Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu 
Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum?
Zalezy jak zdefiniujesz to wymyslenie - jesli to np "gra o kierowaniu ludkami na ekranie" albo "latanie i strzelanie w kosmosie" czy "ukladanie spadajacych klockow", to zajmie tyle samo czasu na 8bitach jak i na 16.
Jak przejdziesz juz do realizacji, to sprawa sie komplikuje. Z reguly gry na amige, szczegolnie fabularne jak np. przygodowki czy strategie sa bardziej zlozone niz gry na 8bitowe komputery - maja dluzszy i bardziej skomplikowany scenariusz, co automatycznie wymaga wiecej pracy, szczegolnie jesli chodzi o grafike czy kod.
Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Wiekszosc gatunkow gier ma swoje korzenie w 8 bitach, rozwijane pozniej na 16bitach, ale nie oszukujmy sie - spora czesc gier na 8 bity to proste zrecznosciowki, gdzie pomysl jest banalny a scenariusz nie jest kluczowy a w wielu przypadkach w ogole go nie ma

Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
Speccies 2 wygladaja na prosta gre, wiec pewnie mozna by to w miare szybko zrobic. Problem w tym, ze gier tego typu na amige jest duzo i jest w czym wybierac, wiec musialaby byc porzadnie wykonana wizualnie, podobnie do flashowego oryginalu a to na pewno bedzie wymagalo wiecej czasu niz 4.5 dnia.
Oczywiscie mozesz zrobic te sama gre w wersji na spectrum i amige, nawet jesli taka wersje na amige napiszesz od zera w assemblerze, to pewnie nie bedzie to trwalo 10-20 razy dluzej. Chodzi o to, ze oczekiwania uzytkownikow sa inne wobec gier na spectrum i amige i jesli chcesz uzyskac ten sam efekt "wow", to musisz duzo wiecej czasu poswiecic na wykonanie gry na amige niz na spectrum czy amstrada.
Wezmy takie "speccies" tego samego autora - oryginalne "speccies" zostalo na amige zrobione juz w 1992 jako "Tiny skweeks" i zajmuje 2 dyski

- dla porownania wersja na amige
https://www.youtube.com/watch?v=UIqeBFeuMqo i zx
https://www.youtube.com/watch?v=h2TSDx9H4RYNa pewno przygotowanie obu wersji nie zajelo tyle samo czasu