Autor Wątek: OPL2 albo OPL3 do ZX  (Przeczytany 8858 razy)

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
OPL2 albo OPL3 do ZX
« dnia: 2018.10.16, 17:16:49 »
Cytuj
YM262 mozna szukac na tanich clonach SB Pro - bylo tego duzo. z YM3812 (OPL2) jest troche gorzej, bo byl tylko na pierwszych klonach SB.  Co Chinczycy sprzedaja trudno powiedziec, pewno zalezy od sprzedajacego.

OPL2 i OPL3 razem z DACami i opampami sa dostepne w Chinach i sa dosc tanie.

Cytuj
Zawsze chcialem podlaczyc OPL2 do ZX - wyrabial czasowo na XT, to i ZX chyba pociagnie.
Malo tylko pamieci - raczej potrzebne 128K.

Zmontowac OPL2 albo OPL3 do ZX jest w miare latwo, tylko nie ma zadnego oprogramowania do tego.
Tych co wiem, ze programuja na ZX pytalem, ale zaden nie ma czasu albo ochoty, zeby sie podjac a ja nie potrafie.
Jesli znalazlby sie ktos, kto potrafi napisac oprogramowanie albo na poczatek chociaz grajka do OPL2/3 to mozna pomyslec nad sprzetem.

Pozdro.

silenter

  • *****
  • Wiadomości: 1337
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa/Radzymin
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #1 dnia: 2018.10.16, 22:23:55 »
Nie wiem skąd ten wątek został wydzielony ale:
Cytuj
YM262 mozna szukac na tanich clonach SB Pro - bylo tego duzo. z YM3812 (OPL2) jest troche gorzej, bo byl tylko na pierwszych klonach SB.  Co Chinczycy sprzedaja trudno powiedziec, pewno zalezy od sprzedajacego.

Gotowe karty z Adlibem na porcie równoległym są dostępne w sprzedaży.

Cytuj
Zawsze chcialem podlaczyc OPL2 do ZX - wyrabial czasowo na XT, to i ZX chyba pociagnie.
Malo tylko pamieci - raczej potrzebne 128K.

Nawet ZX81 pociągnie. Obsługa układów dźwiękowych Yamahy nie jest bardzie obciążająca niż obsługa AY.

NA ZXach mamy dostępną lepszą syntezę niż OPL - OPN w postaci TURBO FM.
128k +2 UK issue 1, JS128, FDD3000 in restoration, ZAXON MGT +D, PEAR AmpY, Pear ExEar :), PEAR TI-OF-TTL+FDD35, co to tu robi??? => 2xCDTV&A500

https://soundcloud.com/silenter

https://www.youtube.com/channel/UCKZhL7Lq1zUDDnRDTJKhN4A

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5720
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #2 dnia: 2018.10.16, 23:55:31 »
Nie wiem skąd ten wątek został wydzielony

Wygląda na to, że stąd:
https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=3993.msg60921#msg60921

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #3 dnia: 2018.10.17, 09:17:18 »
NA ZXach mamy dostępną lepszą syntezę niż OPL - OPN w postaci TURBO FM.

W sumie masz racje, bez sensu zaczalem temat.
OPL na Zx Spectrum nie bedzie, bo jest gorsze.

Pozdr.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 5443
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #4 dnia: 2018.10.17, 09:22:27 »
Może nie tyle gorsze, co inne.
Inaczej brzmiące.
"... podobno są dwie szkoły, Falenicka i Otwocka."

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #5 dnia: 2018.10.17, 10:03:57 »
Może nie tyle gorsze, co inne.
Inaczej brzmiące.

Nie, no lepsze juz jest, takze to musi byc gorsze :)

Po prostu skladam sobie powoli PeCeTa Xt Sergieja Kiseleva/Malinova https://www.retrobrewcomputers.org/doku.php?id=boards:isa:isa-backplane:start i budujac karte muzyczna troche mi tych kostek zostalo i pomyslalem, ze moze tu cos z nimi zrobie, ale czuje, ze tutaj watek dobiega konca :)

Pozdr.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 5443
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #6 dnia: 2018.10.17, 12:31:20 »
Masz kości  Yamaha YM3812 ?

"... podobno są dwie szkoły, Falenicka i Otwocka."

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #7 dnia: 2018.10.17, 13:52:16 »
Dlaczego niby gorsze ? Przyklad ?
Na OPL2/OPL3 powstalo tysiace melodyjek i dalej powstaja, bo jest i rozwijany player.
Na ZXa i tak nic poza AY sie nie przyjmie, ale to nie powod aby sie nie pobawic w cos innego.
Rownie dobrze mozna podlaczyc przetworniki C/A 16bit - moze i bez sensu, ale zabawa jest.

silenter

  • *****
  • Wiadomości: 1337
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa/Radzymin
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #8 dnia: 2018.10.17, 14:04:37 »
Dlaczego niby gorsze ? Przyklad ?
OPL - 2 operators per channel
OPN - 4 operators per channel  + opcja sampleplayback + opcja wspomagania syntezy mowy + SSG wstecznie kompatybilny z AY.

W syntezie FM to ilość operatorów oraz zaimplementowanych algorytmów stanowi o "mocy/jakości" syntezy.
128k +2 UK issue 1, JS128, FDD3000 in restoration, ZAXON MGT +D, PEAR AmpY, Pear ExEar :), PEAR TI-OF-TTL+FDD35, co to tu robi??? => 2xCDTV&A500

https://soundcloud.com/silenter

https://www.youtube.com/channel/UCKZhL7Lq1zUDDnRDTJKhN4A

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #9 dnia: 2018.10.17, 15:23:44 »
Dlaczego niby gorsze ? Przyklad ?
OPL - 2 operators per channel
OPN - 4 operators per channel  + opcja sampleplayback + opcja wspomagania syntezy mowy + SSG wstecznie kompatybilny z AY.

W syntezie FM to ilość operatorów oraz zaimplementowanych algorytmów stanowi o "mocy/jakości" syntezy.

OPL ma wiecej kanalow niz OPN. Ale to nie jest rzecz mozliwosci czy ilosci kanalow i ilosci potrzebnych zasobow, czy ilosci wymaganej pamieci, czy jakosci ze wzgledu na wiek, czy ogolnie latwosci dostepu i ilosci dokumentacji, czy nawet ilosci czy dostepnosci gotowej muzyki. OPN jest lepszy a OPL jest Gorszy, prosze sie nie klocic, bo to bylo postanowione juz osiem postow temu :)

[bluznierstwo dzieci="nie patrz"]
PS: Commodore 64 ma o osiem duszkow wiecej dostepnych niz Zx Spectrum i dlatego jest Lepszy. Nie robmy juz nic z Zx Spectrum :)
[/bluznierstwo]

« Ostatnia zmiana: 2018.10.17, 15:35:32 wysłana przez sajmosia »

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #10 dnia: 2018.10.17, 15:42:10 »
Na ZXa i tak nic poza AY sie nie przyjmie

Eeeee... Klocilbym sie :)

Cytuj
ale to nie powod aby sie nie pobawic w cos innego.

Mysle, ze gdyby podrzucic taki modul np Yerzmyeyowi, to przyjalby wyzwanie jako cos nowego ....

Pozdro.

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4314
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #11 dnia: 2018.10.17, 18:08:44 »
Zrobić elektronike to pikuś. Tylko co dalej ? Kilka lat klepałem TSFM, nawet z SAA 1099 które też fajnie gra. I co sie przez te pare lat  pojawiło ?
 Jeden Tygrys do Krunela dodał muzuczke na Saa1099  :D  O TSFM nie wspomne ale chyba nikt nic nie napisał z muzy nowego (Rosjan nie licze) ,  Tygrys zrobił player do ESXDOSA.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #12 dnia: 2018.10.18, 09:06:10 »
Zrobić elektronike to pikuś. Tylko co dalej ?

Wlasnie z tym pytaniem zaczalem temat....

silenter

  • *****
  • Wiadomości: 1337
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa/Radzymin
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #13 dnia: 2018.10.18, 10:05:52 »
Kilkanaście miesięcy temu właśnie chciałem zająć się tym tematem.
Korzystając z własnej wiedzy zacząłem próbować programować TSFMa.
Efekt nie był zadowalający a efekty na TSFM sprzętowym i w emulatorze były różne.
Podejrzewam, że problemem były timingi na liniach sterujących.

Poprosiłem tu kilka osób o pomoc polegającą na dostarczeniu w czytelnej formie fragmentu kodu piszącego do rejestrów TSFMa -
nic poza zapewnieniami, że mi pomogą nie dostałem.

Kupiłem więc Sega MegaDrive wrzuciłem YM2612 na podstawkę i zamierzam kupić analizator 16bitowy żeby zarejestrować pełną procedurę statu na tym czipie i pomierzyć timingi.
Kiedyś to skończę ....

 
128k +2 UK issue 1, JS128, FDD3000 in restoration, ZAXON MGT +D, PEAR AmpY, Pear ExEar :), PEAR TI-OF-TTL+FDD35, co to tu robi??? => 2xCDTV&A500

https://soundcloud.com/silenter

https://www.youtube.com/channel/UCKZhL7Lq1zUDDnRDTJKhN4A

sajmosia

  • *****
  • Wiadomości: 1275
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: OPL2 albo OPL3 do ZX
« Odpowiedź #14 dnia: 2018.10.18, 10:19:35 »
W takim razie pytanko do sprzetowcow,

OPL3 potrzebuje port Bazowy, A0 i A1, czyli cztery porty pod rzad.

Ktory port bazowy bylby najlepszy ?
« Ostatnia zmiana: 2018.10.18, 12:17:52 wysłana przez sajmosia »