Autor Wątek: FPGA zamiast composite mod  (Przeczytany 1271 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5687
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
FPGA zamiast composite mod
« dnia: 2020.05.25, 23:07:23 »
No różne pomysły ludzie miewają... Dla mnie to przerost formy nad treścią.

https://github.com/c0pperdragon/ZX-Spectrum-Component-Video



Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 5384
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #1 dnia: 2020.05.26, 01:24:22 »
Z tą płytką, to się chyba w obudowie nie zmieści.
"... podobno są dwie szkoły, Falenicka i Otwocka."

redhawk

  • **
  • Wiadomości: 54
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #2 dnia: 2020.05.26, 13:24:46 »
Pomysl swietny, bo dot crawl na kompozycie to niezabawny artefakt. Szkoda ze tylko YPbPr, bo ZX to jednak maszyna popularna w RGB/SCART rejonie. Chyba ze mozna latwo jakis konwerter czy przejsciowke zastosowac.

Cena 50E tez nie taka zla. Tego samego goscia projekt RGB do C64 ma kosztowac 100E+50E instalacja...

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 5384
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #3 dnia: 2020.05.26, 14:09:43 »
Ale te przewody ciągnione przez pół płyty.
Nie za bardzo to widzę.
"... podobno są dwie szkoły, Falenicka i Otwocka."

smok.wawelski

  • ***
  • Wiadomości: 198
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #4 dnia: 2020.05.26, 22:27:06 »
Ale chyba wszystkie sygnały, które są przez to cudo używane są na złączu krawędziowym? Wtedy nie trzeba ciągnąć przewodów po płycie?
PS. Sprawdziłem i nie ma CAS.
« Ostatnia zmiana: 2020.05.26, 22:42:43 wysłana przez smok.wawelski »

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5687
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #5 dnia: 2020.05.26, 22:45:51 »
Nie do końca. Trzeba pobrać sygnał /CAS wprost z ULA, jak również D0-D7 z szyny ULA-RAM, a nie z CPU-RAM.

Mnie z kolei zastanawia ten fragment:
Cytuj
you can switch to RGsB output

Sugeruje, że wyjście może być RGB z SoG (sync on green). Hmm.

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 5304
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #6 dnia: 2020.05.26, 23:28:15 »
Tak, w implementacji jest zaimplementowany ten tryb. Jest do tego zworka. Z FPGA wychodzi opis każdego sygnału na 5 bitach, następnie przetwornik cyfra-analog na drabince rezystorów, wzmacniacz sygnału analogowego i wyjście na monitor.
KL
-----
R Tape loading error 0:1

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 615
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #7 dnia: 2020.05.27, 10:31:34 »
Ciekawe jak na żywca wygląda porównanie obrazu z tego wynalazku względem CV.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

redhawk

  • **
  • Wiadomości: 54
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #8 dnia: 2020.05.27, 18:06:08 »
Najwiekszy problem z CV to dot crawl. Ja zapomnialem jak bardzo to boli, bo rozowe okulary itepe - a za malego nikt sie takimi drobiazgami nie przejmowal...szczegolnie na moim czarno-bialym rupieciu :)

Ale jak ostatnio podlaczylem prawdziwe ZX do CRT przez kompozyt to troche mnie to ubodlo. Co ciekawe, przy wyswietlaniu z emulatora na RPi (tez przez kompozyt) nie jest to az tak widoczne.

Component jakosciowo to bardzo podobnie jak RGB, wiec nie bedzie tego zalosnego anty-efektu, no i oczywiscie pixele/obraz generalnie beda wyrazniejsze.

Roznica miedzy CV a S-Video: https://www.youtube.com/watch?v=xQ4Rh8CNAQU

(S-Video < RGB.Component wzgledem wyraznosci obrazu, ale mozna zobaczyc jaka roznice robi brak dot crawl)

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 5304
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: FPGA zamiast composite mod
« Odpowiedź #9 dnia: 2020.05.27, 18:13:18 »
"Dot crawl" wynika z braku synchronizacji zegara ULA/pixeli z zegarem kodera PAL w ZX Spectrum. W płytach wydań 1 i 2, można go doregulować delikatnie kręcąc trymerami od kwarców. W późniejszych płytach zostaje wymiana kondensatorów ceramicznych przy kwarcach.

W późniejszych modelach (od 128K) jeden kwarc "pędził" ULA/pixele i koder PAL, dlatego tego efektu tam nie ma.

Emulator ma zaszyte na sztywno wagi liczników, nie posiada elementów biernych z "pływającymi" od temperatury parametrami i stąd efekt nie jest widoczny lub przeszkadzający.
KL
-----
R Tape loading error 0:1