Autor Wątek: Omni 128HQ Issue 4  (Przeczytany 571 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5233
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Omni 128HQ Issue 4
« dnia: 2019.07.15, 14:57:39 »
Djordje szykuje kolejną wersję Omni. Issue 4 ma zawierać 256KB RAM, port RS-232 oraz "Auto Flash ROM" (zgaduję, że oznacza to możliwość flashowania z poziomu Omni). Zapowiedział też możliwość uruchomienia CP/M, ale nie podał szczegółów - zwłaszcza, kto miałby napisać do tego BIOS.
Cóż, pożyjemy, zobaczymy.

Klaud

  • *****
  • Wiadomości: 4356
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • KL
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #1 dnia: 2019.07.15, 15:17:07 »
Zapomniales dodac, ze 7MHz Turbo tez bedzie ;) oraz calosc w logiki w CPLD (XC95144XL na pokladzie). Stawiam na implementacje ULA128 z OpenCores z paroma poprawkami.
KL
-----
R Tape loading error 0:1

skoti

  • ****
  • Wiadomości: 371
  • Miejsce pobytu:
    Polska
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #2 dnia: 2019.07.15, 15:20:15 »
Hmm. Ciekawy projekt. Z całości to mnie najbardziej ten CP/M interesuje.
ZX 48k I2, ZX 48 Spider, ZX 128 Spider, ZX Spectrum +2a, HQ 48k, ZX MAX48 I1 i 2, ZX-Uno 2Mb VGA, Timex Computer 2048

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 3982
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #3 dnia: 2019.07.15, 15:24:24 »
Może dogadał się z programistami, którzy mu obsługą ten dodatkowy RAM (np z poziomu basica ZX128), oprogramuje RS oraz zrobi flasher do flashromu. Oprogramowanie tego to tylko wiele godzin pracy, testowania, poprawek itp ;)

CP/M - wystarczy ze skopiuje rozwiązanie z +3, tyle że z kolei, ktoś powinien dopisać obsługę divMMC.

Tak czy inaczej, Omni ma chyba większe branie niż Next ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5233
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #4 dnia: 2019.07.15, 15:44:16 »
Może dogadał się z programistami, którzy mu obsługą ten dodatkowy RAM (np z poziomu basica ZX128), oprogramuje RS oraz zrobi flasher do flashromu. Oprogramowanie tego to tylko wiele godzin pracy, testowania, poprawek itp ;)

No właśnie, tylko ;) Gdybym miał gdybać, to bym wygdybał zgodność mapowania 256KB z którymś rosyjskim klonem, a dalej, drodzy klienci, radźcie sobie sami.

Cytuj
CP/M - wystarczy ze skopiuje rozwiązanie z +3, tyle że z kolei, ktoś powinien dopisać obsługę divMMC.

No właśnie o obsługę divMMC się to głównie rozbija. Zwłaszcza, że trudno jest to zrobić, jeśli miałoby mieć to jakiś sens - bo CP/M ogranicza rozmiar woluminu dyskowego do 8MB. Żeby to obejść, trzeba się trochę nagimnastykować, albo poprawnie zaadaptować któreś istniejące rozwiązanie. Temat nie jest trywialny.
W moich oczach, niestety brak trybu hires dyskwalifikuje Omni do zastosowań z CP/M.

Cytuj
Tak czy inaczej, Omni ma chyba większe branie niż Next ;)

Lepszy wróbel* w garści...

* - nie chodziło mi absolutnie o projekt Sparrow ;)
« Ostatnia zmiana: 2019.07.15, 18:11:53 wysłana przez trojacek »

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 4598
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #5 dnia: 2019.07.15, 18:02:54 »
Poczekamy, zobaczymy.
"... podobno są dwie szkoły, Falenicka i Otwocka."

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5233
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Omni 128HQ Issue 4
« Odpowiedź #6 dnia: 2019.07.15, 19:06:55 »
Zapomniales dodac, ze 7MHz Turbo tez bedzie ;) oraz calosc w logiki w CPLD (XC95144XL na pokladzie). Stawiam na implementacje ULA128 z OpenCores z paroma poprawkami.

Pewnie tak będzie, bo najprościej (i najtaniej).
Ale implementacja z OpenCores nic właściwie ciekawego nie wnosi, co stawiałoby powstający klon wyżej, niż np. Just Speccy 128. Dodatkowy RAM? "Rodzime" oprogramowanie go nie "zobaczy". To, że ktoś obieca coś napisać wcale nie znaczy, że napisze. RS-232 można sobie w miarę łatwo podpiąć do AY analogicznie, jak w modelach 128K. Turbo? Bez sensu w zasadzie. Może szybciej się będą wczytywać obrazki z divMMC, bo wideo to nie wiem, czy nie działa wyłącznie z divIDE.
Turbo miałoby sens, gdyby były dodatkowe tryby graficzne, wymagające przesyłu więcej danych. Choćby hires, choćby hicolor. Choćby jakiś tryb Pentagona.
A tu nic. Co ma to turbo przyspieszać? Gry optymalizowane na 3,5MHz? Istniejące dema? :D Bo już widzę długi ogonek programistów tylko czekających na to, by stworzyć nowe gry/dema specjalnie pod tryb turbo.
I jeszcze się czepnę tego CP/M, bo mam trochę hopla na tym punkcie. Jeśli implementacja (zwłaszcza wyświetlania) zostanie przeniesiona z +3, to ja na to nawet patrzeć nie chcę. Bo tego się nie da używać, przynajmniej w tej formie, w jakiej ja widziałem (tak, mam gdzieś CP/M 3.0 na +3): ciągłe przeskakiwanie (skokowy scrolling) treści ekranu w poziomie w miarę pisania/czytania. Taki jest koszt zachowania czytelności znaków przy ograniczonej rozdzielczości ekranu, po prostu w danej chwili widzimy tylko "okno" większego, wirtualnego ekranu. Używanie WordStara, czy nawet Turbo Pascala to horror.
Nie widziałem, by CP/M na +3 miał prawdziwy tryb 64-kolumnowy, czyli w matrycy 4x8 pikseli (wliczając odstępy). Ale nawet jeśli takowy powstał, to jest to bardzo słabo czytelne, analogicznie jak np. w edytorze TasWord.

Zatem dalej czekam na klona idealnego (dla mnie). Samemu raczej nic nie sklecę...