Myślę że jakieś różnice muszą jednak być. ZX XE i C64 mają po ok 80 komend a CPC ok 160.
Ciekawe co takiego ma C64 czego nie ma np ZX skoro ma nie mniej komend a jak wiemy brakuje w nich parunastu rozkazów do grafy i dźwięku. W CPC mimo tylu komend brakuje CIRCLE trzeba to zastępować sekwencją FOR DRAW SIN COS NEXT. A w 464 brak także FILL. Za to są takie jak pętla warunkowa WHILE WEND, Do IF THEN dodano ELSE, obsługa przerwań AFTER EVERY EI DI, do numeracji linii AUTO i RENUM, do śledzenia przebiegu programu TRON TROFF, do ustawiania przerywanych linii MASK. Drugi kursor kopiujący to też specyfika CPC i BBC.
Ostatnio czytałem że XE jest wolny bo stale używa zmiennych zmiennoprzecinkowych. I myślę że takich ciekawostek wyszłoby na jaw więcej przy pracach nad taką tabelką tłumaczącą i takimi testami jakie proponuję. A C64 ma polecenie TIME ale nie wiem co robi.

Oki dodaję linijkę sypiącą tekstami x$="QWERTYUIOP ASDFGHJKL ZXCVBNM":t=TIME:FOR a=1 TO 200:PRINT x$:NEXT:t2=TIME:PRINT"print"(t2-t)/300
Poszedłem na łatwiznę przyznaję. Ech ta moja skłonność do upychania wszystkiego co się da w jedną linię. Lepiej by przetestował prędkość PRINTów ciąg PRINTów bez pętli i zmiennych. I podaję wyniki z emulatora CPC. Wszystko w MODE 1.

Samo t=TIME:t2=TIME:PRINT t2-t daje wynik 1, a przypominam że to 1/300 sekundy. To tyle na temat precyzji pomiaru. Stwierdziłem też że zmiany tępa działania emulacji nie wpływały na wyniki.
PRINT - 23.40 (wersja z IF THEN zamiast FOR NEXT wyszła ciut wolniej bo 23.46 może przez to że po TIME musiał przejść do następnej linijki a nie tylko "minąć" dwukropek) (w mode 0 wyszło 35s cóż tu litera zajmuje 2 razy tyle bajtów na ekranie i musi częściej skrolować ekran bo taki długi napis się nie mieści w linijce, za to w a mode 2 - 11s to tak poza konkursem)

PEEK-POKE - 9.18 (przypominam przerzuca 4KB bajt po bajcie w nowe miejsce)
LOAD 16KB - na pustym dysku po kilku próbach najszybciej - 0.84, najwolniej - 1.20 (trzeba by to sprawdzić na prawdziwym sprzęcie)
PLOT-DRAW - 20.96 (w mode 0 - 13.27 a w mode 2 - 29.23, zaskoczyło mnie że szerokimi pikselami rysuje szybciej, za to w mode 2 jak zmniejszę poziome współrzędne o połowę by wzór był piksel w piksel jak w mode 1 to czas jest taki jak w mode 1)

PLOT-DRAWR - 21.18 (przypominam komenda DRAWR odpowiada DRAW w ZX, a wcześniejsza DRAW z CPC to odpowiednik DRAWTO w XE)
Trzeba by jeszcze dopisać kod mieszający zmiennymi i wykonujący obliczenia w tym i te najwolniejsze jak SIN i COS. Bo to istotna część programów w Basicach. Cóż kiedyś mnie złapie natchnienie, albo ktoś z forumowiczów coś zaproponuje.
Czekam na wyniki testów z innych platform, a potem pokomentujemy różnice i pomyślimy jak i o ile da się poprawić wyniki stosując jakieś wspomagacze.
