Autor Wątek: ZX Sinclair Joystick sprzed lat  (Przeczytany 1092 razy)

gregoryi

  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Miejsce pobytu:
    Opole
ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« dnia: 2018.04.21, 13:40:18 »
Hello.

W latach 90 posiadając Zx'a 48 kupiłem wysyłkowo (moda tamtych czasów - Bajtek reklamy) interface złożony z 2 Joysticków Sinclair i jednego kemston.
Z płytki zrobiłem schemat 1 do 1, w załączniku.

Czy technicznie jest to dobrze i można to wykonać?
ZX Spectrum 16, ZX Spectrum 48, ZX Spectrum 128 +2 Grey, ZX Spectrum 128 +3, Amstrad 6128, Commodore 64C, Amiga 600, Klony - Harlequin 48 Rev G, Harlequin 128 Rev 2D, Just Speecy 128, ZX Nuvo 128

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5705
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #1 dnia: 2018.04.21, 14:20:27 »
Na pierwszy rzut oka wygląda OK. Oczywiście standard Sinclair 1/2, czyli ekwiwalent górnego rzędu klawiszy. Kempstona tu nie widzę.
Zastanawia mnie tylko, czy zamiast /IORQ nie powinien być używany sygnał /IORQGE.
« Ostatnia zmiana: 2018.04.21, 14:30:20 wysłana przez trojacek »

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 5363
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #2 dnia: 2018.04.21, 16:50:10 »
Można, ale 2 bramki OR o 4 wejściach (8 diod i 2 rezystory) można zastąpić jakimś 7432. Bufor 7407 ma większość (4 sztuki) niewykorzystanych bramek. W zasadzie 7407 8 diod, dwa rezystory można zastąpić dwoma układami 7432 (4 dwuwejsciowe bramki OR).
KL
-----
R Tape loading error 0:1

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5705
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #3 dnia: 2018.04.21, 19:17:31 »
Jak by nie kombinować z dwoma 7432, zawsze jakieś diody zostaną ;)
Poza tym nadal nie podoba mi się, że będzie pojawiać się kolizja pomiędzy tym interfejsem a ULA (gdy czyta porty klawiatury). Po to właśnie wymyślono /IORQGE, by kolizji nie było.

gregoryi

  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Miejsce pobytu:
    Opole
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #4 dnia: 2018.04.22, 00:20:23 »
Sprawdzę zgodność z płytką.

Na płytce IORQGE jest nie podłączone.
Podłączenie jest IORQ.

Wydaje mi się, że jak grano nikt nie dotykał klawiatury, więc nie powstawał problem z konfliktami.
ZX Spectrum 16, ZX Spectrum 48, ZX Spectrum 128 +2 Grey, ZX Spectrum 128 +3, Amstrad 6128, Commodore 64C, Amiga 600, Klony - Harlequin 48 Rev G, Harlequin 128 Rev 2D, Just Speecy 128, ZX Nuvo 128

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5705
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #5 dnia: 2018.04.22, 01:26:26 »
Hmm, źle poprzednio napisałem. /IORQ faktycznie powinno być używane na wejściu interfejsu, ale /IORQGE powinno być podciągane przez interfejs do wysokiego stanu, by odłączyć ULA.
Ale i bez tego powinno działać. W modelach 48K na liniach danych ULA->CPU są rezystory 470-omowe, więc nawet jak ULA wystawi coś innego niż zewnętrzny interfejs, to nic złego się nie powinno stać, a procesor odczyta dane z interfejsu.
Tylko trochę to nieeleganckie, skoro jest mechanizm "wyłączania" ULA.

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 5363
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: ZX Sinclair Joystick sprzed lat
« Odpowiedź #6 dnia: 2018.04.22, 03:13:30 »
Interfejs jest prosty od strony logiki :) Może być wprawką dla zaczynających zabawę z układami logicznymi :) Można go połączyć na pająka na ZX Breadboardzie. Zbudować wg oryginalnego schematu, a potem pobawić się ze scalonymi bramkami.
KL
-----
R Tape loading error 0:1