Na temat sposobu komunikacji z klawiaturą (Issue 2 lub Issue 3) niestety nie znalazłem nic na
naszym forum. Co ciekawe, także szukając w internecie (także na stronach anglojęzycznych) wygląda jakby problem był tak znikomy, że praktycznie nie ma nad czym się rozpisywać.
Jedynie Peter Putnik napisał o tym coś więcej
http://piters.tripod.com/cassport.htmTemat jest oczywiście o trybie obsługi klawiatury, a nie o rewizji płyty. Chociaż jest to powiązane ze sobą, bo jak podejrzewam, dotyczy tylko układów ULA oznaczonych na początku cyferką "5" czyli płyt głównych w rewizjach Issue 1 oraz Issue 2. Później (od drugiej połowy 1983) produkowane płyty oraz energooszczędne ULA, oznaczone na początku nazwy cyfrą "6", obsługiwały już klawiaturę w trybie Issue 3.
Sprawa mnie intryguje bo nie do końca rozumiem, czy kłopot pojawia się jedynie przy emulatorach (które zresztą w większości mają opcje wyboru emulacji Issue 2 Keyboard) więc problem rozwiązują dając użytkownikowi możliwość wyboru.
Pytanie, czy na realnym sprzęcie (chodzi o Gumiaki lub Plusy) problem nie występował?
To znaczy czy nowszy Gumiak lub Plusik (czyli pracujący w trybie Issue 3 keyboard) bez problemu ogarniał grę napisaną dla trybu obsługi klawiatury Issue 2 ?
Odniosę się do gry, która w tamtych czasach mnie zachwyciła i do dzisiaj zachwyca.
Chodzi o Abu Simbel Profanation z roku 1985.
https://www.youtube.com/watch?v=PR_y7iYNqzA Gra pozytywnie zaskakuje kolorową grafiką i animacją. Negatywnie zaskakuje swoją nieprzeciętną trudnością.
Pomimo późnej daty powstania - gra obsługiwała klawiaturę w trybie Issue 2. Oczywiście jeżeli w przypadku oryginalnych komputerów 48K, nie miało to znaczenia to jest wytłumaczalne dlaczego była wydawana nawet w późniejszylch latach (1987) i obsługa "Issue 2 keyboard" nie została poprawiona. Na oryginalnych okładkach kaset jest wyraźnie napisane, że gra jest przeznaczona dla komputerów 48K.
Ta gra na pewno nie działa na klonach ZX Spectrum - TC2048 oraz czarnym +2. Nie działa to znaczy, po załadowaniu gry kiedy pojawiają się opcje wyboru sterowania grą, komputer nie reaguje na przycikanie klawiatury. W przypadku TC2048 gra prawdopodobnie zawiesza się już podczas wczytywania.
Grę można pobrać z WOS
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0000048Jest dosyć dużo różnych wersji obrazów taśm, jednak jedynie werja hiszpańska, z roku 1987, posiadająca w nazwie (SmallCase-Different) jest wersją przerobioną i działającą bez problemu na Issue3.
Uparłem się, że chcę znaleźć wersję angielską, która będzie działać na ZX Spectrum +3 i zacząłem szukać u naszych wschodnich sąsiadów.
http://spectrum4ever.org/fulltape.php?go=releases&letter=ANa tej rosyjskiej stronie sa dostępne 3 pliki tej gry. Z czego przynajmniej jeden jest złamany przez naszych (JANSOFT). Zatem pobrałem wszystkie 3 pliki i ciekawostka: żaden z nich nie jest poprawiony na Issue 3.
Czyżby zatem Rosjanie nie mieli problemu z "Issue 2 keyboard" na swoich klonach ?
Przeszukałem polskie czasopisma z tamtego okresu. Jedynie w "Komputerze" ze stycznia 1987, Grzegorz Czapkiewicz w dziale Poke n,∞ opisuje tą grę i metodę uzyskania w niej nieśmiertelności. Zwraca uwagę na istnienie kilku wersji tej gry. Jednak nic nie wspomina na temat problemów z klawiaturą.
Także w czasopismach zachodnich nie ma ani jednej wzmianki na ten temat.
Właściciele ZX Spectrum 48k oraz Plusów w tamtych czasach. Ożywcie wspomnienia, proszę i przypomnijcie sobie, czy mieliście problemy z tą grą?