speccy.pl
SPECCY.PL

[SPECCY.PL PARTY 2025]

[WIKI SPECCY.PL]
Polecamy

KOMITET SPOŁECZNY KRONIKA POLSKIEJ DEMOSCENY
PIXEL HEAVEN 2025
AYGOR
Forum ZX Spectrum
Zawartość panelu chwilowo niedostępna
Pinballe na ZX Spectrum.
Gra Na ZX Spectrum powstało wiele pinballi. Są lepsze i gorsze, a większość jest opisana w artykule o pinballach. Autorem jest niestrudzony popocop. Zapraszamy do lektury!
Modyfikacja klawiatury ZX Spectrum
Hardware Folie w klawiaturach ZX Spectrum nie były zbyt trwałe. Po kilku latach nadawały się do wymiany. Adam Stryjek przedstawił swoje podejście do tematu. Zapraszamy do lektury artykułu o modyfikacji klawiatury.
Nadruki maskownic - prezent na Mikołaja ;)
News Na Mikołajki drobny prezent dla posiadaczy sfatygowanych "Gumiaczków", Timexów i Unipolbritów. W plikach PDF znajdziecie szablony maskownic do samodzielnego wydrukowania na folii lub papierze samoprzylepnym, które wykonał pear. Do pobrania z Archiwum Plików.
LOAD ERROR 2013 - wyniki.
DemoscenaPo RetroKomp odbyło się LOAD ERROR. Główną kategorią było demo compo. W tej kategorii były tylko 3 produkcje, a wyniki są następujące:

1. 4D Demo 8 / Lamers & speccy.pl (ZX) - 282 pts
2. Sepulka / Dinx Project (Amiga) - 260 pts
3. SUPER DEMO / Grupa Wspierająca Party (Atari8bit) - 120 pts

Wygrało demo na ZX Spectrum, będące wynikiem współpracy grup Lamers oraz Speccy.pl! Jest to spectrumowa wersja amigowego dema '4D Demo 8' grupy Lamers.





Demo do pobrania z Archiwum plików.

RetroKomp 2013 - wyniki.
Wydarzenie

W sobotę, jak już wielokrotnie wspominaliśmy, odbył się RetroKomp w Gdańsku. Kulminacją imprezy był finał Retro Game Compo. Udział brało 13 gier, w tym 3 na ZX Spectrum.

Oto wyniki:

1. Krunel (ZX) - 284 pts
2. Montezuma (Amiga) - 210 pts
3. CBM Asteroids (C64) - 208 pts
4. Elixir Vitae (ZX) - 205 pts
4. Kiki Pong (Atari8) - 205 pts
6. Deadly Labirynt of Lord Xyrx (ZX) - 204 pts
7. Metro Cross (Amiga) - 199 pts
8. Magic Ball (Amiga) - 197 pts
9. Solomon's Key (Amiga) - 197 pts
10. Bomber (Amiga) - 194 pts
11. Castle Hack (Amiga) - 186 pts
12. Key Master (Amiga) - 165 pts
13. Crazy Crane (Amiga) - 149 pts

Jak widać, wygrał Krunel napisany przez speccy.pl, pokonując konkurentów z Amigi, Atari oraz C64. O każdej z gier na ZX Spectrum można poczytać na portalu speccy.pl. Pozostałe gry do obejrzenia i ściągnięcia ze strony organizatorów Retro Kompa.

RetroKomp / LOAD ERROR już w tą sobotę.
Wydarzenie

Już w ten weekend 26-27 paźdzniernika 2013 w Gdańsku, przy ulicy Powstańców Warszawskich 25, odbędzie się druga edycja RetroKomp, a w tym roku dołączy również party demoscenowe LOAD ERROR.

Na imprezie, od godziny 10:00 można będzie pograć na wielu komputerach i konsolach z lat 80-90, kulminację będzie rozstrzygnięcie konkursu na najlepszą grę. W tym roku do konkursu zgłoszone zostały trzy gry na ZX Spectrum. Po rozstrzygnięciu konkursu Retro Game Compo odbędą się koncerty, między innymi Yerzmyeya.


LOAD ERROR nastąpi po zakończeniu RetroKompa i zacznie się o godzinie 19.30. Będą koncerty ale również to, na co wielu czeka z niecierpliwością -- konkursy na najlepszą muzykę, grafikę, intra oraz dema. Wszystko na platformy 8, 16 i 32bit. W tym przypadku, informacje o pracy pojawia się dopiero podczas prezentacji prac. Aby być na bieżąco, należy po prostu być na miejscu, do czego zachęcamy!
Elixir vitae
Gra



Mamy kolejną grę na ZX Spectrum na Retro Game Compo Jest nią Elixir vitae - Eliksir życia, której autorem jest Rafał Miazga.

Informacja o grze:
Elixir Vitae. Eliksir Życia, odwieczne marzenie alchemików. Legendarna substancja mająca zapewnić nieśmiertelność. Wielu próbowało ją stworzyć, lecz nikomu się nie udało. A czy TOBIE się uda?

Gra odbywa się na planszy na którą zrzucamy w dół pojawiające się na górze pary alchemicznych składników. Przed zrzuceniem możemy składniki te przesuwać w lewo/prawo oraz obracać. W okienku po prawej stronie ekranu gry widzimy następną w kolejności parę elementów co pozwala nam zaplanować naszą strategię.

Naszym celem jest łączenie składników w większe grupy składające się takich samych elementów. Jeśli połączymy podobne elementy w grupę składającą się z co najmniej 3 części, wówczas zajdzie alchemiczna transmutacja – grupa naszych elementów zostanie unicestwiona a w ich miejsce zostanie stworzony jeden składnik wyższego poziomu.

Istotne dla gry jest zrozumienie, w którym miejscu zostanie utworzony nowy element:
- będzie to element w najniższym rzędzie grupy
- jeśli w rzędzie tym jest kilka elementów to będzie to skrajny lewy element w rzędzie

Jeśli do tej pory utworzony składnik ten był nam nieznany, to zostanie on dodany do Drzewa żywiołów, przedstawionego po lewej stronie ekranu gry. Widzimy tam wszystkie odkryte składniki ułożone w hierarchii, dzięki czemu nie musimy pamiętać w co zostanie zamieniony podczas transmutacji dany składnik. Ponadto dzięki odkryciu nowego składnika wzrośnie nasz ranking przedstawiający w formie opisowej nasze umiejętności alchemiczne. Gdy odkryjemy nowy składnik wówczas zacznie on się nam pojawiać w tworzonych parach na górze ekranu – najpierw dość rzadko a z biegiem gry coraz częściej.
Celem gry jest odkrywanie substancji coraz to wyższego poziomu aż osiągniemy koniec Drzewa Żywiołów gdzie czeka na nas Elixir Vitae. Gra kończy się gdy odkryjemy eliksir lub opuścimy parę składników w taki sposób że nie zmieści się ona na planszy.

STEROWANIE:

LEWO: przesuń elementy w lewo
PRAWO: przesuń elementy w prawo
GÓRA / FIRE: obróć elementy
DÓŁ opuść elementy
Do wyboru: klawiatura, joystick Kempston, joystick Sinclair
Klawisze podczas gry klawiaturą: Q-góra, A-dół, O-lewo, P-prawo, Spacja – fire

Ponadto klawisz X restartuje grę przy każdym wybranym sterowaniu.


Gra do ściągnięcia z naszego archiwum plików oraz ze strony party.

Deadly labirynth of Lord Xyrx
GraJakiś czas temu pojawiła się gra Deadly Labyrinth of Lord Xyrx. Gra typu "maze" z jak zwykle świetną muzyką. Program bierze udział w Retro Game Compo na nadchodzącym RetroKomp / LOAD ERROR 2013.



To stworzenia tej gry użyto 'game makera' CGD. Skrypt, grafika, poziomy i muzyka jest dziełem Yerzmyeya, zaś 'interrupt engine' dopisał Gasman.

Scenariusz gry jest następujący:

Właśnie wchodzisz do Śmiertelnego Labiryntu złego Lorda Xyrxa.
Nie musisz zjadać wszystkiego, lecz w każdym etapie MUSISZ
zebrać 5 NIEBIESKICH KLUCZY aby odblokować drzwi do kolejnej komnaty.
Uwaga: UNIKAJ potworów, zabijają natychmiast!
Ponury zamek Lorda Xyrxa czeka na ciebie! STRZEŻ SIĘ!


Grę można pobrać albo ze strony autora lub też z archiwum plików.

Krunel
Gra





Speccy.pl ma przyjemność przedstawić nową grę na ZX Spectrum. Krunel powstał w przeciągu miesiąca z myślą o uczestnictwie w Retro Komp / LOAD ERROR 2013 Game Compo.
Gra wymaga minimum ZX Spectrum 48k + AY dla dźwięku i efektów. Uruchomiony na Timex 2068 wykorzystuje jego wewnętrzny AY oraz porty joysticków, a poza tym oferuje muzykę na SAA1099, z wykorzystaniem interfejs SAApierdalator, który powstał we współpracy speccy.pl oraz Zaxona. Dostępny jest obraz dyskietki dla FDD3000.

Oto bliższe informacje o grze:

Pliki do pobrania z Archiwum ZX. Gra dostępna jest w języku polskim i angielskim w formacie tap. dsk (dla FDD3000) oraz .trd .

Gra jest klonem japońskiej gry Puyo Pyuo (próba konkurowania z Tetrisem na rynku gier logicznych) w wersji dla jednego gracza. Zadaniem gracza jest układanie bloków w taki sposób, aby tworzyły ciąg co najmniej 3 tych samych elementów w pionie, poziomie lub w ukosie. Wraz ze wzrostem poziomu, zwiększa się tempo opadania elementów. Dla uatrakcyjnienia gry istnieje możliwość wyboru 16 różnych zestawów klocków. Podczas gry można zmienić muzykę na efekty naciskając klawisz F, jak również wyświetlić statystyki naciskając klawisz H, a tym samym wstrzymując grę.

Sterowanie za pomocą klawiatury:
Q, M, SPACJA - rotacja bloków
A lub Z - zrzucenie bloku
O - lewo
P - prawo
F - zamiana muzyka / efekty
H - wstrzymanie gry i wyświetlenie statystyk

Joysticki: Kempston, Sinclair port 1 lub 2, Timex Computer 2068 port 1 lub 2.
Góra - rotacja bloków
Dół - zrzucenie bloku
Lewo - lewo
Prawo - prawo
Fire - rotacja bloków

Timex Computer 2068 / Unipolbrit 2068 był popularnym komputerem w Portugalii i Polsce. Licencjonowany klon ZX Spectrum, wyposażony w 2 porty joysticka oraz układ dźwiękowy AY-3-8912 działający na innych portach niż ten
w ZX Spectrum 128K+. Od wielu lat nie powstał żaden program, wykorzystujący możliwości tego komputera. Krunel to pierwsza znana mi współczesna gra, która to robi w pełnym zakresie.

Istnieje osobna wersja gry dla TC2068 bez cartridge z ROM ZX Spectrum. W wersji tej też nie ma obsługi SAA1099, który i tak nie zostałby wykorzystany. Ta wersja działa również na standardowym ZX Spectrum.

Wcześniej, obsługa Timexa 2068 została zaimplementowana w jeszcze nie wydanej, finalnej wersji gry "Dziurak - go to hole", również autorstwa speccy.pl. Zostanie wydana, jak tylko poziomy zostaną zaprojektowane do końca.

SAA1099 to układ dźwiękowy zastosowany między innymi w komputerze Sam Coupe, jak również we wczesnych modelach karty Sound Blaster. Gra wykorzystuje układ w minimalnym zakresie, tzn grana jest tylko muzyka, dostępny jest tylko jeden utwór. Do testów używany został interface SAApierdalator autorstwa Zaxona. Interface bazuje na schemacie VELESOFT.
SAA działa na tych samych portach co w Sam Coupe, czyli 255 i 511. Nie są one kompatybilne z komputerami Timex. W przypadku komputerów Timex, SAA nie jest możliwy do użycia.

Układ dźwiękowy SAA jest niewykrywalny. Ma rejestry 'tylko do zapisu', zatem nie ma sposobu, aby dowiedzieć się czy uklad jest podłączony do komputera, ponieważ nie odpowiada na żadne zapytania, przyjmuje jedynie polecenia. Założono zatem, że jest podpięty. Jeżeli zostanie wykryty również AY, gracz zostanie zapytany o wybór układu dźwiękowego.

Autorem muzyki na SAA jest znany Ziutek/ESI. Specjalnie dla Krunela, dokonał zmian w utworze, który napisał ponad 20 lat temu. Jest to cover utworu 'Sea of Love' autorstwa Moby.


Linki:
Autorzy - http://www.speccy.pl/
SAA1099 - http://en.wikipedia.org/wiki/Philips_SAA1099
SAApierdalator, interface z SAA1099 do ZX Spectrum - wykonanie - Zaxon, wątek na forum speccy.pl http://speccy.pl/forum/index.php/topic,975.0.html
Strona VELESOFT o SAA1099: http://velesoft.speccy.cz/saa1099-cz.htm

WAPNIAK 2013 i Janosik
Gra


Zakończyła się druga już edycja party WAP-NIAK. Tegoroczną edycję wygrała gra na ZX Spectrum, konkurując z grami na Atari XL/XE! Gra nazywa się Janosik, zaś jej autorem jest Rafał Miazga.

Pełne wyniki tegorocznego party:

1. Janosik (ZX Spectrum entry) by Ralf - 191 punktów
2. Soccer Pong by Iron - 114 punktów
3. Minirace by Grzybson - 104 punktów
4. Hard Core Test by TDC - 66 punktów

Gra do pobrania z z naszego archiwum plików.
"OFICJALNA INFORMACJA NT. RETRO GAME COMPO NA IMPREZIE RETROKOMP'2013
Wydarzenie


W związku ze sporym zainteresowaniem naszym RETRO GAME COMPO ze strony autorów
gier przedłużamy możliwość oddawania prac konkursowych o dwa tygodnie.
Ostateczny termin upłynie 12 października o godzinie 24:00.

Nagrody w konkursie za pierwsze trzy miejsca to kolejno:

1. MIST, emulator sprzętowy Amigi/Atari ST
2. HxC w wersji C, emulator napędów FDD,
3. HxC w wersji SLIM, emulator FDD

Jeśli jeszcze nie zdecydowałeś się wziąć udziału, to nie masz czasu do stracenia!

Regulamin konkursu: http://retrokomp.org/joomla/index.php/compos#rgc
Gry zgłoszone do konkursu: http://retrokomp.org/joomla/index.php/download