Autor Wątek: AYGOR - The AY Great Original Resource  (Przeczytany 9539 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 963
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
AYGOR - The AY Great Original Resource
« dnia: 2015.09.29, 01:14:17 »
Nowości i informacje

We wrześniowej (201509) aktualizacji AYGOR, tym razem dość duże przetasowania i zmiany. Muzycy, których przybywa (folder Musicians) został podzielony na podfoldery wg alfabetu. Wzorem jest tu archiwum HVSC, prowadzone od wielu lat. W AYGOR przybyło kilkadziesiąt utworów z klasycznych gier, lecz folder Games nie jest podzielony, tak jak w HVSC. W AYGOR zawiera on tylko muzykę anonimowych i niezidentyfikowanych autorów pochodzącą z gier, więc plików jest i będzie znacznie mniej. W HVSC zawiera on również muzykę, której autorzy są znani.

Poważniejsze zmiany wprowadzane są systematycznie w samych plikach .ay. Oprócz ujednolicenia pisowni i definiowania czasu odtwarzania, najbardziej ewolucyjna do tej pory jest zamiana nieużywanego pola FadeLength na SysPresets.
FadeLength w starszych odtwarzaczach miało na celu wyciszanie utworu pod koniec, w dzisiejszych nie jest to używane. Dzięki tej zmianie format .ay będzie mógł obsługiwać różne chipy muzyczne, różne taktowania Z80 i chipów, różne konfiguracje.
Dwa bajty pola SysPresets definiują konfigurację sprzętu dla każdego utworu. SysPresets bazuje na pojedynczych bitach i zawiera predefiniowane ustawienia (presety) identyfikacji sprzętu. Niższy bajt dotyczy ogólnych ustawień, wyższy przeznaczony jest dla konfiguracji chipów muzycznych.

Format .ay został opracowany w czasach, gdy Amiga była królową komputerów. Jak jego nazwa wskazuje, miał on grać muzykę z chipu AY. Emulację beepera wprowadzono później i do dziś nie ma zdefiniowanego wzorca, aby w każdym emulatorze grał on identycznie. Kolejnym krokiem było rozszerzenie standardu o muzykę z Amstrada CPC, lecz tylko graną na przerwaniach. Po wprowadzeniu presetów i dostosowaniu odtwarzaczy możliwe będzie prawidłowe odtwarzanie sampli i digi z CPC.

Standard Turbosound (2xAY) dla ZX Spectrum jest już obsługiwany przez jeden z odtwarzaczy. W AYGOR testowo znajduje się kilkadziesiąt utworów dla chipu SAA 1099, używanego m.in. w SAM Coupe. Jest to muzyka z E-trackera (format .cop) z dołączonym playerem w kodzie Z80. Jeśli chip SAA jest podłączony do tych samych portów i jego wewnętrzny zegar jest tak samo taktowany, nie ma różnicy w jakości dźwięku, która byłaby zależna od taktowania samego Z80. Nieprawidłowości w odtwarzaniu będą miały miejsce przy częstości przerwań znacznie odbiegającej od 50Hz.

Stosunkowo niedawno wprowadzono do produkcji kartę z chipem SAA, dołączaną do ZX Spectrum jako trzeci generator dźwięku. Pomimo, że używa tych samych portów, co SAM Coupe, w konfiguracji ZX Spectrum+SAA uwzględnione powinno być inne taktowanie Z80, emulacja beepera i AY. Wartości presetów muszą być różne dla obu konfiguracji, gdyby muzycy zechcieli użyć jednocześnie SAA i natywnego generatora z ZX.

SysPresets ułatwia także identyfikację Turbosound i CPC. Identyfikacja CPC dotychczas odbywa się przez odczyt portów z kodu. Po ustawieniu odpowiedniego presetu, wartości te będą odczytywane z nagłówka. Inne wartości mogą być przydatne do synchronizacji czasu odtwarzania beepera i sampli, czyli "fine tuning", a także do zdefiniowania specyficznych wartości dla konstrukcji bazujących na ZX Spectrum.

Zaktualizowany także został pakiet AY Maker, do tworzenia i edycji plików .ay. Do pobrania tutaj.

Wartości presetów dla obsługiwanych konfiguracji, dla ułatwienia podaję binarnie:
 
MPU      CPU
00000000 00000000 = 0 = ZX Spectrum (beeper i AY).
00000001 00000000 = 256 = ZX Spectrum TurboSound
00001000 00000000 = 2048 = ZX + SAA
00000000 000XXXXX = fine tuning Z80 dla ZX
00000000 00100000 = 32 = ZX Spectrum NTSC
XXXXXXXX 1XXXXXXX = nie ZX Spectrum
00000000 10000000 = 128 = Amstrad CPC (muzyka na przerwaniach, taktowanie AY= 1MHz)
00000000 10000001 = 129 = Amstrad CPC (pełna emulacja dla digi, sampli itp)
00000001 10000000 = 384 = CPC, 2xAY
00000000 10000010 = 130 = SAM Coupe (muzyka 50Hz)
00000000 10000010 = 131 = SAM Coupe (pełna emulacja)

Strona AYGOR na Facebook






« Ostatnia zmiana: 2015.09.29, 01:24:01 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1101
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: AYGOR - The AY Great Original Resource
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.09.29, 14:55:57 »

00000000 10000010 = 130 = SAM Coupe (muzyka 50Hz)
00000000 10000011 = 131 = SAM Coupe (pełna emulacja)

Ostatnia wartość wymaga poprawy... :)
Machines should work. People should think.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 963
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: AYGOR - The AY Great Original Resource
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.10.07, 21:06:39 »
Dzięki za spostrzegawczość. Ten preset był dodany niedawno, nie ma żadnego muzycznego reprezentanta. Różnica między nimi jest taka, że w pierwszym wystarczy synchronizacja przerwań i chipu muzycznego, w drugim dochodzi taktowanie Z80 i emulacja pewnych elementów środowiska. Muzyka z trackera będzie grała jednakowo, niezależnie od taktowania Z80. Istotne są te same porty i przerwania 50Hz.

Od dziś oficjalnie MODo odtwarza pliki .ay z muzyką dla chipu SAA-1099, graną na przerwaniach.
W tej chwili w AYGOR dostępne jest 60 utworów na ten chip, skomponowanych w programie Etracker.

Wiele z nich jest niezidentyfikowanych co do autora i tytułu. Te pliki, aby były wyświetlane na początku listy, poprzedzone są znakiem "_", np. _music_045_SAA.ay
Kto rozpozna muzykę, proszę o wiadomość.

AY Music, ULA plus.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 963
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: AYGOR - The AY Great Original Resource
« Odpowiedź #3 dnia: 2017.09.01, 18:22:46 »
Aktualizacja AYGOR 201709. Przybyło trochę muzyki z najnowszych gier, z tym że to jest w większości muzyka skomponowana wcześniej i dodana do gier za pomocą Musicizer. Z tego powodu utwory te znajdują się w folderach muzyków, z oryginalnymi tytułami.
Na szczęście w porę zareagowałem gdy pojawił się Musicizer, aby koniecznie podawać autorów muzyki. Bardzo to zmniejszy prawdopodobieństwo, że ten sam utwór znajdzie się w AYGOR wiele razy, pod tytułami różnych gier w których będzie użyty.

Co jeszcze? Trochę uporządkowana scena CPC, jednak wciąż czekam na kod muzyki digi czy sampli z CPC, do 64kB. Potrzebny jest do testów. Podobnie z SAMa.

Do aktualizacji skłoniła mnie gra Zabij Ducha, a dokładniej sample z niej  :D. Muzyka znalazła się w folderze Rostov_Alexander.

AY Music, ULA plus.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 963
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: AYGOR - The AY Great Original Resource
« Odpowiedź #4 dnia: 2018.02.22, 15:29:19 »
Aktualizacja AYGOR 201802

W końcu muzyka autorów Mata i Qjeta z serii MQM trafiła dp właściwych folderów muzyków zgodnie z autorstwem poszczególnych utworów. Dodana muzyka digi z MQM 3.
Dodane trochę muzyki ze starszych gier na ZX.
Aktualizacje w folderach muzyków (jeszcze bez compos z tego roku).
AYGOR online (do odtwarzania bezpośrednio z serwera także zaktualizowane).
Link do strony i pliku .zip : http://aygor.abrimaal.pro-e.pl
AY Music, ULA plus.