Autor Wątek: ZX Spectrum kontra AMIGA  (Przeczytany 870 razy)

rzookol

  • ***
  • Wiadomości: 103
  • Miejsce pobytu:
    Lublin/Stasin
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #15 dnia: 2019.05.13, 21:45:16 »
Brak filtracji tekstur, niska rozdzielczość. Gry na PSXa powodują ból oczu obecnie. Każda platforma zestarzała się godnie, gry 3D na oryginalnym PSXie nie zestarzały się godnie. Wipeout ma Amidze (mam oryginał) wygląda dużo lepiej niż wersja na PSXa (mam oryginał).
+2, +3, CPC128Plus, kilka Amigi, kilkadziesiąt Maków, walające się Commodore

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 2621
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #16 dnia: 2019.05.13, 23:37:57 »
A wiesz co jest fajnego w tym że na tej samej platformie pojawiają się kontynuacje?
To że następne są lepsze. :)

Ale słyszałem o tym starzeniu się gier z PSX. Im więcej lat mija tym więcej pikseli znika z płyt.
I robią się coraz brzydsze. Wszyscy o tym wiedzą. Dlatego trzeba je trzymać w lodówce. :D
TREK is better than WARS.. ;)

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #17 dnia: 2019.05.15, 02:39:53 »
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 291
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #18 dnia: 2019.05.15, 12:23:13 »
lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi.

Też się skłaniam ku tej tezie - na ppa.pl zapytałem o rozwiązanie konkretnego problemu związanego z kodowaniem: zero odpowiedzi, większość to gdybanie albo wręcz nieprawdziwe informacje.
Wystarczy nawet spojrzeć na współczesne produkcje na ami: albo to ja-pierdolę-co-za-kosmos albo takie które nawet nie mogą konkurować z przeciętnymi (jak nie słabymi) produkcjami na 8-bit.

Większość pośredniej jakości gier jakie wychodziły w latach 90 pisane w Amosie, to poziom nie-do-osiągnięcia przez współczesne "dzieła" :(

Inna sprawa że poświęcając x czasu produkcji na 8 bitów da się stworzyć naprawdę dzieło na wysokim poziomie (zakładając że ma się wiedzę i umiejętności:P), a dłubiąc na Ami przez x czasu - uda nam się co najwyżej wskrzesić potworka :/

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #19 dnia: 2019.05.15, 12:39:36 »
Nie zapominajmy o jeszcze jednej grupie amigowych autorów gier. Są to artyści - geniusze, którzy wiedzą wszystko o grach i tworzą dzieła (w ich mniemaniu) wspaniałe, ale gracze jakoś nie potrafią ich docenić. Przykłady: Reshoot (strzelający sześcian w kosmosie, jedna kolizja z pociskiem wroga = koniec gry), AlarCity (strzelający plemnik w parku). W tym drugim przypadku autor chyba poszedł po rozum do głowy, bo zamierza zmienić bohatera gry w człowieka (to wszystko w momencie, gdy gra jest już prawie w sprzedaży).
A, jest jeszcze SkillGrid z grafiką powodującą zawroty głowy.

Osobna sprawa to postawa odbiorców/klientów. Największa chała zawsze ma grono klakierów, a co gorsza kupców. I jaka z tego nauka dla autora chały? Sprzedało się, więc robię kolejną chałę.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 183
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #20 dnia: 2019.05.17, 19:19:30 »
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2498
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #21 dnia: Wczoraj o 23:26:43 »
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
dużo sprzętu mało czasu.

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 183
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #22 dnia: Dzisiaj o 01:50:42 »
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
Grafika, animacja, muzyka, kod - to wszystko zajmuje duzo wiecej miejsca i wymaga duzo wiecej czasu na wykonanie. I tak samo musisz sie gimnastykowac aby to wszystko pomiescic w pamieci, na dysku itp.
Dam ci prosty przyklad - gra przygodowa na cpc Orion Prime zajmuje 2 dyski po 360kb, Teenagent na amige zajmuje 6 dyskow po 880kb. Orion Prime jest uwazana za jedna z najlepszych przygodowek na cpc (wyprodukowana w 2009), Teenagent tez jest calkiem niezla gra z 1996. Teenagent ma z setke grafik i tysiace klatek animacji, ktorych w OP nie ma - ktos te grafike i animacje musial narysowac i nie zajelo to paru tygodni.
Orion Prime jest tu w gruncie rzeczy kiepskim przykladem - gry dyskowe na cpc z epoki rzadko zajmowaly wiecej niz 1 dyskietke, a czesto miescily sie na jednej stronie 170kb.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2498
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #23 dnia: Dzisiaj o 08:46:59 »
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.

W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.

Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.

Na ZX nikt nie robił takich produkcji, bo nie było nośników by to dystrybuować na ZXa.

Wykonanie tych samych prac (animacja, grafika, muzyka) jest porównywalne czasochłonnością, wszelkie ograniczenia sprzętowe (nośnik, pamięć wymogi graficzne) to dodatkowa graca (zakładając, że pracujemy na czymś uniwersalnym jako narzędziach i skalujemy to na dwie platformy (Amiga i ZX).
dużo sprzętu mało czasu.