Tak, z tym że na Eva zagrasz tylko w standardowych kolorach.
Rex i Astro Marine Corps znam, trzecią sprawdzę.
Platformówki jak najbardziej tutaj pasują, choć to szerokie pojęcie - ja je ograniczam wąsko do gier typu Mario, gdzie skacze się i zbiera bonusy i tak do następnego poziomu. Zresztą przez lata grania opracowałem własny, bardziej szczegółowy podział.
Shooter - to gry zwane inaczej "space shooter", leci się we wszystkich kierunkach w górę (
vertical) lub w bok (
horizontal) i kropi do wszystkiego co wylatuje z przodu, z boku, z tyłu. Może być także
diagonal shooter (po ukosie) jak Zaxxon czy Sigma 7. Do
horizontal shooter zaliczam także gry typu Cybernoid, gdzie tło nie przesuwa się, tylko przechodzi się z jednego ekranu do drugiego.
Uproszczoną formą shooter jest
Invader - tak jak w Space Invaders, poruszasz się tylko po jednej linii (lub po okręgu jak w Gyruss).
Warrior (
horizontal lub
vertical) jest podobny do
shooter sensu stricto, lecz bohaterem jest zwykle żołnierz, czołg lub inny potworek poruszający się chodząc lub jadąc. W wydaniu
vertical musi omijać przeszkody (bunkry, ogrodzenia, wodę) - ten typ gry nazywany jest czasami "ground shooter".
Horizontal warrior natomiast jest podobny do
Horiz. Shooter, z tym że bohater nie może latać, tylko chodzić lub skakać (to właśnie Sgt Helmet Zero czy Robocop 1).
O ile
warrior niszczy wrogów strzelaniem, to
Fighter walczy własnymi rękami lub bronią białą i zna kilka ciosów. Klasyczny
horizontal fighter to Altered Beast i Target Renegade. Ten typ gry można podzielić jeszcze na
riot i
solo. W pierwszym bohater walczy z grupą atakujących go przeciwników, w drugim walczy z jednym, gdy wygra to przechodzi dalej (Barbarian, Interkarate, Mortal Kombat).
Inne to np.
Breakout - czyli Arkanoid i spółka,
Puzzle -
arcade puzzle to coś w stylu Tetris,
logical puzzle to różne Atomix, Sokoban, a to już niezbyt mnie interesuje.
Wreszcie gdzieś to opublikowałem, choć założę się, że ilu graczy, tyle podziałów i jest wiele gier, które trudno przypisać do jakiejkolwiek kategorii