Autor Wątek: A to co? Spectrum Next.  (Przeczytany 128951 razy)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4130
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #120 dnia: 2017.05.19, 09:48:07 »
Rozmawiałem z kilkoma programistami, i żaden nie jest zainteresowany pisaniem softu pod wydumki z Nexta. Nie oznacza to że nikt nie będzie zainteresowany wsparciem.

wiem że będzie dedykowana wersja ADG dla Nexta, ale chyba to nic nie zmieni...

silenter

  • *****
  • Wiadomości: 1337
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa/Radzymin
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #121 dnia: 2017.05.19, 09:50:05 »
Chyba programistów FPGA.
Bo pozostali i tak w większości będą kodować na klasyki.
128k +2 UK issue 1, JS128, FDD3000 in restoration, ZAXON MGT +D, PEAR AmpY, Pear ExEar :), PEAR TI-OF-TTL+FDD35, co to tu robi??? => 2xCDTV&A500

https://soundcloud.com/silenter

https://www.youtube.com/channel/UCKZhL7Lq1zUDDnRDTJKhN4A

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4264
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #122 dnia: 2017.05.19, 09:52:47 »
Taa , to mnie wlasnie ciekawi, ile ten zapał potrwa. Bo to nie pierwsze FPGA ktore mimo super mozliwosci konczy na trybie ZX48 i paru przeportowanych core które sa od dawna.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2645
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #123 dnia: 2017.05.19, 10:15:03 »
tak szczerze - to jest krańcowe hobby - tj. nie powstaje nic komercyjnego, z budżetem na produkcję softu/gry.

Systematycznie kupuję co tam wydają w UK po 5-10 GBP i tyle - to są krótkie serie, robione dla funu. Podziwiam tych ludzi i szanuję, że im się chce, że znajdują czas.

Programiści piszą dema i żyją z czegoś innego niż klepanie czegokolwiek dla speccy. Dlatego AGD...

Ilu z Was kupuje nowe gry na Spectrum? Jakie jest zapotrzebowanie na to? .... i tyle w temacie :)
dużo sprzętu mało czasu.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1788
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #124 dnia: 2017.05.19, 10:47:28 »
Tak, tylko gry czy dema na 48/128 to dalej ZX Spectrum i pomysly sa ciagle fajne. I tu swiat hobby ma sens. Robienie sprites na ZX to zupelna egzotyka, a komercja jest bez sensu, bo teraz lepiej pisac byle co na Androida.
V6Z80P jest dobrym przykladem - mozliwosci jak Amiga a powstal chyba tylko niesmiertelny TETRIS.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 383
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #125 dnia: 2017.05.19, 11:27:25 »
i pewnie w 99,99% soft będzie powstawał na 48/128 - jak dla mnie to mogą dodać i lądowisko dla helikoptera i fontannę, byle by oryginalne 48/128 działało prawidłowo ;) Nie obraziłbym się gdyby dodano wsparcie dla piszących (monitor/asm) a cała reszta nie ma znaczenia.
ZX Spectrum +2 Grey | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #126 dnia: 2017.05.19, 11:31:15 »
Rozmawiałem z kilkoma programistami, i żaden nie jest zainteresowany pisaniem softu pod wydumki z Nexta. Nie oznacza to że nikt nie będzie zainteresowany wsparciem.

wiem że będzie dedykowana wersja ADG dla Nexta, ale chyba to nic nie zmieni...

A ja myślę że jednak coś się będzie działo. Wiadomo że nie w naszym pięknym nadwiślańskim kraju ;) ale na świecie i owszem.

Na razie wygląda np. na to że powstanie nowa gra o Dizzym. Scenariusz stworzą oryginalni twórcy czyli Oliver Twins a kod zrobią Rosjanie którzy niedawno wypuszczali remake siódmej części Dizziego:
http://www.vintageisthenewold.com/zx-spectrum-next-campaign-reaches-500000-and-brings-exclusive-dizzy-game-by-the-oliver-twins/

Ja widzę to tak że ludzie którzy kupią tego Nexta będą chcieli mieć do niego gry w postaci fizycznej - pudełko, kolorowa okładka, instrukcja. To może przyciągnąć twórców, szansa na to że twoja gra zostanie wydana w postaci fizycznej i będziesz mógł wziąć do ręki jej egzemplarz jest czymś mocno motywującym. No i trochę pieniędzy też wpadnie, wiadomo że nie tyle by zróciły się roboczogodziny ale jednak.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4130
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #127 dnia: 2017.05.19, 12:13:54 »
Rafał, bardzo ciekawa informacja.

Jakby na kickstarcie nie było 500.000 funtów,  za które Twinsy by nie byli opłaceni, to nie było by kolejnego Dizzy.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2645
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #128 dnia: 2017.05.19, 12:36:51 »
Są przynajmniej trzy wydawnictwa w UK ciągnące temat gier na kasetach. Daniel (od Dandanatora) ma wydać grę The sword of IANNA w formie kartu. Wbrew pozorom się dzieje - tylko znowu to samo: nie u nas, bo u nas kto kupuje wersje fizyczne: kolekcjonerzy. Na forum są pewnie 3-4 osoby, które zbierają gry fizyczne, w pudełkach etc.

Dla kogo mają pisać programiści? Ile osób odpala w ogóle dema na oryginalnym sprzęcie a nie na emu czy render na Youtube? Ja wiem, że nas cisnęła komuna, nic nie było, giełda Bajtka i przegrywanie kaset z grami, ale chyba trochę jest tak, że nie mamy w głowie poczucia wartości czyjejś pracy intelektualnej - programy, pluginy cokolwiek. Nawet jak to ma kosztować 5 czy 10 EUR.

Mówimy o sprzęcie z kategorii archeo, Next nie mógł być robiony na oryginalnych częściach jak speccy... bo ich się już chyba w dużej mierze nie produkuje. A SLAM przepraszam to co to jest? gotowy scalak jak ULA czy zaprogramowany XILINX? Czy to ma się różnić, jak przez 35 lat nieco techonologie poszły do przodu?

zresztą... kickstarter pokazał, że ludzie tego chcą. Chcą podłączać "speccy" do monitorów HDMI, chcą mieć kompatybilność wsteczną, chcą więcej niż dano im w latach 1982-86 - dlatego te wszystkie dodatki jakie powstały, MMC, TK Pie etc. ma dla wielu osób sens. Jak ktoś chce archaizmy to kupuje gumiaka 16K czy ZX81 i jedzie z kaset. Next jest irracjonalny jako zakup do wytłumaczenia, za to można mieć parę speccy - tylko, że na ten moment to jest jedyny produkt, który będzie miał wszystko (od HDMI po MMC, joy, AYki, SID), tak, trochę to taka emulacja, ale 2464 osoby właśnie wygenerowały 568,358 GBP na produkcję tego. Będą gry na Next'a, bo jest iluś zapaleńców, którzy zamiast pierdzieć w kanapę robią coś dla funu. Ludziki walczą teraz o różne licencje, m.in. portowanie Quill'a etc. Będzie Crash Annual 2018, będzie jeszcze parę innych produkcji związanych ze speccy... bo to 35ta rocznica.

A tak w ogóle to chciałbym mieć na to wszystko czas :)
dużo sprzętu mało czasu.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2645
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #129 dnia: 2017.05.19, 12:41:08 »
Nowe Dizzy robią to pro bono plus cośtam mam być przekazane na fundację/muzeum:

Cytuj
This new game is produced as a hobby by all involved – no one is being paid for making this. They all have busy day jobs! As a result we are delighted to provide this New Dizzy game for FREE to all backers.

We must also give a massive thanks to the Oliver Twins and Codemasters. This game will created and distributed under license. All rights reserved. “Dizzy” is a trademark of Codemasters. (c) 1986 - 2017. The Oliver Twins and Codemasters generously donate all their royalties to Special Effect & The National Videogame Arcade on any Dizzy games sales.

https://www.thenva.com/who-are-we/
dużo sprzętu mało czasu.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4130
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #130 dnia: 2017.05.19, 12:42:54 »
"New Dizzy game for FREE to all backers." ;-), faktycznie za darmo.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2645
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #131 dnia: 2017.05.19, 12:45:03 »
raz że za darmo - dwa że nonprofit (nie biorą za to kasy).
dużo sprzętu mało czasu.

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1700
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #132 dnia: 2017.05.19, 13:02:04 »
Ja myślę, że gier stricte na Nexta powstanie tyle co na palcach jednej ręki. Prawdopodobnie od Jima Bagley i chyba jeszcze jednej lub dwóch osób, które kiedyś pisały gry na ZXa a teraz gorąco kibicują temu projektowi. A później gierki będą powstawać tak jak obecnie, na 48/128.

Tylko po co wróżyć z fusów? Pożyjemy, zobaczymy.
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

smok.wawelski

  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #133 dnia: 2017.05.19, 13:08:48 »
Tak, tylko gry czy dema na 48/128 to dalej ZX Spectrum i pomysly sa ciagle fajne. I tu swiat hobby ma sens. Robienie sprites na ZX to zupelna egzotyka, a komercja jest bez sensu, bo teraz lepiej pisac byle co na Androida.
V6Z80P jest dobrym przykladem - mozliwosci jak Amiga a powstal chyba tylko niesmiertelny TETRIS.

A mi się marzy programowanie w BASICu na oryginalnym Spectrum gier z fizycznymi sprite'ami ale wolałbym kartę rozszerzającą niż cały nowy komputer.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: A to co? Spectrum Next.
« Odpowiedź #134 dnia: 2017.05.19, 13:36:24 »
Cytuj
Ja myślę, że gier stricte na Nexta powstanie tyle co na palcach jednej ręki. Prawdopodobnie od Jima Bagley i chyba jeszcze jednej lub dwóch osób, które kiedyś pisały gry na ZXa a teraz gorąco kibicują temu projektowi. A później gierki będą powstawać tak jak obecnie, na 48/128.

Tylko po co wróżyć z fusów? Pożyjemy, zobaczymy.

Też tak myślę. PORZĄDNYCH, NOWYCH gier będzie 3-4.

I trochę więcej badziewia w AGD. Jak napisał Tygrys ma powstać specjalna wersja tego narzędzia pod Next pewnie wspierająca te ich sprajty i początkowo pewnie ludzie się tym podjarają.

Jeste też możliwość że ludzie sięgną po kod swoich starych gier i przerobią je pod Nexta czyli rozumiem że zastąpią swoje sprajty mono zlewające się z tłem wielokolorowymi sprajtami sprzętowymi. Właściwie to sam mógłbym tak spróbować, a co?

Oczywiście dużo zależy od tego czy projekt wypali - będzie oddany terminowo i bez kwasów jak w przypadku Vegi. I czy będzie dobre wsparcie w emulatorach.