Autor Wątek: Przeróbka na 128k  (Przeczytany 15531 razy)

Pyza^Illusion

  • ****
  • Wiadomości: 496
  • Miejsce pobytu:
    Lubań
Przeróbka na 128k
« dnia: 2012.06.05, 22:47:21 »
Tak widzę ilu tu sprzętowców i zastanawia mnie jedna rzecz... Dlaczego do tej pory ciągle wszystko kręci się wokół 48k? Dlaczego w ogóle ludziska nie interesują się 128k?

Wszak dopiero ta zacna maszyna ukazuje na co stać nasze Spectrum. Sporo gier po dodatkowej pamięci rozpoznaje, czy włączyć muzykę na AY, czy nie (inna sprawa, że do dodatkowej pamięci się często ona ładuje). Spora część gier ładuje dodatkowe levele na raz do pamięci, nie mówiąc już o tym, że istnieje niemała wręcz biblioteka programów (o demach nie wspomnę) wyłącznie na 128k.

Dlatego zapytuję:
a) czy są tutaj osoby, które przerabiają gumiaczki/plusy/Timexy na 128k?
b) o jakiej kwocie mówimy w przypadku podjęcia się tego zadania?

Zdaję sobie sprawę, że nie jest to przeróbka 100%, bo jednak nie "zwiększymy" ramki o te kilkaset taktów. Jednak liczę na dwa ekrany, przełączany ROM i inne tego typu właściwości.
Sam posiadam swojego plusa przerobionego przez STAVI, jednak kurzy mi się jeszcze jakiś gumiak czy Timex, którego chętnie bym zupgrade'ował (a jeszcze jednego przerobionego Timexa naprawił - padł chyba eprom).
ZX Spectrum+ (128kB), FDD3000 disk system with 2x3,5' drives, ZXVGS, Masterface2b, MacFace II...

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1665
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #1 dnia: 2012.06.05, 23:13:44 »
Pewno lepiej kupic normalne 128k niz placic za upgrade. Pomijam robote po znajomosci za ZERO  :D

andy

  • *****
  • Wiadomości: 701
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #2 dnia: 2012.06.05, 23:18:31 »
Albo złożyć Harlequina 128 :)
pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, ZX Spectrum Harlequin , ZX Spectrum +2, ZX Max 48 & 128, Chrome 128 (w lutowaniu), TC 2048, divIDE, CPC 464

Pyza^Illusion

  • ****
  • Wiadomości: 496
  • Miejsce pobytu:
    Lubań
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #3 dnia: 2012.06.07, 16:56:22 »
Patrząc po ile chodzą 128k/+2, to trzeba by wydać jakieś 400-500zł. Nie sądzę, że przeróbka kosztowałaby nawet połowę tej ceny z robocizną (choć może się mylę). Mimo wszystko część osób pewnie byłaby tym zainteresowana, tym bardziej jakby znała przynajmniej orientacyjną cenę.
Podjąłby się ktoś takiej roboty? I za jaką kwotę?
ZX Spectrum+ (128kB), FDD3000 disk system with 2x3,5' drives, ZXVGS, Masterface2b, MacFace II...

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #4 dnia: 2012.06.07, 19:52:19 »
Hmmm. W sumie, gdyby któryś sprzętowiec chciał się pobawić, to może i ja bym się dołączył do takiej prośby - jednego gumiaka mieć 128K, to byłby niezły wypas, haha. Oczywiście może być bez AY (dołączy się).
Ale wszystko zależy od ceny. ;)

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1665
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #5 dnia: 2012.06.07, 20:39:19 »
Wydaje mi sie, ze 128k Amstrada mozna wyrwac spokojnie ponizej 200 zl, nie mowiac juz o UK, a koszt przerobki - za naprawe wtyku w laptopie placi sie teraz stowke, wiec komu chcialoby sie za tyle siedziec nad stara plyta. W dodatku oryginalny 128+2 daje sygnaly RGB i ma lepsza klawiature.

A ma ktos w ogole dobre schematy takiej przerobki ?

Drak

  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #6 dnia: 2012.06.07, 20:54:39 »
Albo złożyć Harlequina 128 :)

No właśnie. Wydaje mi się, że szybciej doczekamy się wspomnianego Harlequina 128, którego projekt jest już chyba poważnie zaawansowany.
Timex 1000 + 1016, ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +2 (szary), Timex TC2048, divIDE, Harlequin, Chrome128, JS128, KempAY

Pyza^Illusion

  • ****
  • Wiadomości: 496
  • Miejsce pobytu:
    Lubań
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #7 dnia: 2012.06.07, 21:18:36 »
Najchętniej kupiłbym szarą 128, ale jak sprawdzałem, to ceny (szczególnie z przesyłką z UK) wahają się w granicach 400-500 zł. Może czarna byłaby tańsza, ale tam porąbane są banki pamięci (jakoś na odwrót szybkie i wolne), dziwne timingi i problemy z uruchamianiem niektórych programów.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem mógłby może i być Harlequin 128, ale nie każdy urodził się elektronikiem i ma mały warsztat w domu (programator eprom, dostęp do części). No i skąd wziąć obudowę i klawiaturę?
Chyba przyjdzie poczekać na szerszą dystrybucję Speccy 2010... Choć ciągle nie będę tego traktował jak prawdziwego Spectruma, tylko emulator. Nie ma tego feelingu z gumową klawiaturą :p
ZX Spectrum+ (128kB), FDD3000 disk system with 2x3,5' drives, ZXVGS, Masterface2b, MacFace II...

lotharek1977

  • **
  • Wiadomości: 81
  • Miejsce pobytu:
    Siemianowice
  • miod, orzeszki i malinka ;-)
    • Lotharek`s Lair
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #8 dnia: 2012.06.07, 21:20:45 »
speccy 2012 - pcb juz mam, ale nie mam czasu...
NIE ODPISUJE NA PM, tylko [email protected]

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #9 dnia: 2012.06.07, 21:43:01 »
Nie ma tego feelingu z gumową klawiaturą :p


Phi.
Oczywiście, że ma:


zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4090
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #10 dnia: 2012.06.08, 16:28:36 »
Hmm, dawno w jakims Bajtku byla przerobka pamieci w 48 do 80 kilo, nawet zaczalem ja robic ale w tamtych czasach ceny za pamieci 4164 byly bolesne.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #11 dnia: 2012.06.08, 21:55:13 »
Przecież tu http://www.spectrum.8bit.pl/spectrum48/ram80kb_wonder.html macie ciekawą rozbudowę 48 do 80kb działającą w trybie częściowej zgodności z 128 - dodatkowe banki działają jak w 128. Osobiście mam ową przeróbkę wykonaną w moim plusie i działa ok, niektóre nieme gry nagle ożywają i dają muzyczkę na AY ...
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1665
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #12 dnia: 2012.06.08, 22:01:41 »
No i w takich momentach przydalby sie Yarek, ktory znal chyba wszystkie mozliwe przerobki ZXa.
Jest nawet link do przerobki Stavi, oczywiscie niedzialajacy  >:(
http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index.html
« Ostatnia zmiana: 2012.06.08, 22:10:43 wysłana przez Gryzor »

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1712
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #13 dnia: 2012.06.08, 22:43:47 »
Nie przyglądałem się jak to wygląda w praktyce, ale na ile rozumiem dodatkowa logika sterowania pamięcią była w 128 realizowana zewnętrznym GALem a ULA poza kosmetyką była taka sama jak w 48. Nie widzę więc przeszkódtechnicznych, żeby zrobić pełną przeróbkę (oczywiście z wyłączeniem timingów). Stopień skomplikowania takiego rozwiązania i jego cena to zupełnie inna kwestia.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #14 dnia: 2012.06.08, 23:24:10 »
MAT:

> Nie przyglądałem się jak to wygląda w praktyce, ale na ile rozumiem dodatkowa logika sterowania pamięcią była w 128 realizowana zewnętrznym GALem a ULA poza kosmetyką była taka sama jak w 48.
-----------
Nawet gorsza, jak tłumaczył mi ongiś Jarek.

> Nie widzę więc przeszkód technicznych, żeby zrobić pełną przeróbkę (oczywiście z wyłączeniem timingów). Stopień skomplikowania takiego rozwiązania i jego cena to zupełnie inna kwestia.
--------------
Da się, mam przezeń przerobionego Timexa na 128k. Bez timingów, ale działa. Wolniej po prostu.