Autor Wątek: SAM Coupe  (Przeczytany 42172 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
SAM Coupe
« dnia: 2012.01.14, 22:08:39 »
Czy ktoś jeszcze dziś robi coś na tej maszynie?
W latach 90-tych powstało kilkanaście gier i kilkadziesiąt demo i temat się zakończył.
To potężna maszyna, tylko zdecydowanie za późno wypuszczona,
gdyby SAM powstał w 1986 zamiast ZX 128, byłby poważną konkurencją dla Atari ST i wyszłoby na niego mnóstwo tytułów,
a tymczasem w 1990 żadna z liczących się firm nie zainteresowała się 8bitowym sprzętem.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #1 dnia: 2012.01.14, 22:44:14 »
Sam był reklamowany jako potężna maszyna. Uwierz mi - nie był taką maszyną. Koncepcje były fajne, ale obniżanie kosztów spowodowało, że zasadniczo nic bardziej zaawansowanego z dostępną grafiką nie dało się zrobić - zasadniczo cała pamięć była "wolna" co powodowało, że z - w teorii - 6 MHz procesora zostawało w przeliczeniu niecałe 4. W efekcie miałeś maszynkę ciut szybszą niż Spectrum, która miała trzy razy większy ekran (w kolorowym trybie ekran miał dokładnie 24 kilo). Dwie rzeczy, którymi można się było podpierać do przerwanie linii, którego w Spectrumie bardzo brakuje i stronicowana pamięć ekranu, która w 512 kilowym Samie pozwalała na użycie 8 pełnych ekranów przełączanych jednym OUTem. Niestety nadal było to 24 kilo do przewalenia i na prawdę ciężko było tam zrobić coś bardziej zaawansowanego.

I to była chyba jedna z podstawowych technicznych przyczyn "padu" Sama.

Co do pytania - czy ktoś coś robi - w UK są ludzie, którzy coś jeszcze kombinują (w swoim czasie było sporo extra hardware'u do Sama). Ale nie interesowałem się tematem od prawie 20 lat ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #2 dnia: 2012.01.14, 23:11:52 »
Jest jeszcze hires 512x192 w 2 dowolnych kolorach ze 127 (nie jak w Timex'ie w dopełniających),
6 kanałowy soundchip (wprawdzie to prawie to samo co 2xAY, ale chyba do każdego kanału można wybrać przypisanie stereo, gdzie ma grać),
bardzo rozbudowany Basic i jeśli się nie mylę hardware'owa obługa sprite.

Gdy zobaczyłem pierwszy raz demo Juggler, to różnica pomiędzy amigową wersją tego demo jest niewielka,
a utwory Ziutka z Lyra 3 czy cover Hymn to Aurora to niezła uczta dla uszu.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #3 dnia: 2012.01.14, 23:39:45 »
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.

SAA jest fajny, ale nie tak jak piszesz - nie da się wybrać co ma gdzie grać, kanały chipa są przypisane do kanałów stereo. Gra mniej więcej jak dwa AYgreki, ale nie do końca. Dało się zrobić zagrać odpowiednio przygotowane AYgrekowe muzyczki, ale nie do końca - musiały być specjalnie przygotowane. Dlatego m.in. zrobiliśmy ETrackera.

BASIC owszem był fajny, ale obsługa sprite'ów była wyłącznie softwareowa. W sprzęcie nie było żadnego wsparcia dla grafiki poza przerwaniem linii i możliwością przełączania ekranów/trybów graficznych w środku ekranu.

Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach. Tam nie było o ile pamiętam żadnego bajeru poza samą konwersją grafiki do formatu Sama.

A jeśli chodzi o muzyczki - Ziutek na Spectrumie wyciągał co się dało z AYgreka. Jak sobie zaprojektował trackera na Sama to i tam był w stanie zrobić porządną muzykę. Muzyk jest muzykiem :)

I nie, żebym uważał, że Sam był złym komputerem - był trochę słabo zaprojektowany i źle marketingowany a poza tym jak na te możliwości był trochę za słaby.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #4 dnia: 2012.01.15, 02:22:12 »
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.
Mode 1 i 2 (kolory 1x8 i hires) zajmują po 12 kB

Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach.
Nie pomyślałem o takim tricku, wyglądało to na ciężką pracę codera :)

A poza tym masz rację.
« Ostatnia zmiana: 2012.01.15, 02:27:03 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #5 dnia: 2012.01.15, 13:29:45 »
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.
Mode 1 i 2 (kolory 1x8 i hires) zajmują po 12 kB

Hmm... Nie do końca. Sam miał cztery tryby. Trzy 256x192 i czwart 512x192.
Tryb zgodności ze Spectrum to oczywiści 6912 bajtów. Tryb atrybutów 8x1 to 2x6144. Trzeci to pełny kolor czyli 16 kolorów z palety - 4bity na piksel - w sumie 24 kilo. Ostatni to hi-res - tam były 4 kolory z palety - 2 bity na piksel - przy dwa razy większej liczbie pikseli to nadal 24 kilo.

Jedynie w trybie atrybutów 8x1 dawało się zrobić sensownie animację na cały ekran - przykładem była Sphera, która pracowała właśnie w tym trybie. Zarówno tryb kolorowy jak i wysokiej rozdzielczości wymagały kupy roboty, żeby coś w nich zrobić sensownie.


Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach.
Nie pomyślałem o takim tricku, wyglądało to na ciężką pracę codera :)

Juggler miał tak na prawdę jeden plus - grafika została świetnie skonwertowana z Amigowego rendera. To właśnie powodowało, że robił takie wrażenie :)
Samego kodu wiele tam nie było. To trochę tak jak infinite bobsy w Surprise - wyglądało jakby straszne rzeczy się tam działy a tak na prawdę rysowany był jeden bob na klatkę a reszta to przełączanie ośmiu ekranów ;)

m.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #6 dnia: 2012.01.16, 09:46:24 »
Czy ktoś jeszcze dziś robi coś na tej maszynie?

Ja jeszcze próbuję coś pisać w wolnych chwilach, choć za dużo ich nie mam. Mam jedno demko na ukończeniu i parę efektów luzem, do ewentualnego wykorzystania w przyszłości. Może gdybym dostał od kogoś jakąś fajną muzykę, to coś jeszcze bym z tego skleił.

Parę lat temu zrobiłem demo-slideshow Astro 2 na podstawie Bunnik-a 2k Edwina Blinka. Wrzuciłem je na nvg, ale chyba ten serwer został już zapomniany, bo plik ciągle leży w incoming i nie da się go pobrać. Można je zobaczyć na youtube.



YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #7 dnia: 2012.01.16, 13:34:24 »
Ja jeszcze próbuję coś pisać w wolnych chwilach, choć za dużo ich nie mam. Mam jedno demko na ukończeniu i parę efektów luzem, do ewentualnego wykorzystania w przyszłości. Może gdybym dostał od kogoś jakąś fajną muzykę, to coś jeszcze bym z tego skleił.

E-Trackera mam; emulator chyba dość dobrze emulował Philipsa?
Może się kiedyś skuszę.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #8 dnia: 2012.01.16, 13:42:42 »
SAA emulowane jest bardzo ładnie - spokojnie można robić muzykę.

Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #9 dnia: 2012.01.16, 13:58:41 »
MAT:

> Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
-------------
Nieee, dlaczego. To nieczęste, że się komuś chce kodować utilsy - i raczej godne pochwały.
Z resztą kiedyś juz raz to wstępnie oglądałem i program zachowuje się w sposób raczej rozsądny.

> A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.
---------------
Nie pogardziłbym skanem.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #10 dnia: 2012.01.16, 14:05:10 »
MAT:

> Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
-------------
Nieee, dlaczego. To nieczęste, że się komuś chce kodować utilsy - i raczej godne pochwały.
Z resztą kiedyś juz raz to wstępnie oglądałem i program zachowuje się w sposób raczej rozsądny.

Wiesz... Pisany był po to, żeby Ziutek mógł robić muzykę - on sobie go sam zaprojektował. Ale jest parę rzeczy, które z perspektywy czasu wydają się rozwiązane słabo - wtedy po prostu nie miałem koncepcji jak to zrobić lepiej. Część drobiazgów poprawiłem w nieszczęsnej wersji 1.3, ale docelowo planowałem zrobić bardziej przyjaznego trackera ze sterowaniem myszą i pracującego w hi-resie. Niestety na planach i jakichś wstępnych kombinacjach się skończyło ;)

I nie wiem jaką masz wersję ETrackera, ale jakby co to mam extra kompilator, który co prawda kiedyś gdzieś udostępniałem, ale możesz nie mieć - extra, bo kosztem nieobsługiwania o ile pamiętam jakichś inwersji i czegoś jeszcze (chyba dwóch ekstra mniej istotnych parametrów) dawał plik, do którego player był o jakieś 30% szybszy i trochę mniej skakał z długością.

> A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.
---------------
Nie pogardziłbym skanem.

Popatrzę co się z tego da wydłubać i spróbuję coś poskanować :)

m.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #11 dnia: 2012.01.16, 14:55:59 »
No wlasnie - SAM niby byl fajny, ale jednak nie do konca. Gdyby mial lepsza grafike, to kto wie.
Z tego co pamietam MGT mialo tez problemy techniczne z produkcja, nie zdazyli na Swieta itp.
A na rynku byla juz Amiga i PC.
Zreszta softu tez duzo nie powstalo


matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #12 dnia: 2012.01.16, 15:10:48 »
@Gryzor Jak na tamte czasy gdyby Sam kosztował trochę mniej (powiedzmy max 2/3 ceny najmniejszej Amigi) i miał trochę lepiej (czyli z mniejszym cięciem kosztów) zrobionego tego swojego ASICa mógłby jeszcze spokojnie przez kilka lat trzymać się w swojej niszy. Szans na powalczenie z Amigą czy pecetami nie miał, ale sporo więcej Spectrumowców by się przesiadło.

A sama grafika... Moim zdaniem była całkiem fajne gdyby nie braki mocy. 6 mega na procesorze powinno było wystarczyć gdyby nie walka z ASICem o dostęp do pamięci. Jakby do tego dorzucili jakieś najprostsze choćby DMA to rozmowa byłaby zupełnie inna.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #13 dnia: 2012.01.16, 15:35:42 »
Część drobiazgów poprawiłem w nieszczęsnej wersji 1.3

Dlaczego v. 1.3 jest nieszczęsna?

ale docelowo planowałem zrobić bardziej przyjaznego trackera ze sterowaniem myszą i pracującego w hi-resie. Niestety na planach i jakichś wstępnych kombinacjach się skończyło ;)

To może lepszy byłby Pro Tracker Bzyka? Został już publicznie udostępniony i pewnie jest przyjaźniejszy w użyciu od E-trackera, choć z instrukcją pewnie byłoby gorzej.

I nie wiem jaką masz wersję ETrackera, ale jakby co to mam extra kompilator, który co prawda kiedyś gdzieś udostępniałem, ale możesz nie mieć - extra, bo kosztem nieobsługiwania o ile pamiętam jakichś inwersji i czegoś jeszcze (chyba dwóch ekstra mniej istotnych parametrów) dawał plik, do którego player był o jakieś 30% szybszy

A czy ja mógłbym o taki prosić? Na Sam-ie każdy dodatkowy takt się przyda! :-)
« Ostatnia zmiana: 2012.01.16, 16:15:31 wysłana przez kky »

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #14 dnia: 2012.01.16, 16:04:04 »
Dlaczego v. 1.3 jest nieszczęsna?

Bo zmieniłem format modułów - były różnej długości zależnie od liczby wykorzystanych patternów, sample'i itp. I niestety nie miał kto przerobić compilera bo to była domena Kaza. A mnie się nie chciało kombinować bo to już był schyłek moich zabaw z Samem. I tak już zostało.

Cytuj
A czy ja mógłbym o taki prosić? Na Sam-ie każdy dodatkowy takt się przyda! :-)

A proszę bardzo. Na dyskietce jest komplet - normalny ETracker 1.2, oficjalny kompilator i "comp" - ten daje ciut większe pliki wynikowe i nie pozwala na użycie niektórych opcji - nie pamiętam dokładnie czego, ale Ziutek się obywał ;) Za to player jest szybszy.

m.

edit: Właśnie sprawdziłem - wersja trackera bez kompilatora to 2.3 nie 1.3 ;) Znalazłem takie readme z zamierzchłych czasów ;) :

This is ETracker v2.3. This program is copyrighted (C) ESI 1992,93.
This version is for FTP distribution only, and can't be distributed
in another way without permission from the author.

New features in v2.3:
 - 256 patterns,
 - vu-meters during editing (and playing from main menu),
 - completely new disk menu,
 - tune can be named and have it's author (new fields in module),
 - mono/stereo switch (envelopes) - F9 key,
 - a lot of minor changes.

The only problem with this version is that there isn't and probably
won't be compiler for new format of modules. Why? Because I'm working
on version 3 of ETracker. It will be completely recoded with Hi-res
front-end, mouse support (GUI like) and a lot of new features.

Now use and enjoy.

                            MAT of ESI,
                       [email protected]

PS: ETracker v2.3 is one block of code which should be loaded at 32768
and called 32768.
« Ostatnia zmiana: 2012.01.16, 16:06:01 wysłana przez matofesi »