Autor Wątek: ESXDOS - pytania nowego użytkownika  (Przeczytany 13877 razy)

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« dnia: 2015.07.30, 19:30:16 »
Dostałem dziś zamówione PicoDiv SD z kartą i zacząłem bawić się ESXDOS-em. Nagrałem na nową kartę zawartość karty CF, której używam w divIDE 57c i niby działa, ale system obcina nazwy do 8.3 znanego z MS-DOS. Jest jakiś sposób żeby pokazywały się długie nazwy? W divIDE z FATware takie były.
Druga sprawa, to wyświetlanie menu startowego 128. Dla FATware istnieje łatka, która pozwala wyświetlić to menu i ładować gry w trybie 128. Czy istnieje taka łatka dla ESXDOS?
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4017
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.07.30, 20:32:28 »
Długie nazwy w ESXDOS pojawią się w kolejnej wersji firmware. Phoenix poinformował o tym jakiś czas temu: http://board.esxdos.org/viewtopic.php?id=46

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 542
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.07.30, 22:28:27 »
Druga sprawa, to wyświetlanie menu startowego 128. Dla FATware istnieje łatka, która pozwala wyświetlić to menu i ładować gry w trybie 128. Czy istnieje taka łatka dla ESXDOS?
Ale po co? Przecież gry na 128k i tak wchodzą. Poza tym do 128 Basic możesz wejść wywołując menu przez RUN USR 15616.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #3 dnia: 2015.07.31, 10:06:12 »
Ale po co? Przecież gry na 128k i tak wchodzą. Poza tym do 128 Basic możesz wejść wywołując menu przez RUN USR 15616.

Niektóre gry dla 128kB w postaci TAP ładują się tylko przez menu 128.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 542
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #4 dnia: 2015.07.31, 11:13:01 »
które na przykład ?
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #5 dnia: 2015.07.31, 12:25:19 »
Na przykład "Invasion of Zombie Monsters", "Retroinvaders".
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #6 dnia: 2015.08.02, 15:07:42 »
Poza tym do 128 Basic możesz wejść wywołując menu przez RUN USR 15616.

Ta instrukcja wywołuje TR-DOS, a nie menu 128.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1713
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #7 dnia: 2015.08.03, 10:56:38 »
Na ile rozumiem konstrukcję esxDOSa to raczej nie da się odpalić gier wymagających ROMu 128 - trzeba takie gry przerobić na pracę w trybie "USR 0". A jeśli się nie da to niestety raczej sobie w coś takiego nie pograsz.

Choć oczywiście mogę się mylić - esxDOS jest mocno "rozszerzalny" i być może procedury obsługi TAPów da się dostosować do pracy w "prawdziwym" trybie 128 i da się w jakiś sposób włączyć normalne manu z tape loaderem tak, żeby działało przekierowanie do pliku...

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 542
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #8 dnia: 2015.08.03, 11:16:27 »
...No tak. Coś mi się pokręciło że przez USR 15616 można wejść w 128 basic. Teoretycznie ładowania w trybie basic 128 wymagają gry korzystające z basicowych komend load! i save!. Ciekawe co by było gdyby zrobić zrzut takich gier w format Z80 albo SNA ?
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1713
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #9 dnia: 2015.08.03, 12:01:15 »
Jeśli snapshot zawiera wszystkie dane (całe 128k) to powinien działać bez problemu.

Jedynym problemem są loadery wymagające pełnego BASICa 128 oraz ewentualne programy, które robią jakieś istotne rzeczy wychodząc do BASICa (nie wiem czy takie są, ale jestem w stanie sobie wyobrazić takie mechanizmy) albo po prostu są napisane w BASICu 128. Przerobienie loadera na pracę w trybie "USR 0" nie powinno być wielkim problemem a dodatkowo można się pokusić o zrzut danych z TAPa na kartę i zrobienie loadera czytającego pliki prosto z karty - ładniej niż wciąganie z TAPa ;)

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #10 dnia: 2015.08.05, 19:30:40 »
Mam jeszcze jedno pytanie: czy w ESXDOSie można stosować wieloznaczniki (wildcards)?
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Tfardy/RKLE Team

  • **
  • Wiadomości: 83
  • Miejsce pobytu:
    Gdańsk
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #11 dnia: 2016.01.10, 13:23:50 »
Na przykład "Invasion of Zombie Monsters", "Retroinvaders".

Lotus nie wykrywa, że jest odpalony na 128 i działa bez muzyki :( Nie ma żadnej możliwości, żeby wymusić wykrycie 128 ?
Kurcze, bawię się w ten weekend esx-dosem i poza odczytem trd nie widzę przewagi nad Fatware, a są problemy z działaniem gier na 128 i brak obsługi długich nazw....
Tfardy
Timex 2048, ZX 128+2, Divide
C64+1541 Ultimate, Amiga 1200 , Vic20, C16, MSX, konsole... :)
..::www.tfardyretro.blogspot.com::..

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 663
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #12 dnia: 2016.01.10, 14:17:07 »
Jakiś czas temu przypadkiem udało mi się uzyskać menu 128 pod ESXDOSem. Podczas gry w "King's Valley" wcisnąłem NMI, a potem zresetowałem komputer wciskając R. Po tym zabiegu gry, które wymagają ładowania w trybie 128 chodzą prawidłowo.

Możesz też spróbować załadować "Lotusa" pod emulatorem w trybie 128, zrobić snapshot i przegrać go na Spectrum.

ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Tfardy/RKLE Team

  • **
  • Wiadomości: 83
  • Miejsce pobytu:
    Gdańsk
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #13 dnia: 2016.01.10, 21:11:48 »
W sumie to problem rozwiązałem nagrywając firmware selector :
http://velesoft.speccy.cz/zx/divide/systems/esxdos/esxdos073-firmware-selector01.zip, dzięki czemu poza esxdosem mam do wyboru kilka wersji fatware .
Tfardy
Timex 2048, ZX 128+2, Divide
C64+1541 Ultimate, Amiga 1200 , Vic20, C16, MSX, konsole... :)
..::www.tfardyretro.blogspot.com::..

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ESXDOS - pytania nowego użytkownika
« Odpowiedź #14 dnia: 2017.12.01, 20:04:51 »
Mimo ostrzeżenia że w tym wątku nie pisano już 120 dni, rozważyłem że napisze nowy wątek :):)
Czy jest możliwość pod ESXDOS pisanie w basic 128 ? Tak żeby polecenia basic wpisywać a nie żeby np. po wciśnięciu "J" pojawiało się LOAD.