Pisząc że 6V to mało mówiłem o pinie 8 w TV, a Martin pisał o 5V do 16. Kliknij w linka którego podał Trojacek i przeczytaj o tych 2óch pinach. To zobaczysz że wszystko co pisaliśmy się zgadza.
Nie zapominaj o tym że kabel ma swoją oporność i im jest dłuższy tym słabszy sygnał na końcu. Np 5V z kompa na 2 metrowym kabelku zmienia się w ok 3V, a 12V w ok 9V. Czytałem o przypadkach że jak ktoś nie miał obrazu, to po skróceniu kabla z 2.5m na 1,5m zaczął działać bez zmiany schematu. Zarówno w CPC jak i w Amigach.
To tak na marginesie. Bo czasem minimalna różnica w sile sygnału w jakimś kapryśnym odbiorniku robi różnicę czy działa czy nie. Wg. mnie jak ktoś chce siedzieć daleko od ekranu, to lepiej mieć długi kabel do joya niż do TV.
Kiedyś nie było takich problemów, bo ludzie mieli małe ekrany i siedzieli przy nich blisko, a teraz mają takie wielkie że z bliska w oczach im się nie mieszczą.
Poza tym żyłki w kabelkach czasem są ze stopu lepiej lub słabiej przewodzącego, i jeden działa bez wspomagania Voltami, a inny o tej samej długości wymaga takiej "dopałki".
Sygnały Lumi i Synch i tak mają moc blisko 5V, więc na krótkim kablu nie trzeba ich zastępować 5V aby odbiornik zareagował na sygnał w pinie 16. Oryginalny monitor kolor z pinu luminacji nie korzysta, ale Zielony korzysta tylko z tego a z 5V obrazu nie wyczaruje, jak to proponuje Martin.
Mnie wkurzało że z lewej strony kompa wystaje wtyczka dźwięku, więc odciąłem sobie masę od 5 pinu w kompie (bo masa i tak jest w obwódce wtyczki), a na tym pinie puściłem sobie dźwięk mono. I mój CPC nadal działał z oboma rodzajami monitorów oraz z TV. A jeśli podłączyłem ten kabelek do CPC bez dźwięku na pinie 5 to nadal dawał obraz bez zarzutu. A dźwięk miał z wewnętrznego głośniczka. A takie przeróbki które niczego nie psują to ja rozumiem.

W tych TV które nie są kapryśne tzn nie trzeba kombinować jakie volty im podłączać do 16 i/lub 8 (a byłem szczęśliwym posiadaczem takiego Samsunga oraz Elemisa), niczego nie potrzebowały na pinie 8, bo na AV się przełączało pilotem. A żeby się przełączyły na RGB (które to sygnały oczywiście muszą być podłączone do właściwych pinów) to mogłem im podać dowolną z poniższych kombinacji:
1. samą Lum do 16 i 20
2. samo Synch do 16 i 20
3. Lum do 20 a Synch do 16
4. Synch do 20 a Lum do 16
5. Lum i Synch połączone ze sobą a potem do 16 i 20
I każda z tych opcji dawała identyczny kolorowy obraz !
Ale jeśli chcesz obejrzeć tą garstkę demek i slideshow-ów zrobionych z myślą o monitorach mono, to jest tylko jeden sposób by dobrze wyglądały na kolorowym TV: odłączyć sygnał od pinu 16, a do 20 dać Luminację. Tylko wtedy CPC wyświetla prawidłowo wszystkie 27 odcieni szarości. A jeśli zamiast Lum podłączysz do 20ki Synch, to masz tylko 4 (a może 3 nie pamiętam) odcienie szarości i to w innej kolejności niż od jasnego do ciemnego, co wygląda równie koszmarnie jak wyświetlanie tych paru demek w przypadkowych kolorach.
Ten link unaocznia o czym mówię:
http://cpc-power.com/index.php?page=detail&num=7826Najedź wskaźnikiem na obrazek, a niżej zobaczysz jak on wygląda na kolorowych i na mono.
Dlatego do 20 proponuję Lum, a do 16 cokolwiek: Synch, Volty lub też Lum, ale z przełącznikiem, co by zachować możliwość oglądania obrazu w mono.

Faktycznie nie masz 12V w 464, wiec jeśli się okaże że twój odbiornik potrzebuje dużych Voltów na pinie 8 to najwyżej będziesz miał szeroki obraz, ale nadal w kolorze jeśli pin 16 zrobi swoje. Zresztą może masz opcję przełączania proporcji ekranu w pilocie, albo bateryjka. I nie będzie to stanowiło problemu.

I zacznij wreszcie coś lutować zamiast tyle o tym rozkminiać.
