speccy.pl
Facebook Like


SPECCY.PL

[SPECCY.PL PARTY 2023.1]

[WIKI SPECCY.PL]
Polecamy

KOMITET SPOŁECZNY KRONIKA POLSKIEJ DEMOSCENY
PIXEL HEAVEN 2023
AYGOR
Forum ZX Spectrum
Zawartość panelu chwilowo niedostępna
Archiwum plików ZX Spectrum
Nawigacja
Mydło i powidło 2, czyli kolejne ciekawostki o grach
MYDŁO I POWIDŁO 2, CZYLI KOLEJNE CIEKAWOSTKI O GRACH

Ogromna (i wciąż rosnąca) liczba spectrumowych gier jest źródłem rozrywki, ale i źródłem ciekawostek. Zapraszam do lektury kolejnej porcji tych ostatnich.

"NIECHAJ SIĘ STANIE ŚWIATŁOŚĆ!"
Specyficzny sposób wyświetlania kolorów przez Spectrum powoduje, że wielu autorów gier w swych produkcjach dość oszczędnie operuje barwami. Są jednak tacy, którzy umieją używać kolorów, a nawet zasymulować na ekranie różne efekty świetlne. W grze The Great Escape, która podejmuje ciekawy temat ucieczki z obozu jenieckiego, mamy wyraźny podział na dzień i noc. Dodatkowo w nocy teren obozu jest oświetlany przez reflektory. W G.I. Hero przemierzamy dżunglę wykonując zlecone zadania. Gdzieniegdzie możemy trafić na zejścia do podziemi, w których jest ciemno. Ale od czego latarka? Pstryk i robi się jaśniej. Do dżungli przenosi nas również gra Platoon będąca adaptacją znanego filmu o wojnie w Wietnamie. W jednym z etapów, który dzieje się w nocy, można rozświetlić pole walki używając rac.

Symulator lotu Night Raider pozwala nam zasiąść za sterami samolotu Grumman Avenger i zapolować na pancernik Bismarck. Cała gra rozgrywa się w nocy, więc w kabinie pilota jest dość ciemno. Można jednak włączyć światło żeby lepiej widzieć wskaźniki. Dodatkowo przy lądowaniu zalecane jest włączenie reflektorów, bo bez nich nie widać lotniskowca. Live and Let Die to adaptacja jednego z filmów o przygodach Jamesa Bonda. Akcja jest dość prosta - płyniemy motorówką, strzelamy do wrogów i unikamy trafienia. Czasami płyniemy przez tunel i możemy zobaczyć ciekawy efekt zaciemnienia scenerii oraz jej stopniowego rozjaśniania się w miarę zbliżania się do końca tunelu. W pierwszym etapie gry Indiana Jones and the Last Crusade tytułowy bohater snuje się po jaskiniach wyposażony w pochodnię. Pochodnia powoli się wypala i robi się coraz ciemniej. To samo źródło światła występuje w The Lost Treasures of Tulum. Tutaj jednak pochodnia oświetla tylko najbliższą okolicę bohatera, dzięki czemu poznajemy stopniowo wygląd pomieszczenia, które początkowo jest całkowicie zaciemnione. Ciekawym motywem jest możliwość rzucenia pochodnią, co pozwala na chwilę rozjaśnić miejsca, przez które leci.
W Yumiko in the Haunted Mansion źródłem światła jest zapałka i świece. Tytułowa bohaterka przemierza komnaty nawiedzonej posiadłości i zapala kolejne świeczki. W pomieszczeniach panuje ciemność rozjaśniana miejscowo przez płonące świece i zapałkę w ręku bohaterki. Co jakiś czas całe wnętrze jest rozświetlane przez błyskawice. Błyskawice możemy też zobaczyć w grze Nightbreed. Całkiem nieźle pasują one do cmentarnej scenerii, trochę jednak dziwne, że widać je także pod ziemią.

SEQUELE INNE NIŻ PIERWOWZÓR
Wiele gier komputerowych, które odniosły sukces doczekało się kontynuacji. Pozwolę sobie zastosować pewne uproszczenie i stwierdzić, że idealny sequel oferuje to samo co pierwowzór, ale lepiej, w większej ilości i z odrobiną nowości. Na przykład Operation Thunderbolt opiera się na tej samej zasadzie co Operation Wolf, ale ma więcej etapów i wprowadza dodatkowe elementy (jednoczesna gra dwóch osób, etapy z ruchem wgłąb ekranu), a Jet Set Willy to Manic Miner z większą liczbą pomieszczeń i swodobą poruszania się pomiędzy nimi. Czasami jednak wydawcy gier decydowali się na kombinowanie z sequelami przez co mniej lub bardziej odbiegały one od pierwowzorów.
Action Force to prosta zręcznościówka z poziomym przesuwem ekranu. Gracz lata po okolicy i osłania przemieszczający się pojazd A.W.E. Striker, który musi dotrzeć do końca etapu. W Action Force II znowu wykorzystano pomysł osłaniania, ale wyszła z tego zupełnie inna gra. Tym razem gracz obserwuje akcję z perspektywy pierwszej osoby i przy pomocy celownika eliminuje przeciwników czyhających na kompana, który przemierza wrogie terytorium. Barbarian swego czasu wzbudzał emocje ze względu na brutalność i skąpo ubraną panią na okładce kasety. Cel gry był prosty - wygrać serię pojedynków na miecze. W Barbarian II znowu jest wielu przeciwników do pokonania, ale rozgrywkę rozbudowano o przemierzanie wielu miejsc i szukanie kryjówki Draxa, którego też trzeba pokonać. Dodatkowo umożliwiono graczowi wybór postaci, którą będzie sterował - Barbarzyńca lub księżniczka Mariana. Podobny zabieg zastosowano w The Way of the Exploding Fist. Pierwowzór to klasyczna bijatyka "jeden na jednego" toczona w kilku lokacjach. Kontynuacja w postaci Fist II: The Legend Continues różni się znacznie od oryginału. Pojedynki zastąpiono eksploracją terenu i pokonywaniem napotkanych przeciwników (jest ich kilka rodzajów). Dostępna jest też sesja treningowa w postaci walki znanej z pierwowzoru.

Bijatyką jest też The Way of the Tiger. Gra wyróżnia się znakomitą grafiką i animacją. Główny bohater gry, Kwon, musi stoczyć serię pojedynków walcząc w trzech sceneriach i z użyciem różnej broni. Kontynuacja wydana pod tytułem Avenger jest już klonem gry Gauntlet i polega na łażeniu po labiryncie pełnym wrogów. Chuckie Egg to klasyczna platformówka, o której słyszał chyba każdy spectrumowiec. Stworzenie sequelu wydawało się proste - zestaw nowych poziomów, lekkie zmiany w grafice. Wydawca postanowił jednak inaczej i Chuckie Egg 2 okazał się być grą przygodowo-zręcznościową. Główny bohater chodzi co prawda po platformach, ale główny nacisk położono na znajdywanie przedmiotów i ich odpowiednie używanie. Kolejna bardzo znana platformówka to przeniesiony z automatów Bomb Jack. Znakomita oprawa graficzna i świetna grywalność spowodowały, że gra stała się przebojem. Wydana rok później kontynuacja była moim zdaniem nieporozumieniem. Wciąż była to platformówka, ale zamiast bomb zbierało się worki ze złotem, a swobodę poruszania się po ekranie zastąpiono przeskakiwaniem między platformami w pionie lub poziomie. Bomb Jack II nie był już konwersją gry z automatów, ale radosną twórczością firmy Elite, do której przyklejono znany tytuł. Trashman pozwala graczom wcielić się w śmieciarza, a zabawa polega na opróżnianiu koszy na śmieci z prywatnych posesji. Temat przedstawiono dość ciekawie i gra zdobyła popularność. Wydany bardzo szybko sequel Travel with Trashman to już całkiem inna gra. Główny bohater podróżuje po świecie i zbiera śmieci rzucane przez ludzi.
Seria MASK składa się z trzech części i każda jest inna. Pierwsza gra z serii jest prostą zręcznościówką z widokiem z góry. W drugiej grze mamy widok z boku i jest ona bardziej urozmaicona - do wykonania jest kilka misji i można wybrać sobie osoby do każdej z nich. W trzeciej grze do wykonania jest tylko jedna misja, ale w odróżnieniu od poprzednich gier kierujemy człowiekiem, a nie pojazdami. Filmowa trylogia Gwiezdne Wojny (epizody 4, 5 i 6) doczekała się w latach osiemdziesiątych komputerowej adaptacji. Dwie pierwsze części, czyli Star Wars i The Empire Strikes Back, są oparte na grafice wektorowej. Część trzecia, Return of the Jedi, ma grafikę bitmapową z widokiem izometrycznym. Na koniec zostawiłem tytuł, w którym zastosowano najbardziej zaskakującą zmianę. Mowa o serii Saboteur. Dwie pierwsze części to bardzo do siebie podobne zręcznościówki z elementami bijatyki. Wydana niedawno część trzecia, Saboteur: Deep Cover, to przygodówka tekstowa.

KILKA GIER W CENIE JEDNEJ
Wydawcy gier zazwyczaj starali sie zarobić na swych publikacjach jak najwięcej. Czasami jednak proponowali graczom kilka gier w cenie jednej. Nie chodzi mi o przypadek kompilacji kilku starych gier lub dołączania do nowej gry bonusu w postaci jakiegoś starego tytułu. Mam na myśli nowe tytuły, które składały się z co najmniej dwóch gier. Short Circuit, adaptacja filmu znanego u nas jako Krótkie spięcie, składa się z dwóch gier. Jedna to pozycja przygodowo-zręcznościowa, a druga to zręcznościówka, której niestety nie da się skończyć, bo jest niekompletna.

Batman: The Caped Crusader to dwie bardzo dobre gry przygodowo-zręcznościowe. W A Bird in the Hand Batman musi pokrzyżować plany Pingwina, a w A Fete Worse than Death uratować Robina.
Wspomniana w poprzednim rozdziale Fist II: The Legend Continues również składa się z dwóch gier. Jedna to ta właściwa, z dużym terenem do zwiedzenia. Druga to trening w postaci pojedynku.
Skate Crazy to jedna z niewielu gier, w których bohater jeździ na wrotkach. Kaseta zawiera dwie gry. Pierwsza z podtytułem The Car Park Challenge to jazda po torze przeszkód oceniana przez jury. Druga, Championship Course, to jazda po mieście z punktu A do punktu B.
Kompilacja Trio składa się, jak sama nazwa wskazuje, z trzech tytułów. 3DC to gra przygodowo-zręcznościowa, Airwolf II to strzelanina, a Great Gurianos bijatyka.
W Compendium znajdziemy aż 4 gry. Snakes and Hazards i Xmas Ludo to adaptacje gier planszowych, a Shove a Sledge i Tiddly Drinks zręcznościówki.
Najwięcej gier w tym zestawieniu, bo aż 7, zawiera Pub Games. Jak można się domyślić po tytule jest to zbiór gier znanych z pubów. Mamy tu więc Darts, Bar Billiards, Dominoes, Table Football, Pontoon, Poker i Skittles.

Piotr "PopoCop" Szymański

Licencja Creative Commons Artykuł autorstwa Piotra "PopoCopa" Szymańskiego został wydany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem https://speccy.pl/articles.php?article_id=78

5
PopoCop dnia 13.11.2022 10:52:27

To jest mój ostatni artykuł. Hobby powinno sprawiać przyjemność, a pisanie już mi jej nie sprawia.

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?