Rozumiem że biały i czarny też sie liczą jako odcienie szarego bo inaczej to nie wiem.
Można mrugadłem, wtedy fiolet i zieleń powinny sie zlewać w szarość, a mają zbliżoną jasność więc mniej trzepią po oczach niż bardziej kontrasowe szary z bielą lub czernią. Raz mieszamy ze sobą ich ciemne a raz ich jasne wersje uzyskując szarości o jasności 25% i 75%. Nie mam prawdziwego kineskopu pod ręką więc nie jestem pewien czy lepiej mrugać 1,1 czy 2,2.
10 SPEED INK 1,1:BORDER 0:INK 0,4,9:INK 1,26:INK 2,17,22:INK 3,13:PEN 2:PAPER 3:?" MAMY CIE! "
Drugi sposób to siateczka pikseli którą uzyskujemy PRINT STRING$(20,207) można próbować te fiolety i zielenie to tylko w MODE 0, bo potrzebujemy na nie w palecie 4 kolory plus biały szary i czarny. Albo w MODE 1 wykorzystamy tylko te 3 kolory. Im bardziej rozmyty obraz tym lepiej np przez oryginalny Amstradowy modulator.

10 MODE 1:BORDER 0:INK 0,0:INK 1,26:INK 2,13:FOR a=0 TO 2:FOR b=2 TO 0 STEP-1:PEN a:PAPER b:?STRING$(20,207):NEXT:NEXT
Albo ditheringiem najlepiej w MODE 2. Trzeba sobie zdefiniować znaczek
5 MODE 2:SYMBOL 240,17,68,17,68,17,68,17,68 ' a potem:
10 ?SPACE$(20):?STRING$(20,240):?STRING$(20,207):?CHR$(24)STRING$(20,240)CHR$(24):?STRING$(20,143)
Można łączyć technikę 1ą i 2ą razem aby uzyskać więcej odcieni, albo w tej 3ej zdefiniować sobie więcej znaczków o dodatkowych zagęszczeniach pikseli.