O tym że drugi kanał może być szumem to nawet nie wiedziałem, ale to by tłumaczyło dlaczego te SIDy przerobione na 2 kanały w Tedzie brzmią aż tak świetnie. Bo bez tej możliwości to perkusje tylko na samplu. A Pokeye z 4ma kanałami sie chowają.
I zgoda że w tłumie chipo-kletów mało jest takich co opanowali sztukę wciskania 2-3 ścieżek instrumentalnych w jednym kanale. Przeciętniaki wolą dodawać drugiego SIDa czy Pokeya by dać upust swej pomysłowości.
A co do AYa, i jego możliwości brzmienia jak SID, hmmm, chciałbym usłyszeć przykłady. Nigdy nie poświęciłem czasu na przesłuchiwanie tysięcy AYków w poszukiwaniu czegoś wyjątkowego, a tym łatwo wytłumaczyć że jedyny przykład muzyki z AY który mi przychodzi do głowy, a który wyróżnia sie brzmieniem z morza zwyczajnych AYków to muza z początku gry Captain Blood na CPC, (nie wiem czy w ZX jest taka sama), oraz kilka demek na Plusa, ale te raczej używają sampelków które w Plusach mają DMA do dyspozycji by nie męczyć proca. Tytułów nie pamiętam. Ale czy to brzmi jak SID?
Żebyśmy sie zrozumieli, nie jestem zakochany w SIDzie. Wg mnie w grach na C64 z 80% muzy jest irytująco nieznośna, i z dwojga złego czy coś takiego czy cisza, wolę to drugie. W muzie scenowej jest lepiej, ale nawet tam trzeba godzinami torturować uszy aby znaleźć coś wartego wysłuchania do końca a może nawet kolejny raz. Czyli z kilka % z muzy growej i naście ze scenowej. Jednak gdy już sie coś takiego znajdzie to AYowa muza nie ma podskoków. Nawet do tej wyciskającej najsmaczniejsze soki z TEDa. Bo prostokąty brzmią bardziej syntetycznie niż trójkąty, ot co.
Jedyne dźwięki z AYa jakie znam a których nie wstyd zaprezentować fanowi tych nielicznych dobrych SIDów, to MDL-e z Digitrackera, tyle że one zajmują dziesiątki KB a nie kilka, i zużywają dziesiątki procent mocy procka a nie ułamek procenta. Ale przynajmniej grają na tym co CPC ma natywnie a nie na przystawkach. No dobra w 464 trzeba extra 64K podłączyć. hahaha
