie wiem jak w 128K, ale w 48K jest sygnał /IORQE (/IORQULA) - na złączu jako 13A. Podanie stanu wysokiego "odpina" układ ULA od parzystych portów i wtedy interfejsy podpinane do złącza krawędziowego działają prawidłowo.
Arbitraż na szynie danych jest zrobiony na rezystorach, więc za bardzo bym nie zakładał, że każdy interfejs korzystający z parzystych I/O będzie działał prawidłowo.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #8 dnia: 2015.01.10, 22:02:18 »
No ok, ale w takim razie to musi być wejście, ja pisałem o stanach pinów wyjściowych, które urządzeniom na zewnątrz wskazują odczyt klawiatury dokonywany przez ULĘ. W wolnej chwili zerknę na schemat +3.
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5435
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #9 dnia: 2015.01.10, 22:09:22 »
To jest wejście/wyjście, podobnie jak np. /ROMCS. Stan niski określa, że instrukcja I/O jest skierowana do ULA, ale wymuszając stan wysoki można tego zabronić, by jakiś dodatkowy interfejs mógł korzystać z tej samej przestrzeni I/O. W przypadku /ROMCS stan niski określa adresowanie wewnętrznej pamięci ROM (/MREQ=0, A15=0, A14=0), ale podając na tę linię stan wysoki można zablokować dostęp do ROM i w to miejsce podłożyć jakąś pamięć z interfejsu zewnętrznego. Takie mechanizmy stosuje większość zewnętrznych interfejsów dyskowych, a także Multiface, Interface 1 itp.
W rzeczywistości linia /IORQE (podpięta bezpośrednio do ULA) jest oddzielona rezystorem 470 ohm od linii procesora /IORQ. Znowu logika szyny na rezystorach ;)

stRing (michomis)

  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Miejsce pobytu:
    Gdańsk
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #10 dnia: 2015.01.11, 10:38:05 »
Sprawdziłem dziś jak divide 2k14 zachowa się na Timexie 2048. Okazuje się że standard Sinclair nie działa na nim, czy to jakaś prawidłowość czy szukać przyczyny w samym divide?
Atari: 400,800,1200XL,600XL,800XL,65XE,130XE,800XE,XEGS,VCS,2600,5200,7800,Jaguar,STE
CPC/ZX: 6128+,6128,464,GX4000,2048,ZX+,ZX+2,ZX+3,
Other: C64,Amiga 500,600,1200,PS1-4,Wii

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5435
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE 2k14, ZX Spectrum +3 i kilka pytań
« Odpowiedź #11 dnia: 2015.01.11, 10:42:00 »
Na Timeksie to norma, z dokładnością do wersji płyty (Issue). Któreś ostatnie miały ten problem rozwiązany. Pisze o tym Yarek na swojej stronie:

http://8bit.yarek.pl/computer/zx.tc2048/index-pl.html
« Ostatnia zmiana: 2015.01.11, 10:54:24 wysłana przez trojacek »