Autor Wątek: ZX Spectrum kontra AMIGA  (Przeczytany 3938 razy)

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #30 dnia: 2019.05.21, 20:15:09 »
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)
Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum? ;)
Zalezy jak zdefiniujesz to wymyslenie - jesli to np "gra o kierowaniu ludkami na ekranie" albo "latanie i strzelanie w kosmosie" czy "ukladanie spadajacych klockow", to zajmie tyle samo czasu na 8bitach jak i na 16.
Jak przejdziesz juz do realizacji, to sprawa sie komplikuje. Z reguly gry na amige, szczegolnie fabularne jak np. przygodowki czy strategie sa bardziej zlozone niz gry na 8bitowe komputery - maja dluzszy i bardziej skomplikowany scenariusz, co automatycznie wymaga wiecej pracy, szczegolnie jesli chodzi o grafike czy kod.

Cytuj
Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Wiekszosc gatunkow gier ma swoje korzenie w 8 bitach, rozwijane pozniej na 16bitach, ale nie oszukujmy sie - spora czesc gier na 8 bity to proste zrecznosciowki, gdzie pomysl jest banalny a scenariusz nie jest kluczowy a w wielu przypadkach w ogole go nie ma :)

Cytuj
Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
Speccies 2 wygladaja na prosta gre, wiec pewnie mozna by to w miare szybko zrobic. Problem w tym, ze gier tego typu na amige jest duzo i jest w czym wybierac, wiec musialaby byc porzadnie wykonana wizualnie, podobnie do flashowego oryginalu a to na pewno bedzie wymagalo wiecej czasu niz 4.5 dnia.
Oczywiscie mozesz zrobic te sama gre w wersji na spectrum i amige, nawet jesli taka wersje na amige napiszesz od zera w assemblerze, to pewnie nie bedzie to trwalo 10-20 razy dluzej. Chodzi o to, ze oczekiwania uzytkownikow sa inne wobec gier na spectrum i amige i jesli chcesz uzyskac ten sam efekt "wow", to musisz duzo wiecej czasu poswiecic na wykonanie gry na amige niz na spectrum czy amstrada.
Wezmy takie "speccies" tego samego autora - oryginalne "speccies" zostalo na amige zrobione juz w 1992 jako "Tiny skweeks" i zajmuje 2 dyski :) - dla porownania wersja na amige https://www.youtube.com/watch?v=UIqeBFeuMqo i zx https://www.youtube.com/watch?v=h2TSDx9H4RY
Na pewno przygotowanie obu wersji nie zajelo tyle samo czasu


Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #31 dnia: 2019.05.21, 20:38:37 »
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.
Kazda platforma ma swoje ograniczenia - na zx jest colorclash, na amidze 32 kolory w ecs itp.
Cytuj
W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.
Muzyka na ay to najczesciej 2-5kb, dobrze brzmiacy modul na amige to setki kb.
Cytuj
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)


trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5207
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #32 dnia: 2019.05.21, 20:51:38 »
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #33 dnia: 2019.05.21, 23:27:57 »
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)
Nie ma to jak uzyc kalkulatora w windowsach do przeliczania z hex :) - oczywiscie powinno byc  6912 do 51200, czyli prawie 8 razy wiecej...

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #34 dnia: 2019.05.21, 23:29:14 »
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.
Masz racje, z atrybutami ma nawet 6912.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5207
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #35 dnia: 2019.05.22, 00:30:04 »
Czeski błąd :) 6144 bez atrybutów, 6912 z atrybutami.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #36 dnia: 2019.05.22, 16:46:55 »
Rozbijanie co ile zajmuje w pamięci, czy liczenie pixeli nie ma sensu. Podobnie ograniczenia, takie czy inne. Na Ami niektóre rzeczy robi się łatwiej i przyjemniej niż na 8-bit i odwrotnie: część wymaga więcej pracy - szczególnie kodowanie.

Faktem jest że na Ami TERAZ piszą gry głównie mniej utalentowani ludzie (ale są wyjątki żeby nie było;P) i żadne krzyki że białe jest białe a czarne - czarne, tego nie zmienią :D Jakby byli dobrzy, to by demka tworzyli - a tak to gierki klepią :D
ZX Spectrum +2 Grey | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

galaxian

  • **
  • Wiadomości: 98
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #37 dnia: 2019.07.06, 08:39:58 »
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)
Ale jak widać, obrazek Amigi zajmuje więcej, niż cała pamięć ZXa. I już to o czymś świadczy.

tdu

  • *****
  • Wiadomości: 864
  • Miejsce pobytu:
    Gdansk
    • Nasze Wędrowanie
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #38 dnia: 2019.07.06, 14:42:12 »
Wedlug mnie obrazek zx zajmuje 49152 pikseli (6144x8) plus 768 bajtow nformacji o kolorze (atrybuty)
ZX81/ZX 48k/Zx48k+/ZX +2/ZX +2A/+3/TC2048/FDD3000/FDD5000/3"/3,5'/5,25'/Beta 48k Apina/D+/GP50s/DIVIDE CF/Masterface/Polbasic SamCoupe QL CPC6128/N100 MSX-SVI738  MSX2-VG8235

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 188
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #39 dnia: 2019.07.06, 17:35:15 »
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)

Nikt nic nie pomylil, to liczba pixeli na ekranie kazdego z komputerow.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 2545
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #40 dnia: 2019.07.07, 17:05:02 »
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)

mam propozycję - narysuj na ZXa a potem narysuj na Amigę. To samo. Ręcznie. W programie graficznym. A potem się wypowiedz. Albo narysuj w programie graficznym współczesnym i skonwertuj tak, aby wykorzystać na maksa możliwości graficzne i ZXa i Amigi. Zobacz co zajmie więcej czasu - wtedy zamiast arytmetyki z podstawówki podzielisz się swoim doświadczeniem w temacie.
dużo sprzętu mało czasu.

amiga4ever

  • **
  • Wiadomości: 50
  • Miejsce pobytu:
    UK
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #41 dnia: 2019.08.28, 23:37:06 »
Brak grywalnych tytułów na Amige...  :o tutaj skomentuje to jedynie minutą ciszy... Nie wierzę, że ktoś mógł coś takiego stwierdzić. Lata spędzone z Amiga były moimi najlepszymi latami ever. Bez Amisi świat nie byłby taki sam.
Atari 65XE (turbo 2000),
Pegasus,
Amiga 600 (Aca 630),
ZX Spectrum +2A 128k

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 5207
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #42 dnia: 2019.08.29, 00:06:45 »
Ale przeczytałeś cały wątek i wiesz, że chodzi o gry tworzone obecnie? :)

amiga4ever

  • **
  • Wiadomości: 50
  • Miejsce pobytu:
    UK
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #43 dnia: 2019.08.29, 11:04:18 »
Przeczytałem oryginalne zapytanie plus większość odpowiedzi. Wiadomo, że gry na Amige dłużej się robi i komu by się chciało, ale coś kosztem czegoś. Jedynie grywalnościa mogą gry ZX coś ugrać, ale ograniczenia sprzętowe również robią swoje. Wątek moim zdaniem bez sensu :) Moje zdanie i proszę o nie wywoływanie przez to wojny. Więcej nie będę się tu udzielać. Bez obawy:)
Atari 65XE (turbo 2000),
Pegasus,
Amiga 600 (Aca 630),
ZX Spectrum +2A 128k