Autor Wątek: spectrum vs inne  (Przeczytany 41609 razy)

Szuwarek

  • **
  • Wiadomości: 80
  • Miejsce pobytu:
    Rabka-Zdrój
    • http://xxl.atari.pl/
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #30 dnia: 2013.04.24, 09:55:48 »
Zdecydowana większość? Czyli mało kto nie posiada rozszerzenia RAM do 1 MB ?

na atari "scena" jest dosc specyficzna, podczas gdy inni lamia ograniczenia sprzetu za pomoca oprogramowania na atari "scena" lamanie ograniczen sprzetu za pomoca lutownicy :-) nie raz uslyszysz ze 8 bitowe atari ma ramu bez liku, 16 bitowy cpu, dzwiek z fpga, grafike w 65tys kolorow albo hdd na kardrydzu :-) i niektorzy w to wierza :D

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #31 dnia: 2013.04.24, 10:12:29 »
Wiem Panowie - tylko weźcie pod uwagę post inicjujący ten watek.
Kolega timex2048 zadał konkretne pytanie odnoszące się do lat 80-tych a wtedy naprawdę nikt nie myślał o rozszerzaniu
pamieci w tych maszynkach.
Poza tym skoro ktos o cos pyta i nie jest TROLLEM to oznacza że oczekuje obiektywnej odpowiedzi.

Ale pytanie zadane na forum SPECTRUM jeśli dodatkowo w tym pytaniu okresla się SPECTRUM jako mega wypasioną maszynkę a reszta jest
beznadziejna - już z założenia jest pytaniem tendencyjnym.
Dlaczego Drogi Kolego nie załozysz sobie konta na forum ATARI (tudzież C64) i dlaczego tam nie wrzucisz dokładnie tego samego posta ?

Załozę się, że jeśli by Cie nie pogonili to na 100% udzieliliby szczerej odpowiedzi.

 
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2080
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #32 dnia: 2013.04.24, 14:59:29 »
Cytuj
C64 - Mayhem in Monsterland, seria Turrican, seria Creatures, Myth, seria Last Ninja, seria Elvira, IK+, X-Out, Newcomer, Nobby the Ardvark, First Samurai, Enforcer i kilkadziesiąt innych dopicowanych tytułów

No wreszcie jakis konkret w dyskusji - wlasnie dochodze do podobnej listy. Dyskusja "a ja wole" nie ma sensu, bo to kwestia gustu.
Ja nigdy bym nie zamienil ZX na C64/Amstrada6128 nawet w 1984 roku, a mialem dobre porownanie.
Pozyczalem zreszta C64, aby np. pograc w Silk War, a Amstrada do oczywiscie Gryzora.

Commando jest bardzo slabym argumentem, bo wersja na ZX jest po prostu bardzo dobra, znam nawet amigowcow, ktorzy twierdza, ze
od strony grywalnosci lepsza niz z Amigi.

Nie zmienia to jednak faktu, ze wiele gier wyglada lepiej na ZX, ze wzgledu na dokladniejsza grafike i pelna palete 16 kolorow. Dla C64 sprzetowe wsparcie bylo moim zdaniem czasem przeklenstwem, bo zamiast skupiac sie na algorytmach i plastyce, przyjmowano model dopasowany do sprzetu, lacznie z ograniczeniami. Widac, to zreszta w niektorych konwersjach arcade, ktore sa po prostu zalosne mimo mozliwosci C64.

timex2048

  • *
  • Wiadomości: 20
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #33 dnia: 2013.04.24, 16:16:23 »
Ikci może ty nie jarzysz do czego służy forum
a 10 postów to nie znaczy że gorszy
amstrad cpc464,commodore 64,atari 65xe,timex2048, a500, pc xt,286,386,486,p60

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #34 dnia: 2013.04.24, 16:36:07 »
@ timex2048
Wybacz ale w żaden sposób nie usiłowałem Cie poniżyć. Jedynie wspominając o Twoim stażu w postaci 10 postów pragnąłem nadmienić, że Twoje doświadczenie na tym forum jest delikatnie mówiąc NIKŁE  bo pierwszą rzeczą z jaką się powinieneś zapoznać jest REGULAMIN, a w przypadku Twojego posta punkt numer 0 tego regulaminu
http://speccy.pl/forum/index.php?action=rules
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

timex2048

  • *
  • Wiadomości: 20
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #35 dnia: 2013.04.24, 17:15:28 »
nie chciałem żadnej wojny tylko nie miałem pojęcia że spectrum ma takie możliwości dopóki nie naprawiłem darowanego mi  timexa2048 i oto mi tylko chodziło. w latach 90 nie miałem z nim styczności myśląc że to lepszy kalkulator
« Ostatnia zmiana: 2013.04.24, 17:17:03 wysłana przez timex2048 »
amstrad cpc464,commodore 64,atari 65xe,timex2048, a500, pc xt,286,386,486,p60

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 587
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #36 dnia: 2013.04.24, 17:42:24 »
Co do Commando - nie twierdzę, że to słaba gra na ZX, a wypasiona na C64. W ogóle mieszamy w to pewne subiektywne odczucia w stosunku do zadanego pytania. Przedstawiłem screeny i proszę mi powiedzieć na ich podstawie, w którą wersję chętniej byście zagrali? Mniejsza rozdziałka w C64 nadrabiana jest ilością kolorów postaci czy obiektów przez co jest przyjemniejsza w odbiorze dla oka.

A jeżeli już mówimy o faktycznej grafice Spectruma w hi-res i z 16 kolorami, to ile gier faktycznie to wykorzystuje i wygląda ładnie? 5-10%? Hity końcówki lat 80-tych.... Robocopy, Batmany, Renegady etc... Wszystko monochromatyczne! Programiści mieli za duże ograniczenia, aby zrobić coś ładnego w kolorze... RafalM przejrzał kilka gier, gdzie autorzy w pierwszej wersji chcieli zrobić w kolorze, ale odpuścili, bo wszechobecny colour-clash rozwalał temat. Gry naprawdę kolorowe jak Savage, Extreme itp. zawdzięczają swój wygląd poruszaniem tła/postaci do kwadratów atrybutów. Taka perełka w postaci DanDare to naprawdę rzadkość.
A dema? Również w większości efektów są monochromy, albo od razu atrybuty (ewentualnie chunky-pixel albo multikolor, który w grach średnio się sprawdzi). Średniej jakości demo z C64 ma statystycznie więcej kolorów przez co wygląda ładniej, niż czarno-białe efekty Spectruma w HiResie. A statyczne obrazki? Owszem, ślicznie kolorowe gigascreeny mogą rozpieszczać oko, jednak i na tym polu C64 w swoich pokombinowanych trybach graficznych położy ZX. Może to "wina" palety? Co by nie było, nie patrząc na cyferki, a na odczucia przeciętnego oglądacza, ładniej prezentować się będzie C64. I potwierdzam to ja, od zawsze i na zawsze w Spectrum zakochany Pyza :p
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

dely

  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Miejsce pobytu:
    Radom
  • Trzcinowy Zakapior
    • atari.area
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #37 dnia: 2013.04.24, 18:18:50 »
na atari "scena" jest dosc specyficzna, podczas gdy inni lamia ograniczenia sprzetu za pomoca oprogramowania na atari "scena" lamanie ograniczen sprzetu za pomoca lutownicy :-) nie raz uslyszysz ze 8 bitowe atari ma ramu bez liku, 16 bitowy cpu, dzwiek z fpga, grafike w 65tys kolorow albo hdd na kardrydzu :-) i niektorzy w to wierza :D
Ile dem, czy gier korzysta z dodatkowego RAM, 16-bit CPU, dźwięku z FPGA, czy 65 tys. kolorów? Czy przypadkiem rozszerzenia pamięci w Atari nie są wykorzystywane faktycznie jako RAMdysk, a nie jako zwiększenie możliwości komputera? ;)
Z drugiej strony barykady ~ http://www.atari.org.pl/

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 581
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #38 dnia: 2013.04.24, 19:08:58 »
Pyza, przyjacielu...
Jeśli chodzi akurat o Commando to ZAPEWNIAM CIĘ że chętniej zagram na ZX, i to nie tylko z miłości do Speca. Po prostu Commando na ZX jest bliższe oryginałowi arcade POD WZGLĘDEM MOŻLIWOŚCI PORUSZANIA SIĘ i ODWZOROWANIA WSZYSTKICH PLANSZ, nie zaś pod względem użycia większej ilości kolorów. Pod tym pierwszym względem ustępuje nawet wersja z Amigi , chociaż dźwięk i grafa jest tam dokładnym odwzorowaniem gry z automatu, są też oczywiście wszystkie plansze. Mówię to jako pasjonat tej konkretnej gry. Jak przejdziesz 3 razy grę w kółko na wersji automatowej i to PIERWSZYM LUDEM, zrozumiesz o co mi chodzi. Jeśli chodzi o możliwości sprzętowe to ZUPEŁNIE INNA SPRAWA.  Pod tym względem podzielam oczywiście Twoje zdanie:  z Komody dało się dużo więcej wycisnąć niż z ZX'a. Mam jedno i drugie, chociaż uważam się za Spectrumowca.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

Ender

  • **
  • Wiadomości: 76
  • Miejsce pobytu:
    Ostrowo/powiat gostyński/Wielkopolska
  • Amiga 1200, PM MDD - MorphOS, Dreamcast, Xbox, Wii
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #39 dnia: 2013.04.24, 21:42:29 »
A może ktoś się pokusi o sprawdzenie jak wyglądało Commando na Atari 7800, szkoda, że konsola wyszła tak późno i nie otrzymała wszystkich zapowiadanych rozszerzeń (np. klawiatury - tylko chyba prototypy).

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2080
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #40 dnia: 2013.04.24, 22:02:58 »
Panowie ( czy jest tu w ogole jakas retro-Pani ?  :D ), ja pol zycia spedzilem w salonach gier. Gdyby C64 mial konwersje jak na arcade, to na pewno nie mialbym ZXa. Ale nie mial, za to ZX byl tani prosty i mial swietne nowatorskie gry. A brak mozliwosci sprzetowych, czesto jak np. w Commando nadrabial dopracowaniem gier. I moim zdaniem trwa to do teraz. Dlatego o ile w kategorii dzwiek C64 wymiata, to w ogolnie w kategorii gry przynajmniej dla mnie ZX jest na pierwszym miejscu.

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 587
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #41 dnia: 2013.04.24, 22:21:05 »
Ehhh cóż, ja swoje Wy swoje... :p

Pytanie brzmiało:

Cytat: Gryzor
W ktorych grach na C64 jest grafika lepsza niz na Spectrum ?

Padła moja odpowiedź, pierwsze z brzegu Commando, wkleiłem screeny. Co to ma do miodności, ilości etapów etc.??? Nie interesuje nas na czym wolę grać w to Commando, tylko które - patrząc na grafikę - zachęci nas bardziej (zakładając że nie znamy gameplay'u). Jak ktoś jeszcze wyskoczy z jakimś podobieństwem do automatów, czy ilością etapów to chyba w łeb se palnę :p
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

karlik

  • ***
  • Wiadomości: 144
  • Miejsce pobytu:
    Leszno
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #42 dnia: 2013.04.24, 22:32:07 »
A może ktoś się pokusi o sprawdzenie jak wyglądało Commando na Atari 7800, szkoda, że konsola wyszła tak późno i nie otrzymała wszystkich zapowiadanych rozszerzeń (np. klawiatury - tylko chyba prototypy).

Ender - na Atarionline.pl Uborg opisał wszystkie wersje commando na Atari.
ZX81 - ZX48 - Atari 600Xl,800XL,65XE,1040ST - Commodore Vic20,C64,C128, Amiga 500, Amiga 600 - Acorn Electron - Philips VG8020 i wciąż cała masa sprzętu przede mną :)...

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6964
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #43 dnia: 2013.04.24, 22:36:51 »
Jak ktoś jeszcze wyskoczy z jakimś podobieństwem do automatów, czy ilością etapów to chyba w łeb se palnę :p

Pamiętaj o spisaniu testamentu! Zamawiam Twoje kompiki ;)

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 665
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #44 dnia: 2013.04.25, 09:03:29 »
Ehhh cóż, ja swoje Wy swoje... :p

Pytanie brzmiało:

Cytat: Gryzor
W ktorych grach na C64 jest grafika lepsza niz na Spectrum ?

Padła moja odpowiedź, pierwsze z brzegu Commando, wkleiłem screeny. Co to ma do miodności, ilości etapów etc.??? Nie interesuje nas na czym wolę grać w to Commando, tylko które - patrząc na grafikę - zachęci nas bardziej (zakładając że nie znamy gameplay'u). Jak ktoś jeszcze wyskoczy z jakimś podobieństwem do automatów, czy ilością etapów to chyba w łeb se palnę :p

To ja dodam od siebie grę chyba też tu przytaczaną Myth.

mam porównanie od wersi zx ,amstrad ,c64 do amiga i uważam że graficznie zx i amstrad bija inne wersje ,po drugie wiele razy podchodziłem do amigowej i do dziś nie wiem co tam trzeba zrobić, a zxową przeszedłem chyba z tysiąc razy.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.