Autor Wątek: ax81 , zx81 w Atmedze  (Przeczytany 48650 razy)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #75 dnia: 2012.05.09, 21:50:33 »
Na ile zrozumiałem konstrukcję softu, który siedzi w atmedze to raczej na żadne scrolle bym nie liczył. Tam jest emulacja trybu tekstowego bez pełnej emulacji sprzętu. Żadne hiresy, pseudo hiresy itp. nie będą na tym działać choćby dlatego, że wymagają dokładnej emulacji procesora, której na tym sprzęcie nie da się zrobić bo nie ma odpowiedniej mocy obliczeniowej.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #76 dnia: 2012.05.09, 21:52:44 »
Aha.

Co prawda tu był scroll znakowy w basicu, ale to nie on zatrzymuje, tylko przerwania.

Z resztą to nie jest akurat tematem. Czyli rozumiem, że jednak tego projektu poprawić się nie da.
A gdyby się podmieniło te układy na lepsze? I czy to w ogóle możliwe. Bez całościowego redesignu projektu, heh.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #77 dnia: 2012.05.09, 22:32:05 »
Myślałem o tym. Problem z ZX81 polega na tym, że wyświetlanie ekranu w nim robione jest wyjątkowo genialnym trikiem - ekran jest de-facto wykonywany przez procesor dzięki czemu ULA dostaje wszystkie potrzebne sygnały do synchronizacji całego procesu. Problem w tym, że przy wykonywaniu ekranu ULA oszukuje procesor i zamienia mu cały odczyt danych poza kodem 118 (czyli HALT, który jest odpowiednikiem końca linii w ZX81) na 0 (czyli NOP) a sama pobiera dane na podstawie własnych liczników plus tego co jej wychodzi z procesora i te dane wyświetla. Żeby coś takiego odtworzyć trzeba mieć albo odpowiednio mocny procesor, który będzie emulował całość procesu - 20MHz Atmegi (która jest zasadniczo ośmiobitowa) nie wystarczy. Można pomyśleć nad dorzuceniem do takiej konstrukcji prawdziwego procesora, ale obawiam się, że logika spinająca Atmegę z procesorem byłaby na tyle skomplikowana, że cała sprawa okazałaby się nie warta świeczki i prościej byłoby to zrobić "jak należy".

A "jak należy" w tym wypadku to procesor, kawałek RAMu, kawałek CPLD i Atmega. Procesor oczywiście robi swoje działając dokładnie tak, jak w oryginalnym ZX81. CPLD reimplementuje logikę ULA przekazując stosowne informacje wyjściowe do Atmegi, która zajmuje się wyświetlaniem ekranu a do tego obsługuje klawiaturę i kartę przekazując dane z powrotem do CPLD i dalej do procesora.

Bardziej "wypasiona" ale mniej hard-core'owa wersja to użycie któregoś z mniejszych FPGA i pozbycie się procesora w zamian za to używając core'a T80 dla FPGA. A stąd już tylko krok do większego FPGA i implementacji dodatkowego hardware'u (AY, ZXpand itp.). A drugi krok to wymiana Atmegi na Arma i... mamy Speccy 2010 ;)

Wracając zaś do koncepcji Atmega+CPLD+Z80 - nie sądzę, żeby cała konstrukcja była bardzo skomplikowana, ale nie bawiłem się w projektowanie elektroniki od czasu technikum (czyli 20 lat) a na takim poziomie to w ogóle nigdy więc raczej nie podjąłbym się zrobienia całości. Mógłbym co najwyżej przyjrzeć się tematowi i służyć projektantowi informacjami a potem ewentualnie pomóc w dostosowaniu programu dla Atmegi do reszty rozwiązania.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #78 dnia: 2012.05.10, 09:35:55 »
Dzięki za informacje; bardzo to interesujące.

No cóż, był jeszcze jeden projekt, nazywał się ZX2000.
I pasuje do obudowy ZX81. Wyjście jest na RGB chyba.


Rozmawiałem w Niemczech z gościem, który to robi. Ma jeszcze płytki na zbyciu, potem chyba będzie udostępniał wsztstko. Zakładam, że kompatybilność jest tam na poziomie 99% minimum. Niemcy przykładają do tego wagę.


Ooo, tu płyta główna. (Właściwie - płytka) -

Może Wam to coś powie.
« Ostatnia zmiana: 2012.05.10, 10:21:25 wysłana przez YERZMYEY/HOOY-PROGRAM »

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #79 dnia: 2012.05.10, 09:38:24 »
Du hast keine Berechtigung, diesen Dateianhang herunterzuladen.

A do tego forum wymaga zatwierdzenia rejestracji przez moderatora... Może byś tak wyrwał obrazki i wrzucił tutaj?
« Ostatnia zmiana: 2012.05.10, 09:40:50 wysłana przez matofesi »

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #80 dnia: 2012.05.10, 10:21:44 »
A to kołki pieprzone.

OK, poprawiłem u góry.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #81 dnia: 2012.05.10, 10:41:43 »
Przy tej rozdzielczości zdjęcia (tego dolnego) to sobie mogę gdybać... Jest Xilinx - po rozmiarze sądząc FPGA ale może CPLD. Trochę pomniejszej logiki i 3 duże chipy - stawiam na procesor, RAM i jakiś mikrokontroler. Czyli zasadniczo design zbliżony koncepcyjnie do tego, co wcześniej opisywałem.

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4702
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #82 dnia: 2012.05.15, 14:07:05 »
Ok, prototyp zabanglal , wiec powstala wirtualna wersja produkcyjna:



Dodane zlacze klawiatury ps2 (z przelotkami z usb nie dziala), dodane gniazdo zasilania + dioda zabezpieczajaca przed odwrotnym podlaczeniem, mozna tez zasilic z bateri 9volt (chodzi kilka godzin) poprawione pare bledow.Wyjscie VGA. Ogolnie zabawka ale dziala.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #83 dnia: 2012.05.15, 14:35:08 »
Musiałbym sobie to kiedyś na którymś zlocie zobaczyć w działaniu. :)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #84 dnia: 2012.05.28, 13:31:10 »
Jakaś nowość - AX81 z literą "B" (2012).
http://www.jcwolfram.de/projekte/avr/ax81b/main.php


YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #85 dnia: 2012.05.28, 13:35:15 »
Widzę, że nareszcie dał pełną rozdzielczość ZX81 (320x240).
Ten poprzedni miał - jak wynika z materiałów od Zaxona - zaledwie 256x192.
http://www.jcwolfram.de/projekte/avr/ax81b/hard.php

Na tej stronie są też jakieś opisy hardware'u - to coś dla MATa.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #86 dnia: 2012.05.28, 13:46:44 »
Nie widzę tam żadnych poważnych zmian poza użyciem tym razem już domyślnie Atmegi 1284P. Nadal nie widzę szans, żeby ta konstrukcja pociągnęła pełną emulację ZX81 - tu po prostu brakuje mocy na emulowanie całej grafiki a do tego Z80 jest robiony wysoce programowo a bez pełnej co do taktu zrobionej emulacji procesora nie ma co myśleć o emulacji grafiki.

A cały projekt ma jak dla mnie jedną podstawową wadę... jest w języku, który jest mi ideowo obcy. Szlag mnie trafia jak to widzę i muszę zgadywać z translatora "co artysta miał na myśli" ;)

edit: I nie widzę w opisie nic co mogłoby sugerować, że coś się zmieniło jeśli chodzi o rozdzielczość generowanego obrazu - po podłączeniu do tego dziwnego LCD oryginalna konstrukcja generowała 320x240 i nic się tu nie zmieniło. Na oko jedyna zmiana to dodanie komunikacji z kompem - można się podpiąć jakimś kabelkiem w nowe miejsce i - chyba - zrzucać snapshoty.
« Ostatnia zmiana: 2012.05.28, 13:50:59 wysłana przez matofesi »

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #87 dnia: 2012.05.28, 15:25:36 »
MAT:

> Nie widzę tam żadnych poważnych zmian poza użyciem tym razem już domyślnie Atmegi 1284P. Nadal nie widzę szans, żeby ta konstrukcja pociągnęła pełną emulację ZX81 - tu po prostu brakuje mocy na emulowanie całej grafiki a do tego Z80 jest robiony wysoce programowo a bez pełnej co do taktu zrobionej emulacji procesora nie ma co myśleć o emulacji grafiki.
-----------
Aaa. No to qpa.

> I nie widzę w opisie nic co mogłoby sugerować, że coś się zmieniło jeśli chodzi o rozdzielczość generowanego obrazu - po podłączeniu do tego dziwnego LCD oryginalna konstrukcja generowała 320x240 i nic się tu nie zmieniło.
---------------
Aha.
Zmyliły mnie zdjęcia Zaxona.
http://images37.fotosik.pl/1521/6a98d6837e4b1b0f.jpg
http://images38.fotosik.pl/1550/f1d6d17c0f624c30gen.jpg
A to pewnie telewizor/monitor ma tak ustawiony.
OK.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #88 dnia: 2012.05.28, 15:36:19 »
Ja nie wiem jak to jest zrobione w wypadku wyjścia VGA albo TV. 320x240 robi na 100% wtedy jak się go podłączy to wyświetlacza LCD 320x240. To jest na oko jakiś specjalny wyświetlacz, którego Niemcy używają do ZXów albo jakiś uniwersalny wyświetlacz z jakimś standardowym wlotem.


zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4702
Odp: ax81 , zx81 w Atmedze
« Odpowiedź #89 dnia: 2012.05.29, 18:01:48 »
Hmm widze ze dal szybszego kwarca, ja nie mam w tym momencie totalnie czasu sie z tym bawic dalej, no i wiedzy czego oczekiwac. Yerz jakbym ci wyslal mojego prototypa doprowadzonego do ladu to obczail bys po swojemu co to warte?
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993