OVERSCAN
W tych nowszych grach obrazek startowy zajmujący także ramkę to nie taki rzadki widok, jest tez kilka pokazów slajdów z takimi większymi obrazkami.
Nie raz też ekranik się zmniejsza np do rozmiarów podobnych jak w Spectrum by łatwiej zrobić port gry na CPC, mamy wtedy szerokaśną ramkę. Za to procek się troszkę mniej męczy bo ma mniejszy obszar pamięci ekranu do "obrobienia". A np ARKANOID ma obraz bardziej wysoki niż szeroki. Bo aby w CPC zmienić proporcje ekranu nie potrzeba przerwań ani kości z PLUSA, tylko trzeba zmienić zawartość kilku rejestrów w CRTC, a robi się to komendą OUT. OUT &BC00,(tu nr rejestru który chcesz zmienić):OUT &BD00,(tu wartość jaką chcesz tam wpisać). Overscan wymaga zmian w następujących rejestrach.
nr rejestru / co to zmienia / standardowa wartość / FullScreen
2 - pozycja lewej krawędzi ekranu - 46 - 50
1 - szerokość ekranu - 40 - 48
7 - pozycja górnej krawędzi ekranu - 30 - 35
6 - wysokość ekranu - 25 - 34
Pełny opis rejestrów
http://www.cpcwiki.eu/index.php/CRTC#The_6845_RegistersBawiąc się nimi można zmieniać na NTSC, włączać interlace, zmienić wygląd i mruganie kursora, zmieniać wysokość znaków w pikselach, zmieniać adres pamięci ekranu, rysować piórem świetlnym po ekranie.
Czyli OUT &BC00,2:OUT &BD00,50:OUT &BC00,1:OUT &BD00,48:OUT &BC00,7:OUT &BD00,35:OUT &BC00,6:OUT &BD00,34 daje FullScreen nie zostawiając ramki w rozdziałce 768x272 w 2kolorach, 384x272 w 4kol, lub 192x272 w 16. Ale jak łatwo policzyć taki ekran zajmuje dokładnie 25,5KB a jak widać w dolnych kilku linijkach powtarza się to co jest na górze ekranu. I tu się przydają przerwania, by w chwili gdy ma wyświetlić dolne linijki czytał je spod innego adresu, co trzeba przestawiać ileś tam razy na sekundę.

Słyszałem że w dodatkowych niepublikowanych rejestrach można włączyć drugi obszar do wyświetlenia, (dzięki czemu np FullScreen nie wymagałoby przerwań) a widziałem to w paru gierkach. np w Prehistoric 2, ekran jest szerszy ale też niższy niż standardowo więc nie przekracza 16KB, ale kilka linijek odstępu pod nim jest jeszcze linijka z punktami i życiami, a pomiędzy nimi jest ramka.
Jako ciekawostkę podam że jedynym trybem ekranu w Amstradzie PCW który ma podobnego scalaka do grafy, jest 720x256 2kolory 22,5KB czyli zostawia wąziutką rameczkę.